Partnerzy serwisu:
Pasażer

Katastrofa kolejowa w Danii. Jakie są wnioski z wypadku?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-01-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Katastrofa kolejowa w Danii. Jakie są wnioski z wypadku?
Fot. youtube / euronews (deutsch)
Specyficzne warunki klimatyczne panujące w cieśninie Wielki Bełt na Morzu Bałtyckim przyczyniły się do katastrofy kolejowej. Po wypadku, w którym zginęło 8 osób, wprowadzono odpowiednie procedury dotyczące przewozu naczep na wagonach. Zachowanie szczególnych wymagań przy załadunku wagonów dotyczy nie tylko Danii.

2 stycznia 2019 r. na moście kolejowym nad cieśniną Wielki Bełt elementy naczep przewożonych na wagonach typu Sdggmrs zostały zrzucone przez wiatr i spadły na jadący przeciwnym torem pociąg pasażerski. W wyniku wypadku zginęło 8 osób, a kolejnych 16 zostało rannych.

Po wstępnej ocenie zgromadzonego materiału dowodowego władze duńskie ujawniły ryzyko, że zainstalowane w podwoziach naczep sworznie nie blokują się przy montowaniu ich na wagony ze specjalnymi uchwytami. Dlatego w Danii podjęto dwutorowe działania w celu zapobieżenia podobnym sytuacjom w przyszłości.

Jakie środki zapobiegawcze podjęto?

– W pierwszej kolejności na mocy duńskich regulacji prawnych wprowadzono zakaz przewozu naczep samochodowych w wagonach koszowych. Zakaz obowiązuje do czasu udokumentowania przez przewoźników kolejowych spełniania szczegółowych wymagań wobec procedur stosowanych przy załadunku i zabezpieczeniu naczep na wagonach lub do przekazania deklaracji o ich opracowaniu. Co istotne władze duńskie wymagają, aby procedury te były ocenione przez kompetentnych ekspertów – czytamy w komunikacie UTK.

Dotychczas warunki te spełniły trzy spółki kolejowe: Hector Rail AB, CFL Cargo Danmark ApS, DB Cargo Scandinavia A/S. Duński Urząd ds. Transportu, Budownictwa i Mieszkalnictwa (TBST) podjął decyzję o zniesieniu dla nich zakazu. Jednocześnie TBST wprowadził ograniczenie dopuszczalnej prędkości pociągów na moście nad Wielkim Bełtem. Ruch może nawet zostać wstrzymany ze względu na zbyt silny wiatr.

Jakie wnioski dla Polski?

Polscy przedsiębiorcy kolejowi nie pozostają bierni. PKP PLK wystosowały do przewoźników towarowych monit, w którym wskazuje na konieczność podejmowania dodatkowych czynności sprawdzających związanych z zabezpieczeniem naczep na wagonach kieszeniowych typu Sdggmrs, zarówno podczas przyjmowania przesyłki oraz – w razie konieczności – również podczas przewozu.

Problem jest obecnie monitorowany przez prezesa UTK. Z danych gromadzonych w europejskim rejestrze pojazdów kolejowych wynika, że w Europie dopuszczone do eksploatacji są 1422 wagony serii Sdggmrs. Pojazdy zarejestrowane są w Republice Czeskiej, Słowacji, Holandii, Austrii i Luksemburgu. Jednak pojazdy tego typu są zgodne z określonymi wymaganiami interoperacyjności i mogą być również eksploatowane w Polsce bez konieczności uzyskiwania dodatkowego zezwolenia.

– W związku z tym prezes UTK przypomina, że przewoźnicy kolejowi zobowiązani są do stosowania odpowiednich procedur identyfikacji i zgłaszania zainteresowanym stronom ryzyka wynikającego z usterek i niezgodności w budowie lub niesprawności pojazdów oraz wymiany informacji między organizacjami kolejowymi – informuje urząd.

"Rynek Kolejowy" pisał o wypadku w Danii obszernie w tekście: "Katastrofa kolejowa w Danii. Znamy prawdopodobną przyczynę [aktualizacja]"
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5