NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

JSW i FPS będą pracować nad wodorową lokomotywą dla PKP Cargo

| inf. pras. 16.11.2018 103

JSW i FPS będą pracować nad wodorową lokomotywą dla PKP Cargo
Fot. PKP Cargo
Spółka H. Cegielski – FPS przystąpiła do porozumienia PKP Cargo i Jastrzębskiej Spółki Węglowej w sprawie budowy lokomotyw wodorowych.
FPS podpisała list intencyjny w tej sprawie, który w czerwcu sygnowały PKP Cargo i JSW. Ceremonia odbyła się podczas Kongresu 590 w Rzeszowie – Jasionce. Dokument dotyczy podejmowania przez trzy podmioty wspólnych, innowacyjnych przedsięwzięć związanych z komercyjnym wykorzystaniem paliwa wodorowego na kolei. Strony listu będą współpracować przy badaniach i pracach nad produkcją nowych typów taboru kolejowego o napędzie wodorowym.

JSW dostarczy wodór

JSW planuje podjęcie produkcji wodoru na skalę przemysłową, gdyż wodór można wyodrębnić z gazu koksowniczego, który z kolej jest produktem ubocznym podczas koksowania węgla. Odseparowany i oczyszczony wodór może być wykorzystywany do produkcji ekologicznej i bezemisyjnej energii elektrycznej, ciepła, może zasilać środki transportu. Odbiorcą wodoru może być kolej, ale najpierw trzeba zbudować lokomotywy o takim napędzie. Konfiguracji i budowy takich lokomotyw podjąć się ma FPS, a PKP Cargo przekaże lokomotywy do fazy testowania takiego innowacyjnego napędu – to będzie pierwszy etap przed zbudowaniem prototypu nowej, polskiej lokomotywy wodorowej.

PKP Cargo przetestuje

Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, nie krył zadowolenia z faktu, że udało się pozyskać do tego projektu polskiego producenta taboru kolejowego. To trzeci, ważny podmiot, bez którego zaangażowania budowa lokomotywy wodorowej byłaby niemożliwa. Warsewicz wskazuje, iż FPS ma doświadczenie i kompetencje niezbędne do prowadzenia prac projektowych i testowych. Prezes PKP Cargo wskazał też na korzyści, jakie odniesie przewoźnik dzięki realizacji programu wodorowego. 

– Mam nadzieję, że w najbliższej przyszłości będziemy mogli zaprezentować efekt pracy naszych podmiotów. Chcemy korzystać z tego rozwiązania, gdy już trafi na rynek – powiedział Czesław Warsewicz.

FPS wyprodukuje

Satysfakcji z podpisania listu intencyjnego nie krył Hubert Stępniewicz, prezes Fabryki Pojazdów Szynowych. – Cieszymy się, że możemy przystąpić wraz z PKP Cargo i JSW do tak ważnego i innowacyjnego projektu, jakim jest budowa lokomotyw napędzanych paliwem wodorowym. To ważny krok w kierunku ekologii, a innowacyjne działania związane z wykorzystaniem technologii wodorowej jako źródło zasilania dla lokomotyw, to szansa rozwoju produktowego naszej firmy. Dzięki temu projektowi na torach pojawią się napędzane tym paliwem innowacyjne lokomotywy produkcji FPS, które będą służyły PKP Cargo – podkreślił Hubert Stępniewicz.

Prezes Jastrzębskiej Spółki Węglowej Daniel Ozon dodał, że rozwój czystych technologii wodorowych jest jednym z celów strategicznych spółki. W ten sposób JSW angażuje się także w projekty e-mobility. – Dążymy do wykorzystania gazu koksowniczego do produkcji czystego wodoru, który mógłby w przyszłości stać się również bezemisyjnym paliwem napędowym dla nowoczesnego taboru PKP Cargo – powiedział Daniel Ozon.

Obecny podczas uroczystości wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zwrócił uwagę na ogromne znacznie listu intencyjnego, gdyż do tej pory nikt nie podjął się w Polsce budowy lokomotywy o napędzie wodorowym. – Zakładam, że projekt zakończy się sukcesem, bo przecież trzech partnerów z takimi doświadczeniami, kompetencjami rzadko się spotyka i oni muszą po prostu dać radę i co do tego nie ma żadnych wątpliwości – stwierdził Andrzej Bittel.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42616)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42616)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5