24 stycznia br. ogłoszono kolejny przetarg na sprzątanie pociągów ED250 w Gdyni, Wrocławiu, Katowicach i Krakowie. Tymczasem przewoźnik ma problemy z budową stacji obsługi swoich pociągów w Gdyni.
Nowy przetarg obejmuję usługę sprzątania pociągów zarówno podczas ich biegu jak i na stacjach końcowych wskazanych w umowie. Obejmuje czyszczenie każdej z toalet, opróżnianie przepełnionych śmietniczek, usuwanie nadzwyczajnych zabrudzeń (takich jak rozlany napój czy rozsypane jedzenie) i usuwanie innych miejscowych zabrudzeń na prośbę pasażerów lub drużyny konduktorskiej. Aby wziąć udział w przetargu należy wykazać się 3-letnim doświadczeniem w sprzątaniu obiektów bądź pojazdów. Termin składania ofert upływa 6 lutego.
Pierwszy przetarg, który na sprzątanie pociągów Pendolino ogłosiło PKP Intercity, został unieważniony w październiku zeszłego roku. Wpłynęła tylko jedna oferta, drastycznie przekraczająca przewidzianą przez przewoźnika kwotę na usługę. Przypomnijmy, że kompleksowym sprzątaniem na stacji serwisowej w Warszawie zajmuje się już Alstom.
Problemy z zapleczem technicznym w Gdyni
Tymczasem wciąż nie wiadomo, kiedy i czy w ogóle budowana będzie stacja postojowa do obsługi ED250 w Gdyni. Przetarg na wykonawcę inwestycji rozpisano we wrześniu 2014 r., jednak nikt nie był zainteresowany budową zaplecza, na którego projekt PKP Intercity wydało ponad 700 tys. zł.
Stacja postojowa miała znajdować się obok lokomotywowni przewoźnika, miała liczyć 1,5 km toru. Jej budowa wymaga rozebrania części obecnie istniejącej infrastruktury w Gdyni Grabówku. Nie zaplanowano budowy zadaszenia nad miejscem obsługowym. Zakres obsługi pociągów w Gdyni zakłada nocowanie tam, sprzątanie, wodowanie i odfekalnianie składów – powiedziała Zuzanna Szopowska z PKP Intercity. Obecnie wszystkie te czynności wykonywanie są na torach do PKP SKM Trójmiasto.
Kolejnego przetargu jak dotąd PKP Intercity nie ogłosiło. Nie wiadomo, czy w ogóle się pojawi.
– Rozważamy różne opcje. Sprawdzamy, która z nich będzie najefektywniejsza – powiedziała Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.
Do PKP Intercity wysłaliśmy następujące pytania:
-
Czy i kiedy takie postępowanie zostanie ogłoszenie i czy PKP Intercity ma zagwarantowane środki finansowe dla ewentualnego wykonawcy?
-
Jak ochraniane jest obecnie miejsce, gdzie stacjonują w nocy składy Pendolino w Gdyni?
-
Czy po wprowadzeniu kolejnych pociągów ED250 znajdzie się na nie miejsce na torach postojowych SKM?
-
Czy w Gdyni opróżniane są również toalety pociągów ED250?
Czekamy na odpowiedzi od przewoźnika.

Już 10-11 marca w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. To największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęcona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. W tym roku podjęte zostaną tematy nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów.