Partnerzy serwisu:
Pasażer

Niepewny los połączeń do Grodna

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-09-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Niepewny los połączeń do Grodna
Coraz bardziej realne stają się kolejne cięcia w ofercie połączeń międzynarodowych. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju rezygnuje bowiem z dotowania pociągów wjeżdżających do Grodna. Możliwe więc, że jedynym czynnym polsko-białoruskim kolejowym przejściem granicznym będzie od grudnia przejście Terespol – Brześć.

Jak poinformowały nas Przewozy Regionalne, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wycofuje się z finansowania połączeń Małkinia – Grodno i Ełk – Grodno. Są to dziś jedyne pociągi, które przekraczają granicę polsko-białoruską w Kuźnicy. Decyzja resortu może więc oznaczać całkowite zaprzestanie obsługi przejścia granicznego Kuźnica Białostocka – Grodno.

Kursujące dziś w nieco egzotycznych relacjach pociągi z Małkini i Ełku miały zostać pierwotnie zastąpione od grudnia kursami z Warszawy. Wiemy już na pewno, że tak się nie stanie. – Z informacji otrzymanych z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju wynika, że resort (ze względów ekonomicznych) nie ma możliwości dotowania połączeń Warszawa – Grodno w przyszłorocznym rozkładzie jazdy – potwierdza Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych.

PR: nie będzie powrotu komercyjnych interRegio

Przewoźnik jasno deklaruje, że nie zamierza też uruchamiać połączeń na Białoruś, licząc jedynie na pokrycie kosztów z wpływów z biletów. – Przewozy Regionalne od samego początku uzależniały uruchomienie pociągów z Grodna do Warszawy od otrzymania dofinansowania z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, które obecnie finansuje pociągi z Grodna do Ełku i Małkini – mówi przedstawiciel PR. – Obecnie nie posiadamy w swojej ofercie żadnych połączeń komercyjnych – dodaje.

Jedyną szansą na utrzymanie ruchu do Grodna wydaje się zatem uruchomienie połączeń o charakterze regionalnym w ramach umowy pomiędzy przewoźnikiem a podlaskim urzędem marszałkowskim. – Poprzez nasz podlaski oddział zasygnalizowaliśmy ten problem samorządowi województwa, który pełni rolę organizatora regionalnych i przygranicznych połączeń kolejowych – zaznaczył Michał Stilger.

Granicę przekroczymy jedynie w Terespolu?

Przeniesienie ciężaru finansowania połączeń na barki urzędu marszałkowskiego byłoby zresztą zgodne z obecnymi przepisami, które nakładają właśnie na samorządy szczebla wojewódzkiego obowiązek organizacji komunikacji przygranicznej. Choć oba pociągi (formalnie „dalekobieżnej” kategorii interRegio) – „Niemen” do Małkini i kurs do Ełku – przekraczają granicę województwa podlaskiego, znakomita większość wjeżdżających na Białoruś podróżnych korzysta z nich bowiem w relacjach krótszych, np. Białystok – Grodno, Kuźnica – Grodno.

Jeśli nie uda się utrzymać połączeń do Grodna w przyszłorocznym rozkładzie jazdy, będzie to drugi w ostatnich latach przypadek rezygnacji z obsługi przejścia granicznego Polska – Białoruś. Poprzednim była likwidacja przygranicznych pociągów Czeremcha – Wysokolitowsk w grudniu 2011 roku, ale trzeba podkreślić, że znaczenie przejścia w Grodnie jest wielokrotnie większe. W Czeremsze do obsługujących połączenie autobusów szynowych SN81 wchodziło zazwyczaj kilka osób, w Kuźnicy jednostki EN57 wypełniają się pasażerami. Możliwe więc, że jedynym czynnym przejściem pozostanie obsługujące zarówno ruch lokalny, jak i dalekobieżny przejście Terespol – Brześć.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Co z pociągmi do Grodna? PR: Czekamy na odpowiedź MIR

Pasażer

Co z pociągmi do Grodna? PR: Czekamy na odpowiedź MIR

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 27 listopada 2015

MIB ostatecznie rezygnuje z połączeń do Grodna

Pasażer

MIB ostatecznie rezygnuje z połączeń do Grodna

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 19 stycznia 2016

Podlaskie bez regionalnych pociągów za granicę?

Pasażer

Podlaskie bez regionalnych pociągów za granicę?

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 27 października 2015

PR zmieniają ofertę Polska – Białoruś

Pasażer

PR zmieniają ofertę Polska – Białoruś

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 13 lipca 2015

Zobacz również:

Co z pociągmi do Grodna? PR: Czekamy na odpowiedź MIR

Pasażer

Co z pociągmi do Grodna? PR: Czekamy na odpowiedź MIR

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 27 listopada 2015

MIB ostatecznie rezygnuje z połączeń do Grodna

Pasażer

MIB ostatecznie rezygnuje z połączeń do Grodna

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 19 stycznia 2016

Podlaskie bez regionalnych pociągów za granicę?

Pasażer

Podlaskie bez regionalnych pociągów za granicę?

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 27 października 2015

PR zmieniają ofertę Polska – Białoruś

Pasażer

PR zmieniają ofertę Polska – Białoruś

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 13 lipca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5