Partnerzy serwisu:
Biznes

Klepacki: Podział środków na drogi i kolej jest właściwy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
11-07-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Klepacki: Podział środków na drogi i kolej jest właściwy
W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” odpowiedzialny za kolej wiceminister Zbigniew Klepacki wyraził zadowolenie z ilości środków unijnych na kolej na lata 2014–2020. PKP PLK ma już gotowe projekty do dofinansowania z mechanizmu Connecting Europe Facility.

PKP Polskie Linie Kolejowe wypuściły niedawno ogłoszenia informacyjne o pierwszych przetargach na nową perspektywę finansową UE 2014–2020. Największe dotyczy budowy drugiego toru o długości ok. 46 km na odcinku Warka - Radom linii kolejowej nr 8. Zamówienia szykują się w ramach Mechanizmu Łącząc Europę (CEF).

Wiceminister infrastruktury i rozwoju odpowiedzialny za kolej Zbigniew Klepacki zapewnił w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że są powody do zadowolenia. – Przygotowania idą lepiej, niż przy okazji poprzedniej perspektywy unijnej. Do projektów z mechanizmu Connecting Europe Facility jesteśmy przygotowani. Mówimy o głownych projektach, bo w CEF znajduje się duża część środków – powiedział "RK" Klepacki.

Jak zaznacza, tym razem to nie Komisja Europejska czeka na projekty PKP PLK, a odwrotnie – kolejarze są gotowi i czekają na nabór wniosków, który ma odbyć się jesienią. – Ze wstępnych rozmów z Komisją wydaje się, że te projekty są dobrze oceniane – zdradził Klepacki. Przyznał jednocześnie że mogą pojawić się pewne problemy, np. z oceną tzw. dojrzałości inwestycji. Jednak ponieważ CEF to nowy program, ewentualne niejasności dotkną wszystkich wnioskodawców.

Czy odpowiedzialny za kolej wiceminister jest zadowolony z ostatecznego podziału środków na kolej i drogi w nowej perspektywie finansowej UE? Z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020 Polska otrzyma 82,5 mld euro w ramach unijnej polityki spójności. Na kolej ma zostać skierowanych 10,2 mld euro, na drogi - 15 mld euro. – Zawsze trzeba brać pod uwagę możliwości sektora do absorpcji środków. Remontujemy teraz 3 z 19 tys. kilometrów torów, jest ponad 2 tys. zamknięć torowych, więc 15 procent sieci jest w pewien sposób wyłączona z eksploatacji. Po tych torach musimy też jeździć, to nie budowa autostrady – mówi Klepacki.

Może właśnie wyjściem jest budowa kolejowych „autostrad”, czyli Kolei Dużych Prędkości? – Zróbmy najpierw dobrze to, co mamy zrobić. Trzeba pamiętać o tym, że w PKP PLK, w których nie było inwestycji przez wiele lat, zaginął potencjał inwestycyjny. Do tego zadania trzeba mieć całą strukturę: inżynierów kontraktu, inspektorów odbioru, metodyki zarządzania, kontroli nad jakością,– całego mechanizmu który powoduje, że inwestycje idą gładko i sprawnie. Po dwudziestu latach braku inwestycji to zniknęło w tej firmie i trzeba to odbudować. W tym kontekście tak – poziom podziału środków jest właściwy – podsumował Klepacki.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Klepacki spotkał się z RBF

Biznes

Klepacki spotkał się z RBF

RBF 31 marca 2014

Klepacki: Data wprowadzenia IV pakietu jest już nieaktualna

Biznes

Klepacki: Data wprowadzenia IV pakietu jest już nieaktualna

jm, Rynek Kolejowy 09 października 2014

Klepacki: Ponad 90% szans, że Pendolino wyjedzie w grudniu

Tabor i technika

Klepacki: Ponad 90% szans, że Pendolino wyjedzie w grudniu

wu, Rynek Kolejowy 09 października 2014

Klepacki: Restrukturyzacja przez podmiot zewnętrzny ratunkiem dla PR

Prawo i polityka

Klepacki: Potrzeba więcej wolnego rynku w transporcie

Prawo i polityka

Klepacki: Potrzeba więcej wolnego rynku w transporcie

Newseria Biznes 26 listopada 2014

Klepacki: Chłonność kolei na inwestycje jest ograniczona

Prawo i polityka

Zobacz również:

Klepacki spotkał się z RBF

Biznes

Klepacki spotkał się z RBF

RBF 31 marca 2014

Klepacki: Data wprowadzenia IV pakietu jest już nieaktualna

Biznes

Klepacki: Data wprowadzenia IV pakietu jest już nieaktualna

jm, Rynek Kolejowy 09 października 2014

Klepacki: Ponad 90% szans, że Pendolino wyjedzie w grudniu

Tabor i technika

Klepacki: Ponad 90% szans, że Pendolino wyjedzie w grudniu

wu, Rynek Kolejowy 09 października 2014

Klepacki: Restrukturyzacja przez podmiot zewnętrzny ratunkiem dla PR

Prawo i polityka

Klepacki: Potrzeba więcej wolnego rynku w transporcie

Prawo i polityka

Klepacki: Potrzeba więcej wolnego rynku w transporcie

Newseria Biznes 26 listopada 2014

Klepacki: Chłonność kolei na inwestycje jest ograniczona

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5