Partnerzy serwisu:
Świat

Jest list intencyjny ws. tunelu kolejowego pod Zatoką Fińską

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-01-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Railway Gazette/Baltic Course/lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Jest list intencyjny ws. tunelu kolejowego pod Zatoką Fińską
Przedstawiciele rządów oraz władz lokalnych Estonii i Finlandii podpisali list intencyjny w sprawie budowy tunelu kolejowego pod Zatoką Fińską. Tunel miałby połączyć Tallinn z Helsinkami i byłby przedłużeniem kolejowej trasy E75 Rail Baltica.

Koszt budowy tunelu pomiędzy stolicami obu krajów jest szacowany na kwotę od 9 do 13 mld euro. Prognozowana maksymalna długość obiektu to 92 km, a więc stanowczo więcej niż np. Eurotunel pod kanałem La Manche.

Projektowi budowy tunelu Tallin – Helsinki nadano nazwę FinEst. To przedsięwzięcie, w które włączyły się: samorząd Helsinek, władze regionu Uussimaa, w którym leżą Helsinki, Ministerstwo Transportu i Komunikacji Finlandii, Ministerstwo Spraw Zagranicznych Estonii, a także władze prowincji Harjumaa, w której granicach leży Tallin.

Planowana inwestycja dotyczyłaby bezpośrednio 1,5 mln osób, które zamieszkują obie stolice oraz obszary aglomeracji. Jak zgodnie twierdzą sygnatariusze porozumienia, budowa tunelu miałaby ogromny wpływ na życie mieszkańców Tallinna i Helsinek. Tysiące tallińczyków pracują w Helsinkach, a mieszkańcy stolicy Finlandii przyjeżdżają do Tallinna np. na zakupy albo w celach rekreacyjnych. Promy kursujące pomiędzy obiema stolicami w 2015 roku przewiozły łącznie 8 mln pasażerów. To bardzo dobry wynik, biorąc pod uwagę fakt, że pociągi Eurostar kursujące Eurotunelem w roku 2014 przewiozły łącznie nieco ponad 10 mln pasażerów (po ponad 15 latach od uruchomienia przewozów). Tymczasem władze Helsinek szacują, że z tunelu rocznie korzystałoby około 11 mln pasażerów.

O szansie na powodzenie projektu mogą świadczyć również inne dane. Tylko w 2015 roku na promach pomiędzy Tallinnem a Helsinkami przepłynęło też 1,2 mln aut, w tym 316 tys. ciężarówek. Pociągami - podobnie jak w Eurotunelu - mogłyby być przewożone także samochody. Optymistyczne prognozy zakładają, że czas podróży tunelem mógłby wynieść tylko pół godziny.

Póki co mówi się o budowie linii 1435 mm - czyli identycznej jak ta budowana od granicy polski – litewskiej do Tallinna – mimo że na terenie Finlandii funkcjonuje kolej o rozstawie szyn 1524 mm.

Budowa tunelu to najważniejszy element podpisanego listu intencyjnego, ale niejedyny. Dokument zakłada także poprawę dostępu do terminali promowych i lotnisk, a także usprawnienie planerów podróży dla obu krajów, ze szczególnym naciskiem na Tallinn i Helsinki. Stolice obu krajów, w myśl podpisanego dokumentu, chcą zabiegać o stworzenie atrakcyjnej oferty biletowej dla osób, które podróżują pomiędzy obiema miejscowościami.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5