NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Problemy z nową zniżką dla dawców osocza [aktualizacja]

| Jakub Madrjas 27.01.2021 7,1k

Problemy z nową zniżką dla dawców osocza [aktualizacja]
Fot. Mateusz Kisiel
Problemy z nową zniżką dla dawców osocza [aktualizacja]
Problemy z nową zniżką dla dawców osocza [aktualizacja]
W listopadzie premier Morawiecki ogłosił, że ozdrowieńcy mogą podróżować transportem publicznym i koleją ze zniżką 33%. Nie było jednak żadnej podstawy prawnej do zniżki, a informacja zniknęła potem ze strony rządu. Stosowna ustawa weszła w życie z dnia na dzień. Brak jakiegokolwiek vacatio legis spowodował, że biletów u większości przewoźników nie można jeszcze kupić; zniżka musi zostać wprowadzona do archaicznego systemu KURS-90, co potrwa.
Konferencja prasowa, na której premier Morawiecki powiedział, że osoby które wyzdrowiały z COVID-19 i oddadzą osocze “mogą korzystać z ulgi na transport miejski i kolejowy” odbyła się 25 listopada. Taka sama informacja pojawiła się na rządowym twitterze i stronie gov.pl. Jeszcze tego samego dnia zapytaliśmy Ministerstwo Infrastruktury o podstawę prawną ulgi, ale do dziś nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Informacja o zniżce wkrótce zniknęła z rządowych kanałów informacyjnych.

9 grudnia 2020 r. do sejmu wpłynął jednak rządowy projekt nowelizacji tzw. ustawy covidowej, który sejm przyjął ostatecznie 21 stycznia. Wśród 31 stron zmian w ustawach, znalazła się też ta dotycząca przyznania zniżek. Prezydent podpisał ustawę w poniedziałek, 25 stycznia, a wczoraj weszła ona w życie.

Kto może skorzystać?

Jak czytamy w ustawie, zniżka dotyczy krwiodawców, którzy oddali co najmniej 3 donacje krwi lub jej składników, w tym osocze po chorobie COVID-19. Mogą oni skorzystać z ulgi podczas przejazdów komunikacją krajową na podstawie biletów jednorazowych w środkach publicznego transportu zbiorowego:
  • kolejowego, w 1. i 2. klasie pociągów osobowych i pospiesznych, oraz autobusowego w komunikacji zwykłej i przyspieszonej,
  • kolejowego, w 2. klasie pociągów innych niż osobowe i pospieszne.
W przypadku przejazdu w klasie 1. pasażer musi dodatkowo dopłacić różnicę ceny pomiędzy należnością za pełnopłatny przejazd w klasie 1. a należnością za taki przejazd w klasie 2.

Aby móc podróżować koleją na podstawie biletu z nową ulgą, należy okazać podczas kontroli w pociągu zaświadczenie potwierdzające oddanie co najmniej 3 donacji krwi wydane przez centrum krwiodawstwa: regionalne, wojskowe lub MSWiA. Zaświadczenie to musi zawierać: datę wydania, imię i nazwisko dawcy krwi, numer PESEL dawcy krwi, informację o oddaniu 3 donacji krwi lub jej składników, w tym osocza po chorobie COVID-19. Uprawnienie do ulgi 33% przysługuje przez 6 miesięcy.

Zniżka zaskoczyła kolejarzy

O wprowadzeniu nowej ulgi kolejarze dowiedzieli się wczoraj, gdy ustawa weszła w życie. I według informacji “Rynku Kolejowego”, biletów niestety nie można jeszcze kupić. Powodem jest obsługujący kasy biletowe archaiczny system KURS’90 - nie może on zostać tak szybko zaktualizowany; będzie to możliwe za kilka dni. Do tego czasu przewoźnicy w większości będą zwracać 33% opłaty za bilet w drodze reklamacji.

– Ulga na przejazdy w komunikacji krajowej środkami publicznego transportu zbiorowego w wysokości 33% dla osób, które oddały co najmniej 3 donacje krwi lub jej składników, w tym osocze po chorobie COVID-19, zostanie wprowadzona do systemu sprzedaży na początku lutego – potwierdza Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP Intercity. – Do tego czasu podróżni, którzy są uprawnieni do korzystania z tej ulgi, na drodze reklamacji uzyskają zwrot nadpłaconej kwoty – dodaje. Podobnie postępują np. Koleje Śląskie i Koleje Wielkopolskie.

Zniżka obowiązuje też w przewozach autobusowych. Kłopotu przewoźników nie byłoby, gdyby wejście w życie przepisów odroczono choćby o kilka dni. – Jedyne vacatio legis, które mamy bardzo dobrze opracowane, dotyczy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym – komentuje szef polskiego Flixbusa Michał Leman, nawiązując do corocznego odkładania uchwalonych w 2010 roku zmian [Aktualizacja: po dokładnym sprawdzeniu okazało się, że żadna obecnie operowana przez linia Flixbusa nie kwalifikuje się do prawnej definicji zniżki, bo zapisano tam linie przyspieszone, ale nie pospieszne. A linie przyspieszone zostały zawieszone z powodu pandemii i ograniczeń w liczbie miejsc wprowadzonych przez rząd – przyp. JM].

W Polregio, SKM w Trójmieście i Kolejach Mazowieckich i Dolnośląskich się udało [aktualizacja]

Z nieoficjalnych informacji, do których dotarł Rynek Kolejowy wynika, że trzech przewoźników w kasach biletowych i u obsługi pociągów sprzedaje bilety dla Honorowych Dawców krwi i dawców osocza ze zniżką 33%, korzystając z kodu zniżki dla nauczycieli (także 33%), dodając jednocześnie stosowną adnotację na bilecie o konieczności weryfikacji uprawnień do takiej zniżki (zaświadczenie krwiodawcy). Z kolei Koleje Dolnośląskie postanowiły do 1 lutego sprzedawać takie bilety bezpośrednio u obsługi pociągu. 

Spokój zachowuje też Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Od lipca ubiegłego roku województwo łódzkie samo oferuje bowiem dużo korzystniejsze cenowo bilety dla krwiodawców i dawców osocza – zaledwie za 1 zł (jednorazowy) lub 10 zł (okresowy). Podobnie jest w województwie małopolskim. Czekamy na stanowisko PKP Informatyka, Ministerstwa Infrastruktury oraz Urzędu Transportu Kolejowego w tej sprawie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45791)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45791)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5