Rusza przetarg PKP PLK na opracowanie dokumentacji projektowej budowy stalowego mostu wraz z dobudową drugiego toru na linii kolejowej nr 68 z Lublina do Przeworska. Chodzi tutaj o tzw. wąskie gardło na dwutorowym odcinku pomiędzy Stalową Wola a Przeworskiem na rzece Trzebośnica.
Linia kolejowa nr 68 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk to linia zelektryfikowana i w większości dwutorowa z dopuszczalną prędkością do 100 km/h. Leży ona na granicy dwóch zakładów linii kolejowych: podkarpackiego i lubelskiego. W kwietniu tego roku kolejarze
ogłosili przetarg na wykonanie projektu modernizacji i elektryfikacji innych odcinków linii 68. Chodzi tutaj o trasę z Lublina do Stalowej Woli.
Dzisiaj z kolei rusza przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dobudowy drugiego mostu stalowego nad rzeką Trzebośnica w miejscowości Nowa Sarzyna na 142 kilometrze. Most ma być powieleniem podobnej konstrukcji z toru nr 1 – kratownicowy, spawano-nitowany. Jego długość wyniesie ok. 52,5 metra. W ramach budowy mostu ma być dobudowany także niewielki odcinek drugiego toru wraz z budową urządzeń branży automatyki, teletechniki i energetyki pomiędzy kilometrami 141,900 i 142,309 oraz 142,337 i 142,444.
Zamówienie podzielono na cztery etapy. W ciągu 14 dni od podpisania umowy wykonawca będzie musiał opracować projekt koncepcyjny z oszacowaniem kosztów budowy. W drugim etapie na opracowanie projektów budowlanych wykonawca będzie miał 45 dni. Z kolei do 90 dni od momentu podpisania umowy zwycięzca przetargu będzie musiał opracować projekt wykonawczy. Etapem czwartym będzie uzyskanie prawomocnej decyzji pozwolenia na budowę oraz uzyskanie wymaganych zgód. Jako datę zakończenia harmonogramu wyznaczono w specyfikacji przetargowej termin 15 grudnia 2017 roku.
Składanie ofert w przetargu przewidziano do 20 października. Jedynym kryterium oceny ofert jest cena. Most na szlaku między Przeworskiem a Grodziskiem Dolnym jest dla kolejarzy miejscem kłopotliwym, ponieważ uchodzi za tak zwane wąskie gardło linii 68. Jak się okazuje, to
nie jedyny problem tego szlaku.
Jak zaznaczają PKP PLK inwestycja pozwoli na dostosowanie infrastruktury kolejowej do rzeczywistych potrzeb przewoźników, przywrócenie prędkości handlowej, podniesienie maksymalnego dopuszczalnego nacisku osiowego, a także poprawę punktualności przewozów pasażerskich i towarowych.