Ogromny kontrakt na dostawę nowych pociągów dla paryskiej linii RER B o wartości 2,5 mld euro jednak zostanie zrealizowany przez konsorcjum Alstom i CAF. Francuski gigant chciał wycofać wspólna ofertę i realizować kontrakt samemu.
Ogromny kontrakt na modernizację taboru regionalnej linii ekspresowej RER B w regionie Île-de-France został przyznany w połowie stycznia konsorcjum Bombardier i CAF za rekordowe 2,56 mld euro. W przetargu startował również Alstom,
który w jego trakcie zgłaszał wątpliwości, a potem złożył odwołanie od wyboru wykonawcy.
Po
zakończeniu przejmowania Bombardiera, Alstom ogłosił że
wycofuje ofertę złożoną przez to przedsiębiorstwo wspólnie z CAF. Spotkało się to z bardzo intensywną krytyką – nie tylko w Hiszpanii (gdzie rozgoryczenia nie ukrywało szefostwo miejscowego producenta taboru) ale i we Francji, ponieważ oferta Alstomu była znacząco droższa. W związku z tym prezes Alstomu Henri Poupart-Lafarge
udzielił obszernego wywiadu magazynowi Le Figaro. Jak powiedział, warunki techniczne i finansowe oferty konsorcjum Bombardier-CAF nie odpowiadały cenom rynkowym i nie pozwalają na realizację tego kontraktu bez znaczącego ryzyka dla finansującego, operatora, podróżujących, a także dla samego Alstomu.
Od tego czasu prowadzone były wielostronne negocjacje zamawiających (Grupa RATP, SNCF Voyageurs i Île-de-France Mobilités) oraz wykonawców. I jak poinformował właśnie hiszpański producent, konsorcjum Alstom i CAF ostatecznie będzie realizować kontrakt.
– Negocjacje prowadzone w ciągu ostatnich kilku tygodni umożliwiły nowej grupie Alstom-Bombardier zapoznanie się z warunkami kontraktu i wyjaśnienie wszelkich wątpliwości – podał CAF w komunikacie dodając, że na spotkaniu we wtorek 13 kwietnia z zamawiającym potwierdzono zaangażowanie konsorcjum w realizację kontraktu oraz zamiar rozpoczęcia kolejnych etapów jego realizacji.
–Ten duży projekt, o wartości 2,56 miliarda euro, zamówiony i sfinansowany przez Île-de-France Mobilités, ma zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia w ciągu kilku lat postępu w realizacji zamówienia na nowe pociągi RER B, a tym samym dla modernizacji drugiej po linii RER A najbardziej uczęszczanej linii w Europie, z korzyścią dla jej pasażerów. W celu poprawy jakości usług na linii RER B, 146 nowych pociągów zastąpi obecnie eksploatowane pociągi MI79 i MI84, a dostawa pierwszego pociągu przewidziana jest na koniec 2025 roku – podsumowuje hiszpański producent.