Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Czy powstanie dziesiąty wlot do Poznańskiego Węzła Kolejowego?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
17-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Czy powstanie dziesiąty wlot do Poznańskiego Węzła Kolejowego?
fot. Kasper FiszerStacja Międzychód w 2010 roku
Obecnie w stanie degradacji – linia kolejowa nr 363 – posiada zatwierdzoną przez Marię Wasiak, byłą minister infrastruktury, decyzję o fizycznej likwidacji. Mowa tutaj o podpoznańskim odcinku Rokietnica – Międzychód. Dzisiaj resort mówi stanowcze nie dla likwidacji jakichkolwiek linii kolejowych, tym bardziej, że wspomniana już trasa jest fragmentem najkrótszego ciągu Poznań – Gorzów Wlkp.

Z końcem 2015 roku PKP PLK przygotowywały procedurę przetargową na fizyczną likwidację linii 363 na odcinku Rokietnica – Międzychód. Zgodę na rozbiórkę wydała ówczesna minister infrastruktury – Maria Wasiak. Ten 63-kilometrowy odcinek od lat nie służy już żadnym pociągom – planowe kursy pasażerskie zlikwidowano w 1999 roku, niedługo później przejechał tamtędy ostatni skład towarowy. Od dekady trasa jest nieprzejezdna.

Co z likwidacją?

Decyzja o rozbiórce jest konsekwencją zaprzestania utrzymywania szlaku już przed kilkoma laty. – 24 października 2011 roku linia kolejowa nr 363 została przekazana do PKP SA. Tym samym linia została zdjęta ze stanu Polskich Linii Kolejowych – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP PLK.

Teraz pojawiła się jednak szansa na przywrócenie funkcjonowania tej linii, bowiem procedura likwidacji linii nr 363 została przez PKP SA wstrzymana. – Nie zakłada się dalszej likwidacji linii kolejowych. Taką decyzję podjął Andrzej Bittel – przyznał w lokalnych mediach w Wielkopolsce Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury i Budownictwa. Decyzja ta ma także swoje odzwierciedlenie w przygotowywanym właśnie przez resort wieloletnim programie utrzymaniowym linii kolejowych w Polsce. – W ramach prowadzonych obecnie prac nad programem nie zakłada się dalszej likwidacji linii kolejowych będących w zarządzie PKP PLK, przy jednoczesnym utrzymaniu na nich przejezdności – czytamy w odpowiedzi Bittela.

Potrzebne analizy

Informacje te potwierdza PKP SA. – Decyzja o rozbiórce linii 363 została wstrzymana. Obecnie trwają analizy dotyczące przyszłości tej linii – podaje Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP SA.

– Daje to szanse na odtworzenie tej linii i zapewnienie w przyszłości ruchu pociągów – mówi w wielkopolskich mediach Michał Beim, członek zarządu PKP SA. Linia kolejowa nr 363 jest fragmentem najkrótszego ciągu Poznań – Gorzów Wlkp. Mieszkańcy tych okolic skazani są dojeżdżać do Poznania wyłącznie samochodem drogą krajową nr 92 – przeważnie w korkach – lub komunikacją autobusową. Reaktywacja linii Rokietnica – Międzychód pozwoliłaby jednak na stworzenie dziesiątego już wlotu do Poznańskiego Węzła Kolejowego i sprawny dojazd do stolicy Wielkopolski. Zanim jednak dojedzie do reaktywacji tej linii, potrzebna jest analiza, jak wielu pasażerów z niej skorzysta. Według wstępnych wyliczeń, remont infrastruktury na tym odcinku mógłby się zamknąć w granicach 200 mln zł. Jednak finansowanie mogłoby być zapewnione dopiero po 2020 roku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Katowice: PKP wyremontują pawilon na tyłach stacji

Infrastruktura

Katowice: PKP wyremontują pawilon na tyłach stacji

Kasper Fiszer 19 sierpnia 2025

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Biznes

Koluszki: Bardzo szeroki peron na miejscu po wyburzonym dworcu

Infrastruktura

Co dalej z zabytkowym dworcem w Kłobucku?

Infrastruktura

Co dalej z zabytkowym dworcem w Kłobucku?

Kasper Fiszer 15 czerwca 2025

PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji

Prawo i polityka

PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji

Roman Czubiński 13 listopada 2024

Zobacz również:

Katowice: PKP wyremontują pawilon na tyłach stacji

Infrastruktura

Katowice: PKP wyremontują pawilon na tyłach stacji

Kasper Fiszer 19 sierpnia 2025

PKP SA: 312 mln zł straty netto. Powód? Odpisy na PKP Cargo

Biznes

Koluszki: Bardzo szeroki peron na miejscu po wyburzonym dworcu

Infrastruktura

Co dalej z zabytkowym dworcem w Kłobucku?

Infrastruktura

Co dalej z zabytkowym dworcem w Kłobucku?

Kasper Fiszer 15 czerwca 2025

PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji

Prawo i polityka

PKP SA z nową dyrektorką biura komunikacji

Roman Czubiński 13 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij