NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Są negocjacje na naprawę Pendolino po wypadku. Nawet 6 milionów euro

| Jakub Madrjas 20.03.2018 9,5k

Są negocjacje na naprawę Pendolino po wypadku. Nawet 6 milionów euro
Fot. Tomasz Wróbel
PKP Intercity poinformowało instytucje unijne o otwarciu procedury udzielenia bez przetargu zamówienia na naprawę składu ED250-002, który uległ wypadkowi w Ozimku.
Pod koniec lutego prezes PKP Intercity Marek Chraniuk poinformował dziennikarzy, że naprawa Pendolino po wypadku na przejeździe w Ozimku może kosztować około 25 mln złotych, a tylko 4 mln złotych pokryje ubezpieczenie kierowcy ciężarówki, który spowodował wypadek. Można o tym przeczytać tutaj.

W dniu 27 lutego tego roku – przeszło dziesięć miesięcy od wypadku – PKP Intercity rozpoczęło z Alstomem procedurę negocjacyjną. Poinformowała o tym spółka PKP Intercity w biuletynie zamówień unijnych w formie informacji o dobrowolnej przejrzystości ex ante.  W ogłoszeniu została podana wartość końcowa 5 942 906 euro netto, czyli w przeliczeniu prawie 31 milionów złotych brutto – według informacji "RK" jest to wartość oferty. To prawie jedna trzecia ceny, którą PKP Intercity zapłaciło za skład ED250 (w pierwotnej wersji tekstu pojawiła się informacja o otwarciu, a nie zamknięciu procedury udzielenia zamówienia, za co przepraszam – JM).

Jak czytamy w ogłoszeniu, przedmiotem zamówienia jest wykonanie pierwszego etapu naprawy poawaryjnej elektrycznego zespołu trakcyjnego ED250-002. Naprawa obejmuje w szczególności naprawę pudła wagonu G. Zamówienie zostanie udzielone bez przetargu, ponieważ usługi mogą być zrealizowane tylko przez jednego wykonawcę; Alstom jest jedynym producentem pojazdów serii ED250, a na rynku nie istnieją obiektywnie inni wykonawcy, którzy mogliby zrealizować zamówienie, ponieważ naprawa wymaga ingerencji w konstrukcję pojazdu.

Niezbędne obszerne naprawy 

– W celu przewrócenia pojazdu do pierwotnego stanu niezbędny będzie m.in. demontaż, wymiana urządzeń i poszycia, szczegółowe pomiary, spawanie całego pudła, montaż, próby członu na specjalistycznym stanowisku pomiarowym. Do wykonania tego typu naprawy niezbędne jest posiadanie dokumentacji technicznej o charakterze konstrukcyjnym oraz technologicznym pojazdu, którą to posiada jedynie producent. Dokumentacja ta jest też konieczna do opracowania dokumentacji naprawczej – wyjaśnia PKP IC, tłumacząc, że w warunkach rynkowych producenci taboru nie zbywają praw do dokumentacji technicznej o charakterze konstrukcyjnym oraz technologicznym. Zamawiający nie mógł więc pozyskać tej dokumentacji na etapie nabywania pojazdu, jak również i obecnie.

– Na etapie zakupu i dostawy pojazdu zamawiający zagwarantował sobie w umowie prawo do dokumentacji technicznej w najszerszym możliwym zakresie, na które zezwalały warunki rynkowe. Dokumentacja ta związana jest z eksploatacją i utrzymaniem planowym pojazdu, nie można na jej podstawie dokonywać napraw ingerujących w konstrukcję, a taki zakres naprawy jest niezbędny aby przywrócić Pendolino do sprawności technicznej. Spawanie pudła G (które będzie wchodziło w skład naprawy) musi odbyć się na szablonie spawalniczym, na którym pudła tego typu są produkowane. Z uwagi na samonośną strukturę konstrukcyjną pojazdu całe pudło pracuje w trakcie eksploatacji. Każdy wyodrębniony fragment poszycia przenosi siły, a zatem pojawiają się w jego materiale złożone stany naprężeń. Konieczność spawania oraz odtworzenia parametrów konstrukcji pudła musi zostać poprzedzone szczegółową analizą dokumentacji konstrukcyjnej i technologicznej oraz wymaga opracowania dedykowanej procedury dotyczącej procesu naprawy członu. Dodatkowo naprawa musi zostać wykonana z użyciem specjalistycznego oprzyrządowania dedykowanego do pudeł pojazdów tego typu, które ma obecnie jedynie producent – wyjaśnia przewoźnik. 

Nie wiemy jeszcze, jak długo potrwa naprawa, ale można zakładać, że będzie to kilkanaście miesięcy. Czeskie Pendolino starszego typu po wypadku w Studence zostało naprawione 2,5 roku po wypadku.

Szef Kancelarii Premiera krytykuje zakup

Wczoraj szef Kancelarii Premiera Michał Dworczyk w rozmowie z Radiem ZET powiedział, że zakup pociągów Pendolino był błędną decyzją. – Mogliśmy za mniejsze pieniądze kupić pociągi, które mogłyby rozwijać odpowiednie prędkości możliwe na polskich torach –stwierdził. – Dodatkowo w pociągach Pendolino nie ma Wi-Fi – przypomniał Michał Dworczyk. Ministerstwo Infrastruktury podtrzymuje, że Wi-Fi pojawi się w pociągach na przełomie 2018 i 2019 roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5