– Nie wierzę, że IV pakiet kolejowy uda się wprowadzić w 2019 roku – powiedział dziś w Łodzi Zbigniew Klepacki. Wiceminister infrastruktury poprowadził pierwszą prezentację podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego.
Swoje wystąpienie Zbigniew Klepacki w całości poświęcił perspektywie wprowadzenia konkurencji w przewozach pasażerskich i oddzielenia zarządców infrastruktury od przewoźników. To główne zmiany, które ma wprowadzić tzw. IV Pakiet Kolejowy, przygotowywany przez Komisję Europejską.
Klepacki zapewnił, że według przygotowywanych w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju scenariuszy, jedyna spółka, którą mogą dotknąć negatywne konsekwencje rozdzielenia funkcji zarządcy infrastruktury i przewoźników to PKP LHS. – Zarówno dla PKP PLK, jak i dla PKP SKM nie przewidujemy negatywnych konsekwencji nawet w scenariuszu pesymistycznym – podkreślił.
Jeśli chodzi o liberalizację rynku przewozów pasażerskich, Klepacki podkreślił, że przewidując konsekwencje tego kroku warto przenalizować skutki liberalizacji rynku towarowego. – Struktura kosztów przewoźnika kolejowego i drogowego jest podobna. Dlatego podobnie jak w transporcie towarowym nie stoimy na straconej pozycji – powiedział Klepacki.
Liberalizacja – szansą?
Wiceminister przypomniał, że od 2007 roku pozycja polskich samochodowych firm przewozowych w Europie bardzo wzrosła i tak samo może być na kolei. Według niego nie możemy się obawiać Deutsche Bahn, którego udział w transporcie towarów spadł po liberalizacji rynku przewozów towarowych w Polsce. Wzrosła, zamiast zmaleć, rola PKP Cargo.
– Wynagrodzenia są u nas dużo niższe, a EBIDTA na zatrudnionego - dużo wyższa – podkreślił. Wadą jest przerost zatrudnienia, ponieważ praca eksploatacyjna na jednego zatrudnionego jest trzykrotnie niższa w PKP Cargo niż w Deutsche Bahn. – Możemy wozić trzy razy więcej – podkreślił Klepacki.
Podobne wskaźniki i pozycję w Europie ma, według ministerstwa, szansę osiągnąć PKP Intercity. Warunkiem jest to, żeby "klientem był pasażer, a nie dotacja". Wymusić ma to liberalizacja rynku, ale według Klepackiego, jej wprowadzenie odsuwa się w czasie.
IV Pakiet Kolejowy opóźniony
– Jesteśmy mało zaawansowani jeśli chodzi o część techniczną, interoperacyjność i rozszerzenie uprawnień europejskiej agencji kolejowej ERA. Dotyczy to całej Europy – podkreślił Klepacki. Dlatego jego zdaniem wprowadzenie IV pakietu w 2019 roku nie jest już możliwe.
Jak poinformował minister, wczoraj (8 października) odbyło się potkanie ministrów transportu Europy, które nie przyniosło konkluzji. – Wszyscy stoją przy swoim zdaniu. Inne są interesy małych państw, a inne Niemiec i Francji – wyjaśnił.
Kongres Kolejowy to odbywające się cyklicznie największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne poświęcone branży transportu szynowego w naszym kraju. Podczas tegorocznej edycji w Łodzi spotkało się ponad 600 przedstawicieli biznesu, menadżerów, jak również politycy najwyższego szczebla i samorządowcy, zainteresowani rozwojem transportu kolejowego i jego pozytywnym wpływem na całość polskiej gospodarki. Więcej o tematach poruszanych na Kongresie Kolejowym dowiedzą się Państwo z publikowanych na naszym portalu tekstów. Zachęcamy do udziału również w Kongresie Transportu Publicznego i Kongresie Infrastruktury Polskiej.