Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jest umowa na odbudowę linii 410 do poligonu w Drawsku. Pociągi pasażerskie tylko nadzieją

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
13-02-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Dziś podpisano umowę na rewitalizację linii 410 do poligonu w Drawsku Pomorskim. W informacjach o inwestycji nie brak odniesień do odbudowy ruchu pasażerskiego; w rzeczywistości żadne prace w tym kierunku nie będą na razie prowadzone, a remont ma służyć potrzebom wojska. Powinien się jednak przyczynić do zmniejszenia ruchu samochodów ciężarowych. 

Rewitalizacja linii 410 to jedno z najważniejszych zadań Ministerstwa Obrony Narodowej w zakresie transportu kolejowego (ich listę można znaleźć tutaj). Umowę na przeprowadzenie remontu linii kolejowej nr 410 pomiędzy Grotnikami Drawskimi a Drawnem podpisano dzisiaj z dużym wyprzedzeniem względem planów MON - miało do tego dojść dopiero w marcu. Prace zrealizuje konsorcjum Schweerbau i SBM, którego ofertę zaakceptowano pomimo przekroczenia kosztorysu.

Mimo, że to w całości inwestycja MON, w komunikacie prasowym o podpisaniu umowy cytowanych jest aż trzech ministrów (obrony, środowiska oraz infrastruktury). - Obecny stan techniczny tej linii kolejowej nie zabezpiecza logistycznie potrzeb wojska - informuje Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej. Bez wątpienia tak jest, gdyż odcinek linii nr 410 między Grotnikami Drawskimi a Drawnem jest nieczynny od 23 lat, a prace trudno nazwać wyłącznie remontem - na części objętego inwestycją odcinka obecnie nie ma nawet torów.

Siedem lat na prace

Inwestycja zakłada kompleksową modernizację i częściową odbudowę 55 km torów. W ramach prac na stacji w Złocieńcu powstanie plac ładunkowy o powierzchni ponad 3700 m2. Będzie do niego przylegać nowa rampa, wybudowana od strony ul. Dworcowej, która pozwoli na sprawne i wygodne przeładowywanie towarów, transportowanych na potrzeby armii, nawet przez kilkusetmetrowe pociągi. Na odnowionej linii będzie 5 nowych rozjazdów oraz nowoczesne urządzenia srk. Pociągi pojadą po nowych torach z prędkością maksymalną 70 km/h. Parametry trasy zapewnią możliwość przewozu ciężkich ładunków i wojskowego sprzętu – takiego jak czołgi czy samochody opancerzone – ważące nawet po kilkanaście ton.

Kompleksowa modernizacja szlaku obejmie także przebudowę kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych. Zmodernizowany zostanie m.in. most na rzece Drwa w okolicy Złocieńca. Wymienione będą przyczółki i filary konstrukcji. Nową nawierzchnię i oznakowanie zyska ponad 40 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Drawnie, Kaliszu Pomorskim i Złocieńcu. Prace na linii kolejowej nr 410 będą prowadzone w formule „projektuj i buduj”. Dokumenty niezbędne do rozpoczęcia prac mają być gotowe do połowy kwietnia. Wtedy też rozpoczną się prace budowlane, które aż do potrwają do 2026 r. Warta ponad 135 mln zł netto inwestycja w całości będzie realizowana ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej. 

Ruch pasażerski? Płonna nadzieja

- Tworzymy warunki dla uruchomienia w przyszłości przewozów pasażerskich - czytamy wypowiedź prezesa PLK w komunikacie o podpisaniu umowy. - Otwierając nieczynną od wielu lat linię kolejową 410 dla celów wojskowych, mam nadzieję, że czynimy pierwszy krok, aby przywrócić ruch pasażerski pomiędzy Złocieńcem a Drawnem – to cytat z wiceminister środowiska Małgorzata Golińskiej. - To linia, na której ruch pasażerski został wstrzymany w 1991 r.! - przypomniał z kolei minister Adamczyk, cytowany przez biuro ministerstwa.

Te cytaty mogą świadczyć o potencjalnym powrocie połączeń pasażerskich. Jak jednak informował już "Rynek Kolejowy" w projekcie nie uwzględniono żadnych elementów związanych z obsługą ewentualnego ruchu pasażerskiego. Co więcej, najistotniejszy z punktu widzenia przewozów pasażerskich 27-kilometrowy fragment Drawno – Choszczno nie zostanie naprawiony podczas siedmioletniego remontu. Organizujący przewozy pasażerskie urząd marszałkowski województwa nie ma w planie transportowym ani remontu odcinka, ani tym bardziej uruchomienia przewozów. Linii nie ma też w programie Kolej Plus.

Jak słusznie wskazuje PKP PLK w komunikacie prasowym, odbudowany tor zapewni dowóz sprzętu i towarów do wojskowych bocznic w Złocieńcu, Mirosławcu i Drawnie, bez konieczności przeładowywania ich na lawety tirów. Oznacza to mniej ciężarówek na drogach i korzyści dla środowiska. Minister Błaszczak w komunikacie wskazuje z kolei na skrócenie czasu zaopatrzenia jednostek wojskowych. To bez wątpienia najważniejsze aspekty inwestycji MON.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5