NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Katastrofa kolejowa w Danii. Znamy prawdopodobną przyczynę [aktualizacja]

| Michał Szymajda 03.01.2019 133

2 stycznia o godzinie 7:35 na moście kolejowo-drogowym Storebælt, położonym nad cieśniną Wielki Bełt, doszło do katastrofy kolejowej. 3 stycznia duńska policja poinformowała o 8 śmiertelnych ofiarach wypadku.
[aktualizacja]

Wiemy, że w katastrofie wzięły udział dwie połączone ze sobą spalinowe jednostki trakcyjne IC4, które jechały w relacji Odense – Kopenhaga. Pociągi te obecnie są powoli wycofywane z ruchu w Danii. Znalazły nabywcę w Rumunii. 3 stycznia rano duńska policja poinformowała, że bilans ofiar śmiertelnych katastrofy wzrósł, niestety, do 8 osób.

Wbrew wcześniejszym informacjom obecnie jest niemal pewne, że pociąg pasażerski uderzył w pustą naczepę, która spadła z platformy pociągu towarowego na tory, lub wysunęła się w skrajnię jadącego w przeciwną stronę pociągu. Fragmenty naczepy wbiły się w czoło pociągu, a kłonice na niej umieszczone zdemolowały kabinę maszynisty i część pasażerską pierwszego z wagonów. Na chwilę przed zderzeniem maszynista pociągu pasażerskiego hamował awaryjnie, co prawdopodobnie obniżyło liczbę ofiar. Trudno wyobrazić sobie skalę katastrofy, gdyby pociąg z licznymi podróżnymi wpadł do wzburzonego morza.

W noc poprzedzającą katastrofę, z uwagi na silny wiatr przeprawę zamknięto dla ruchu aut i pociągów, jednak rano, pomimo trwającego bardzo silnego sztormu, zezwolono na ruch pociągów "niewrażliwych na wiatr". Nie wiadomo dlaczego pociąg z naczepami pokrytymi plandeką za taki uznano. Na moście możliwy jest ruch pociągów pasażerskich z prędkością maksymalną 180 km/h.

Katastrofa nad Wielkim Bełtem

Pierwsze informacje mówiły o tym, że do wypadku doszło w efekcie rozerwania się materiału naciągniętego na naczepy od tirów, transportowanych na pociągu towarowym. Są to specjalne naczepy, tzw. firanowe, gdzie plandekę rozsuwa się metalowymi pionowymi prowadnicami. W części naczep znajdowały się skrzynki z butelkami piwa.
  
Na dwutorowej linii we fragment uszkodzonej naczepy miał wjechać jadący w przeciwną stronę pociąg pasażerski. Stalowe belki wbijały się kolejno w czoło pociągu osobowego, powodując poważne zniszczenie czoła pierwszego wagonu. To prawdopodobnie tu znajdowały się ofiary śmiertelne.

W pobliskiej miejscowości Nyborg utworzono centrum ewakuacyjne dla ofiar wypadku. O godzinie 11 duńska policja potwierdziła informacje o 6 zabitych i 16 rannych w wypadku.

Obecnie na Bałtyku i Morzu Północnym panuje sztorm, nad cieśniną wiatr jest bardzo porywisty. Być może to warunki atmosferyczne wpłynęły na rozerwanie się plandeki na wagonie pociągu towarowego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dania (31)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dania (31)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5