NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Jest szansa na nowe życie nieczynnych linii kolejowych w Wielkopolsce

| Jakub Madrjas 28.02.2017 1,5k

Jest szansa na nowe życie nieczynnych linii kolejowych w Wielkopolsce
Pesa Link w barwach KW Fot. Koleje Wielkopolskie
Jest szansa na nowe życie nieczynnych linii kolejowych w Wielkopolsce
Jest szansa na nowe życie nieczynnych linii kolejowych w Wielkopolsce
Jest szansa na nowe życie nieczynnych linii kolejowych w Wielkopolsce
Jest szansa na nowe życie nieczynnych linii kolejowych w Wielkopolsce
Wielkopolscy samorządowcy chcą ratowania przed dewastacją i likwidacją nieczynnych linii kolejowych nr 363 (Rokietnica – Międzychód), nr 368 (Szamotuły – Międzychód) i nr 369 (Śrem – Czempiń). Zapowiadają przeprowadzenie studiów wykonalności przywrócenia ruchu na tych liniach.
O spotkaniu na temat rewitalizacji linii kolejowych, które odbyło się 26 lutego w Rokietnicy poinformowało „Rynek Kolejowy” Stowarzyszenie Metropolia Poznań. Tematem było ratowanie przed dewastacją i likwidacją nieczynnych linii kolejowych nr 363 (Rokietnica – Międzychód), nr 368 (Szamotuły – Międzychód) i nr 369 (Śrem – Czempiń).

Stowarzyszenie Metropolia Poznań realizuje projekt „Master Planu dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej”. Działając w ramach tego projektu dyrektor Biura Stowarzyszenia Maciej Musiał, zaprosił do udziału w spotkaniu członka Zarządu PKP SA dr. Michała Beima, Dyrektora Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Jerzego Krigera i wiceprezesa Zarządu Stowarzyszenia Adama Lewandowskiego. Gospodarzem spotkania był wójt gminy Rokietnica Bartosz Derech. Obecni byli samorządowcy wszystkich szczebli.

Polska się rozwija, warto przywracać kolej

Jak informuje „RK” stowarzyszenie, od zamknięcia tych linii minęło wiele czasu, dlatego przesłanki, którymi kierowała się PLK przy zamykaniu powinny być rozważone ponownie. – Od lat dziewięćdziesiątych całkowitej zmianie uległa bowiem sytuacja gospodarcza Polski, a rozwijająca się gwałtownie w ostatnich latach aglomeracja poznańska generuje obecnie zapotrzebowanie na usługi transportu publicznego na całkowicie odmiennym poziomie, wzrosło także zapotrzebowanie na usługi transportu towarowego – pisze w relacji ze spotkania SMP.

Znakomitym przykładem powrotu pasażerów do kolei okazała się kilka lat temu rewitalizacja linii 356 z Poznania do Wągrowca, a determinacja samorządów w tworzeniu pasażerom możliwości wygodnego podróżowania, to najskuteczniejsza metoda. Jako wzór „dobrej praktyki” przedstawiono też przykład rewitalizacji linii 326 z Wrocławia do Trzebnicy.

Samorządowcy chcą rzetelnych analiz

Jak informuje Stowarzyszenie, o rewitalizacji linii 363, 368 oraz 369 powinna przesądzić rzetelna analiza kosztów i korzyści, poprzedzona analizą wariantów inwestycyjnych i analizą społeczno-ekonomiczną. Takimi narzędziami dla podejmowania decyzji są studia wykonalności i o ich opracowaniu dyskutowali samorządowcy. – Zamiast proponowanych trzech postanowiono wykonać dwa opracowania, ponieważ linie 363 z Rokietnicy i 368 z Szamotuł biegnące w kierunku Międzychodu, wzajemnie na siebie oddziałują. Samorządowcy zadeklarowali wolę współdziałania w dziele rewitalizacji linii kolejowych nr 363, 368 i 369 oraz wolę podpisania stosownych listów intencyjnych – podsumowuje SMP.

Warto przypomnieć, że procedura fizycznej rozbiórki linii kolejowej nr 363 Rokietnica – Międzychód została niedawno wstrzymana przez PKP SA. Pisaliśmy o tym w tym miejscu. Reaktywacja linii pozwoliłaby na stworzenie dziesiątego już wlotu do Poznańskiego Węzła Kolejowego i sprawny dojazd do stolicy Wielkopolski.

Jakie działania kolejowe prowadzi Stowarzyszenie Metropolia Poznań? W 2015 roku ustalono zasady funkcjonowania Poznańskiej Kolei Metropolitalnej oraz przeprowadzono konkurs na koncepcję architektoniczną węzłów przesiadkowych planowanej sieci. Natomiast przed miesiącem Stowarzyszenie Metropolia Poznań ogłosiło przetarg na poszerzenie koncepcji usprawnienia transportu kolejowego w aglomeracji poznańskiej poprzez uruchomienie szybkiej kolei miejskiej na obwodnicy towarowej Poznania. Pisaliśmy o tym tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielkopolskie (870)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wielkopolskie (870)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5