Partnerzy serwisu:
Biznes

Klepacki: Na przełomie 2015/2016 odwrócimy trend spadku liczby pasażerów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
26-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Klepacki: Na przełomie 2015/2016 odwrócimy trend spadku liczby pasażerów
W tej chwili w Europie w przewozie towarów i pasażerów dominuje transport drogowy. Polscy przewoźnicy borykają się z problemem spadku liczby pasażerów. – Przełom nastąpi w 2015/2016 r. Trend utraty pasażerów powinien zostać odwrócony. Będziemy walczyć o powrót pasażerów do kolei – zapowiada Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury ds. kolei.

Na spotkaniu, które odbyło się w Ministerstwie Gospodarki, wiceminister podkreślał znaczenie kolei i sprawnego transportu w krajowej gospodarce. – Rozwój gospodarki pociąga za sobą zwiększone zapotrzebowanie na usługi transportowe. Zdania są podzielone na ile transport napędza koniunkturę, a na ile koniunktura wymusza wzrost przewozów – mówi Zbigniew Klepacki. Jak wskazuje, przy jednoprocentowym wzroście PKB obserwuje się jednoprocentowy wzrost pracy przewozowej i 0,25%-procentowy wzrost wielkości przewozów.

Jednocześnie Klepacki zwracał uwagę na malejącą rolę kolei w Europie. – W obecnej chwili w UE najlepsze wyniki ma transport drogowy, osiągając ponad 50-procentowy udział – zauważa wiceminister. Jak wylicza, w Polsce udział kolei w przewozach towarowych wynosi 12% (średnia UE – 10%), a w przewozach pasażerskich – 35%. Po odjęciu komunikacji miejskiej, aglomeracyjnej i małych firm udział ten spada do 5-6%, czyli poniżej średniej UE, wynoszącej ponad 6%. – Obserwowane jest spore tempo utraty tego segmentu od połowy lat 90. – mówi Zbigniew Klepacki. Jako przyczyny wskazuje dalszy dynamiczny rozwój sieci dróg oraz fakt, że modernizacja kolei nie przebiega tak sprawnie. – Ponadto przewoźnicy kolejowi muszą płacić za infrastrukturę, przewoźnicy drogowi takich kosztów nie ponoszą, albo nie w takim stopniu – mówi wiceminister.

Zmniejszanie udziału kolei to problem globalny. – To proces naturalny, występuje we wszystkich państwach UE. Różnicy się tylko dynamiką. U nas spadki są większe niż na Słowacji, Czechach czy na Węgrzech. Polska wśród nowych krajów UE, jeżeli chodzi o przewozy pasażerskie, jest na równi z Litwą. To najgorszy wynik – przyznaje Klepacki. Zauważa jednak, że podobne wyniki osiąga rozwinięta Wielka Brytania. Jeżeli chodzi o przewozy towarowe, Polska – obok Niemiec i Hiszpanii – jest w grupie państw, w której największy udział ma transport drogowy.

Klepacki wylicza działania ma rzecz zwiększania udziału kolei. Po pierwsze w 2013 r. spadły stawki za dostęp do infrastruktury, co powinno mieć wpływ zwłaszcza na przewozy towarowe. Po drugie teraz prowadzony jest szeroki program modernizacyjny – w 2013 r. PKP PLK wydała na inwestycje 5,3 mld zł. W tym roku wydatki planowane są  już na poziomie 7-7,5 mld zł, co oczywiście rodzi przejściowe utrudnienia dla przewodników i pasażerów. – Ideą rządu jest wspieranie kolei. Przełom nastąpi w 2015/2016 r. Trend utraty pasażerów powinien zostać odwrócony. Będziemy walczyć o powrót pasażerów do kolei – zapowiada Zbigniew Klepacki.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Klepacki: Podział środków na drogi i kolej jest właściwy

Biznes

Klepacki: Podział środków na drogi i kolej jest właściwy

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 11 lipca 2014

Klepacki: Data wprowadzenia IV pakietu jest już nieaktualna

Biznes

Klepacki: Data wprowadzenia IV pakietu jest już nieaktualna

jm, Rynek Kolejowy 09 października 2014

Klepacki: Ponad 90% szans, że Pendolino wyjedzie w grudniu

Tabor i technika

Klepacki: Ponad 90% szans, że Pendolino wyjedzie w grudniu

wu, Rynek Kolejowy 09 października 2014

Klepacki: Restrukturyzacja przez podmiot zewnętrzny ratunkiem dla PR

Prawo i polityka

Klepacki: Potrzeba więcej wolnego rynku w transporcie

Prawo i polityka

Klepacki: Potrzeba więcej wolnego rynku w transporcie

Newseria Biznes 26 listopada 2014

Klepacki: Chłonność kolei na inwestycje jest ograniczona

Prawo i polityka

Zobacz również:

Klepacki: Podział środków na drogi i kolej jest właściwy

Biznes

Klepacki: Podział środków na drogi i kolej jest właściwy

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 11 lipca 2014

Klepacki: Data wprowadzenia IV pakietu jest już nieaktualna

Biznes

Klepacki: Data wprowadzenia IV pakietu jest już nieaktualna

jm, Rynek Kolejowy 09 października 2014

Klepacki: Ponad 90% szans, że Pendolino wyjedzie w grudniu

Tabor i technika

Klepacki: Ponad 90% szans, że Pendolino wyjedzie w grudniu

wu, Rynek Kolejowy 09 października 2014

Klepacki: Restrukturyzacja przez podmiot zewnętrzny ratunkiem dla PR

Prawo i polityka

Klepacki: Potrzeba więcej wolnego rynku w transporcie

Prawo i polityka

Klepacki: Potrzeba więcej wolnego rynku w transporcie

Newseria Biznes 26 listopada 2014

Klepacki: Chłonność kolei na inwestycje jest ograniczona

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5