NUMER 03/2019
NUMER 03/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Plany rozwojowe Grupy PKP
szukaj
Śledź nas:

Katastrofa kolejowa w Danii. Jakie są wnioski z wypadku?

| inf. prasowa, oprac. ms 25.01.2019 23

Katastrofa kolejowa w Danii. Jakie są wnioski z wypadku?
Fot. youtube / euronews (deutsch)
Specyficzne warunki klimatyczne panujące w cieśninie Wielki Bełt na Morzu Bałtyckim przyczyniły się do katastrofy kolejowej. Po wypadku, w którym zginęło 8 osób, wprowadzono odpowiednie procedury dotyczące przewozu naczep na wagonach. Zachowanie szczególnych wymagań przy załadunku wagonów dotyczy nie tylko Danii.
2 stycznia 2019 r. na moście kolejowym nad cieśniną Wielki Bełt elementy naczep przewożonych na wagonach typu Sdggmrs zostały zrzucone przez wiatr i spadły na jadący przeciwnym torem pociąg pasażerski. W wyniku wypadku zginęło 8 osób, a kolejnych 16 zostało rannych.

Po wstępnej ocenie zgromadzonego materiału dowodowego władze duńskie ujawniły ryzyko, że zainstalowane w podwoziach naczep sworznie nie blokują się przy montowaniu ich na wagony ze specjalnymi uchwytami. Dlatego w Danii podjęto dwutorowe działania w celu zapobieżenia podobnym sytuacjom w przyszłości.

Jakie środki zapobiegawcze podjęto?

– W pierwszej kolejności na mocy duńskich regulacji prawnych wprowadzono zakaz przewozu naczep samochodowych w wagonach koszowych. Zakaz obowiązuje do czasu udokumentowania przez przewoźników kolejowych spełniania szczegółowych wymagań wobec procedur stosowanych przy załadunku i zabezpieczeniu naczep na wagonach lub do przekazania deklaracji o ich opracowaniu. Co istotne władze duńskie wymagają, aby procedury te były ocenione przez kompetentnych ekspertów – czytamy w komunikacie UTK.

Dotychczas warunki te spełniły trzy spółki kolejowe: Hector Rail AB, CFL Cargo Danmark ApS, DB Cargo Scandinavia A/S. Duński Urząd ds. Transportu, Budownictwa i Mieszkalnictwa (TBST) podjął decyzję o zniesieniu dla nich zakazu. Jednocześnie TBST wprowadził ograniczenie dopuszczalnej prędkości pociągów na moście nad Wielkim Bełtem. Ruch może nawet zostać wstrzymany ze względu na zbyt silny wiatr.

Jakie wnioski dla Polski?

Polscy przedsiębiorcy kolejowi nie pozostają bierni. PKP PLK wystosowały do przewoźników towarowych monit, w którym wskazuje na konieczność podejmowania dodatkowych czynności sprawdzających związanych z zabezpieczeniem naczep na wagonach kieszeniowych typu Sdggmrs, zarówno podczas przyjmowania przesyłki oraz – w razie konieczności – również podczas przewozu.

Problem jest obecnie monitorowany przez prezesa UTK. Z danych gromadzonych w europejskim rejestrze pojazdów kolejowych wynika, że w Europie dopuszczone do eksploatacji są 1422 wagony serii Sdggmrs. Pojazdy zarejestrowane są w Republice Czeskiej, Słowacji, Holandii, Austrii i Luksemburgu. Jednak pojazdy tego typu są zgodne z określonymi wymaganiami interoperacyjności i mogą być również eksploatowane w Polsce bez konieczności uzyskiwania dodatkowego zezwolenia.

– W związku z tym prezes UTK przypomina, że przewoźnicy kolejowi zobowiązani są do stosowania odpowiednich procedur identyfikacji i zgłaszania zainteresowanym stronom ryzyka wynikającego z usterek i niezgodności w budowie lub niesprawności pojazdów oraz wymiany informacji między organizacjami kolejowymi – informuje urząd.

"Rynek Kolejowy" pisał o wypadku w Danii obszernie w tekście: "Katastrofa kolejowa w Danii. Znamy prawdopodobną przyczynę [aktualizacja]"
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2019
NUMER 03/2019
Ten numer „Rynku Kolejowego” jest pierwszym zamykanym przez nas w tym roku, więc zdecydowaliśmy się na pokazanie planów Grupy PKP na najbliższą przyszłość. Nadal głównymi tematami pozostają budowa struktury holdingowej, wspólny bilet czy tempo realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Zarządy spółek mówią o postępach i wytężonej pracy, ale część pasażerów i wykonawców patrzy na te kwestie inaczej. O tym wszystkim w raporcie i innych tekstach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5