NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Jest wyrok KIO. Pesa będzie mogła wystartować w przetargu ŁKA

| Jakub Madrjas 17.05.2016 101

Jest wyrok KIO. Pesa będzie mogła wystartować w przetargu ŁKA
fot. KomunikacjaZbiorowa.pl
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że wymaganie doświadczenia w dostarczaniu pojazdów dopuszczonych w trybie zgodności z TSI ogranicza konkurencję na rynku i nakazała Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej zmianę SIWZ w tym zakresie. Otwiera to Pesie możliwość startu w postępowaniu.
W połowie kwietnia Łódzka Kolei Aglomeracyjna ogłosiła przetarg na zakup 14 nowych pociągów. W specyfikacji zamówienia znalazły się zapisy dotyczące wymogów doświadczenia, które eliminowały z udziału największego polskiego producenta taboru – Pesę Bydgoszcz. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Przeciw takim zapisom w przetargu zaprotestował Bydgoski poseł PiS Piotr Król. Producenci mieli zresztą dużo uwag również do pozostałych niedawno ogłoszonych przetargów, głównie w kwestii bardzo wysokich kar umownych. Pisaliśmy o tym tutaj.

"Przetargowe świństwo"

Na spotkaniu z dziennikarzami związanym z utworzeniem przez Pesę i PFR poolu taborowego prezes Pesy Tomasz Zaboklicki nie krył rozczarowania zapisami, które wykluczyły Pesę z przetargu w województwie łódzkim oraz zachodniopomorskim, gdzie pojawiły się w poprawce po ogłoszeniu postępowania. - To świństwo - podsumował oba postępowania Zaboklicki dodając, że kryteria doświadczenia zostały ustalone bardzo precyzyjnie - tak by nie dać możliwości startu Pesie, ale nie wykluczać jej konkurencji. 

Pesa może startować

KIO ogłosiła dziś wyrok w sprawie dwóch odwołań Pesy wobec warunków przetargu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. - Oba odwołania zostały częściowo uwzględnione - poinformowała "Rynek Kolejowy" Justyna Tomkowska, rzecznik prasowy Krajowej Izby Odwoławczej. Pesa odniosła sukces w najważniejszym dla siebie kryterium - wykazania się doświadczeniem i wiedzą w zakresie dostawy pojazdów z ETCS poziom 1 z zezwoleniem zgodności z TSI. Ten warunek uniemożliwiał start Pesie, która nie dostarczyła jeszcze takiego pojazdu - jej Pesa Dart ma być dopuszczony do eksploatacji w trybie zgodności z TSI do połowy przyszłego roku. 

Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że warunek taki ogranicza konkurencję na rynku krajowym. - Ofertę mogłyby złożyć dwa podmioty, które dotychczas ze sobą nie konkurowały, działając w konsorcjum, co wpływałoby zasadniczo na konkurencję na rynku w kolejnych latach - wyjaśnia Tomkowska. Izba podkreśliła, że wymóg jest nieproporcjonalny i nakazała jego zmianę. Nie wskazano natomiast, w jaki sposób ŁKA ma ten warunek zmienić. Dodatkowo Izba zaznaczyła, że wykonawca jest tylko w części odpowiedzialny za uzyskanie zezwolenia na w trybie zgodności z TSI. 

W zakresie warunku dotyczącego wykazania się doświadczeniem dostawy 4 pojazdów w jednym zamówieniu Izba uznała, że nie narusza on konkurencji. W drugim odwołaniu uwzględniono w części związanej z nałożonym na wykonawcę obowiązkiem utrzymania stanu magazynu części zamiennych. Izba stwierdziła, że zamawiający nie sprecyzował zakresu rzeczowego, jak również zasad płatności, czyniąc w tym zakresie opis przedmiotu zamówienia niejednoznacznym i utrudniającym przygotowanie i złożenie oferty na jasnych dla wszystkich wykonawców zasadach.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódzkie (1027)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódzkie (1027)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5