Parlamentarzyści, samorządowcy i społecznicy z Beskidu Wyspowego, Podhala i Sądecczyzny podpisali się pod apelem do premier Ewy Kopacz o budowę linii kolejowej Podłęże-Szczyrzyc. Tymczasem strona rządowa niniejszy projekt umieściła na liście rezerwowej, pomimo trwających prac przygotowawczych.
PKP Polskie Linie Kolejowe są w trakcie przygotowywania aktualizacji studium wykonalności dla budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Mszana Dolna/Tymbark, oraz modernizacji istniejącej linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz. Zarządca wybrał już wariant do dalszych analiz, który zakłada budowę torów o długości 58km przystosowanych do prędkości 160km/h, oraz przystosowanie linii Chabówka – Nowy Sącz do prędkości minimum 120km/h. W ostatnim czasie pod konsultacje społeczne poddano Krajowy Program Kolejowy, w którym projekt został umieszczony na liście rezerwowej pomimo miejsca na liście podstawowej Kontraktu Terytorialnego województwa małopolskiego. Województwo małopolskie zapowiedziało interwencję w tej sprawie.
Inwestycja ponad podziałami
3 sierpnia 2015 roku odbyło się zorganizowane z inicjatywy burmistrz Rabki-Zdroju Ewy Przybyło spotkanie w sprawie wpisania linii Podłęże – Piekiełko na listę podstawową Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Do zabytkowego dworca kolejowego w Rabce-Zdroju przybyli parlamentarzyści, przedstawiciele kilkunastu samorządów, radni wojewódzcy oraz reprezentanci organizacji pozarządowych. Jest to pierwsze wydarzenie, w którym przedstawiciele tak różnych środowisk (także politycznych) jednym głosem wsparli budowę linii.
Podczas spotkania senator Stanisław Hodorowicz z Platformy Obywatelskiej informował o stanie prac nad studium wykonalności linii. Poseł Andrzej Gut-Mostowy (PO) przekonywał, że szansą na sfinansowanie linii jest Europejski Fundusz Inwestycji Strategicznych. – Należy przedsięwziąć takie kroki, żeby jak najwięcej ludzi wysłało swoje uwagi do ministerstwa w ramach konsultacji Krajowego Programu Kolejowego – powiedział poseł Andrzej Romanek z Solidarnej Polski.
– Tatrzański Park Narodowy zmienia się w sezonie turystycznym w Tatrzański Parking Narodowy. Tylko sprawny transport publiczny będzie w stanie rozwiązać problemy z hałasem, spalinami i brakiem miejsc postojowych, a przede wszystkim ułatwi dojazd do miejscowości turystycznych, takich jak Zakopane czy Krynica-Zdrój, nie mówiąc już o dojeździe do Nowego Sącza – powiedział Piotr Manowiecki, koordynator inicjatywy Pociąg-Autobus-Góry.
– W wielu miastach: Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu czy Łodzi są ludzie, którzy chcieliby w zimie dojechać wygodnie, tanio i sprawnie na narty do Zakopanego. Jest to inwestycja, która dotyczy ludzi z całego kraju, a nie tylko naszych subregionów. Starajmy się więc przekonać naszych przyjaciół z innych regionów by wsparli w konsultacjach budowę linii – przekonywał Bartłomiej Orzeł z Ośrodka Studiów o Mieście w Nowym Sączu.
Wasiak ostrożnie o inwestycji
W czerwcowej wypowiedzi dla „Rynku Kolejowego” Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju powiedziała, że projekt jest trudny pod wieloma względami, stąd miarodajnych wyników analiz nie da się wykonać w krótkim czasie.
– Linia Podłęże – Piekiełko jest obecnie w stadium analitycznym. To jest bardzo trudny i drogi projekt, pochłaniający bardzo dużo środków, stąd trzeba dobrze obliczyć spodziewane efekty w stosunku do nakładów. Jesteśmy w kontakcie ze środowiskami samorządowymi i badamy studium wykonalności tej linii kolejowej oraz pewne przesłanki efektywności inwestycji. Umawialiśmy się, że w ciągu tego roku będziemy mieli rekomendację co do sposobu budowania tej linii i czy ją budować. Wtedy zobaczymy jakie to będą rekomendacje i co wynika z analiz. Będziemy mogli porównać nakłady do spodziewanych efektów – powiedziała pod koniec czerwca Maria Wasiak. Więcej TUTAJ.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
