NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Joanna Lech: Perspektywy dla kolei są świetne, ale wciąż czekamy na środki

| Kasper Fiszer 28.01.2022 1,8k

Joanna Lech: Perspektywy dla kolei są świetne, ale wciąż czekamy na środki
fot. Kasper Fiszer
Przedłużające się oczekiwanie na wypłatę środków unijnych może skutkować pewnymi problemami w realizacji KPO. Ryzyko stanowi bowiem krótki czas przeznaczony na realizację projektów. Te muszą być sfinalizowane do 2026 r.
– Perspektywy dla kolei w nowej perspektywie finansowej UE są lepsze niż były dotychczas – mówiła na kongresie EEC Trends Joanna Lech, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wskazywała tu np. na zwiększenie dotacji na projekty kolejowe w ramach programu mającego zastąpić POIiŚ. O ile w latach 2014 – 2020 do dyspozycji było ok. 5 mld zł, o tyle w kolejnej siedmiolatce do wydania będzie o ok. 500 mln zł więcej.

Czy zdążymy zrealizować KPO w wymaganym terminie?

Na podobnym poziomie dofinansowany ma być transport intermodalny, zaś ok. 2 mld euro na realizację przedsięwzięć infrastrukturalnych ma pochodzić z Krajowego Programu Odbudowy. – Mamy tu dość krótką perspektywę realizacji działań, bo tylko do 2026 r. Upatrujemy w tym pewnego ryzyka – przyznała kierująca CUPT. Osobno ponad 1 mld zł będzie przeznaczony na przedsięwzięcia taborowe.

Środki te mają być podzielone na granty i pożyczki. – Mamy już duże zainteresowanie producentów i przewoźników, jak również organizatorów, konkursami, które zamierzamy ogłosić – stwierdziła panelistka. Więcej środków niż w minionym okresie programowania przeznaczone ma być poza tym na inwestycje kolejowe w Polsce Wschodniej.

Polska branża kolejowa dobrze przygotowuje projekty unijne

– Na nową perspektywę patrzymy więc optymistycznie – powiedziała Joanna Lech. Dodała jednocześnie, że niezbędne jest jak najszybsze zatwierdzenie środków na szczeblu unijnym, na co czeka cała branża kolejowa. Oceniła też, że najszybszy dopływ środków dla sektora przyniesie instrument CEF, w ramach którego ogłoszone zostały już pierwsze nabory projektów. W pierwszym zakończonym naborze złożone zostały dokumentacje nie tylko PKP PLK, ale także Polregio, CPK, PKP Cargo czy Cargotor.

– Mamy też takie doświadczenie, że zwykle polskie projekty kolejowe są dobrze przygotowane, a ich złożenie kończy się podpisaniem umów – usłyszeliśmy od Joanny Lech. Spodziewa się ona zawarcia umów na dofinansowanie złożonych teraz propozycji w przyszłym roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5