Partnerzy serwisu:
Biznes

Jest plan restrukturyzacji OKD, głównego kontrahenta AWT

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
12-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Jest plan restrukturyzacji OKD, głównego kontrahenta AWT
fot. AWT
Wszystko wskazuje na to, że już niedługo skończą się problemy czeskich kopalń OKD, którego głównym kontrahentem jest spółka AWT należąca do PKP Cargo. Rząd w Pradze zgodził się na program naprawczy i przejmie zadłużone przedsiębiorstwo, ratując je przed upadkiem.

Bankructwo Kopalni Ostrawsko-Karwińskich (OKD) w dużym stopniu odbiło się na spółce AWT, którą to w znacznym stopniu kontroluje PKP Cargo. Udział w rynku czeskim AWT to prawie 10%. Jest to druga największa spółka świadcząca usługi przewozów towarowych w tym kraju, przy przewozach rzędu prawie 7 mln ton. AWT posiada 5 tys. wagonów i ponad 160 lokomotyw. AWT to także własny otwarty intermodalny terminal przeładunkowy Ostrava-Paskov, obsługuje ponad 60 bocznic kolejowych i posiada 400 km torów. Do niedawna głównym klientem spółki była OKD. Nic zatem dziwnego, że dokonane 3 maja 2016 roku zgłoszenie o upadłości kopalni przyjęto z niepokojem. Tym bardziej, że udział Grupy PKP Cargo w AWT wynosi 80%.

Kopalnie odkupi czeskie państwo

Grupa PKP Cargo poinformowała właśnie o podjętych działaniach restrukturyzacyjnych OKD. Jak się okazuje Sąd Okręgowy w Ostrawie w dniu 11 kwietnia 2017 r. opublikował na swojej stronie internetowej projekt planu naprawczego, z uwagi na fakt, iż wobec czeskiej kopalni prowadzone jest aktualnie postępowanie upadłościowe.

Plan zakłada, że OKD, w drodze podwyższenia kapitału zakładowego swojej spółki zależnej, wniesie swoje przedsiębiorstwo (poza roszczeniami wymienionymi jako wyłączone) do Spółki zależnej OKD. W następnym kroku OKD ma sprzedać 100% udziałów w Spółce zależnej OKD – Prisko, czyli spółce będącej w całości własnością Skarbu Państwa Republiki Czeskiej. Kwota sprzedaży ma wynieść ok. 79 mln czeskich koron, co w przeliczeniu daje ok. 2,6 mln euro. Środki te pozwolą OKD na opłacenie wierzycieli, w pierwszej kolejności zaspokojeni będą wierzyciele uprzywilejowani zgodnie z czeskim prawem, natomiast w części – pozostali. Aktualny kontrakt przewozowy łączący AWT i OKD nie znalazł się na liście roszczeń wyłączonych, a zatem prawa i obowiązki OKD z niego wynikające zostaną wniesione do Spółki zależnej OKD, przejętej przez Prisko.

Transakcja powinna odbyć się w trzecim lub czwartym kwartale 2017 roku. – Plan będzie podlegał jeszcze zatwierdzeniu przez Zgromadzenie Wierzycieli OKD i Sąd Okręgowy w Ostrawie – informuje PKP Cargo na podstawie informacji zawartych w projekcie planu restrukturyzacji. Spółka zaznacza tym samym, że będzie na bieżąco informować o dalszych etapach prowadzonego postępowania upadłościowego. – Zarząd Spółki korzystnie ocenia kontynuację świadczenia usług przez AWT w oparciu o aktualny kontrakt przewozowy łączący AWT i OKD – ocenia PKP Cargo.

Zasługi AWT

Jak nieoficjalnie przyznają przedstawiciele czeskiego rządu, jest to już raczej tylko formalnością. Decyzje polityczne w tej sprawie już zapadły i zmienić mogą się najwyżej mniej istotne szczegóły tej transakcji. Czesi przyznają, że dużą rolę w uspokojeniu sytuacji i przygotowaniu programu naprawczego odegrało zaangażowanie i pomoc wieloletniego partnera w interesach, a zarazem jednego z głównych wierzycieli OKD, czyli właśnie polsko-czeskiego AWT.

Oficjalnie Arkadiusz Olewnik, prezes AWT nie chce powiedzieć jednak zbyt wiele. – Włożyliśmy przez ostatni rok bardzo dużo pracy w to, żeby spółka dalej mogła się rozwijać. Szukaliśmy nowych klientów, dywersyfikowaliśmy źródła dochodu, ale też cały czas walczyliśmy o to, by sytuacja z OKD zakończyła się jak najlepiej dla naszej spółki – mówi. Dalsza restrukturyzacja OKD oznacza, że firma będzie mogła kontynuować swoją współpracę z AWT i PKP Cargo. Dzięki temu obie firmy mogą teraz spać spokojnie i myśleć o dalszym rozwoju na czeskim i nie tylko czeskim rynku.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Biznes

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Roman Czubiński 31 maja 2023

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

Biznes

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Wizerunek Lecha Kaczyńskiego na lokomotywie PKP Cargo

Prawo i polityka

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Biznes

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Roman Czubiński 31 maja 2023

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

Biznes

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Wizerunek Lecha Kaczyńskiego na lokomotywie PKP Cargo

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5