PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego nowy projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2022/2023.
Zarządca infrastruktury zdecydował się na opracowanie nowego projektu cennika i ponowne przedstawienie go do zatwierdzenia po odmowie zatwierdzenia poprzednio złożonego projektu. Prezes UTK zaprosił jednocześnie zainteresowanych aplikantów do opiniowania projektu cennika zarządcy infrastruktury. Wydaje się, że i tym razem nie zabraknie uwag:
Jak informuje UTK, zgodnie z nowym projektem cennika:
-
Współczynniki różnicujące średnią stawkę w zależności od kategorii linii kolejowej i masy pociągu nie są korygowane parametrem „L” – uzależniającym wysokość stawki jednostkowej od częstotliwości planowanych postojów przy peronach ujętych w zamawianym przez aplikanta rozkładzie jazdy, w związku z czym w kosztach bezpośrednich nie uwzględniono kosztów bezpośrednich peronów wraz z infrastrukturą umożliwiającą dotarcie do nich pasażerom, pieszo lub pojazdem, drogi publicznej lub dworca kolejowego;
-
Stawka jednostkowa opłaty podstawowej dla pociągów towarowych o masie nie mniejszej niż 660 ton, realizujących przewozy inne niż intermodalne, nie zawiera części stawki związanej z rodzajem wykonywanych przewozów.
Projekt nowego cennika
został opublikowany na stronie internetowej PKP PLK. Nowy cennik został wprowadzony jako zmiana nr 7 do Regulaminu sieci na rozkład jazdy pociągów 2022/2023.
Prezes UTK weryfikuje poprawność ustalania i pobierania przez zarządcę opłat za udostępnianie infrastruktury. Projekt cennika zarządcy weryfikowany jest w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej, obejmującego kalkulację wysokości zastosowanych stawek cząstkowych i współczynników. Prezes UTK może zatwierdzić projekt cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej lub odmówić jego zatwierdzenia – przypomina urząd.