NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jakie pociągi chce kupić Polregio?

| Jakub Rösler 11.05.2022 6,8k

Jakie pociągi chce kupić Polregio?
mat. Polregio
Informowaliśmy już o ogłoszeniu postępowania na zawarcie umowy ramowej na dostawy do 200 nowych pociągów, które chce zakupić Polregio. Teraz przyszedł natomiast czas na przejrzenie dokładnej specyfikacji zamówienia.
Na początku maja Polregio ogłosiło przetarg na dostawę do 200 nowych pociągów elektrycznych, które miałyby zasilić szeregi przewoźnika. Dzisiaj analizujemy dokładne zapisy przetargowe, dotyczące samego postępowania, a także wymagań, jakie stawiane są przed nowymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi.

Nowe pociągi w dwóch konfiguracjach

Pociągi mają być nowe i dostarczone w dwóch konfiguracjach. Wersja pierwsza ma mieć od 130 do 160 miejsc siedzących, a tak skonfigurowanych pociągów Polregio chce nabyć maksymalnie 60. Reszta, a więc maksymalnie 140 pojazdów, ma być dostarczona w wersji dłuższej, na co najmniej 210 miejsc siedzących. Zamawiający nie dopuszcza możliwości składania ofert częściowych, tak więc o zamówienie będą musieli się ubiegać producenci, którzy będą w stanie dostarczyć oba typy pociągów wymaganych przez Polregio.

Jak podaje zamawiający, nowe pojazdy będą wykorzystywane głównie na trasach o charakterze regionalnym. Pociągi mają mieć konstrukcję modułową oraz kabinę maszynisty na obu końcach. Krótsze pojazdy mają mieć długość nie przekraczającą 55 metrów, a dłuższe - 80 metrów. 

Wymagana jazda w trakcji wielokrotnej

Prędkość konstrukcyjna została określona na co najmniej 160 km/h (prawdopodobnie powinno być 176 km/h - przyp. RK). Obie wersje pociągów mają mieć możliwość jazdy w trakcji wielokrotnej, a tak zestawione składy mają móc składać się co najmniej z dwóch zespołów trakcyjnych. Każdy z pojazdów ma być wyposażony w wysuwane stopnie ruchome, które umożliwią wsiadanie i wysiadanie z peronów o wysokości od 30 do 96 centymetrów. Procent niskiej podłogi w stosunku do długości przedziałów pasażerskich określono na minimum 50%.

Główne reflektory mają być wykonane w technologii LED, podobnie jak oświetlenie wnętrza pojazdów. Pociągi mają być wykonane w formie jednoprzestrzennej, bez podziału na przedziały. Przewidziano miejsce dla osób z niepełnosprawnościami, a także przestrzeń dla dwóch wózków inwalidzkich. Podobnie jak ma to miejsce w już kursujących pociągach użytkowanych przez Polregio lub przez przewoźników wojewódzkich, przewóz bagażu ma być możliwy na półkach nad siedzeniami, zamontowanymi na całej długości pojazdu po obu jego stronach. Układ i liczba półek bagażowych musi być rekonfigurowalny.

3 lub 6 miejsc na rowery

Niezbyt zadowolone będą osoby chcące podróżować z rowerami, ponieważ w krótszej wersji pojazdów (zabierających 130 pasażerów) producent ma zamontować co najmniej 3 miejsca na rowery. W dłuższych składach takich miejsc przewidziano minimum 6. Każde z miejsc dla rowerów ma zostać wyposażone w składane siedzenia, które umożliwią korzystanie z nich przez pasażerów w momencie, gdy nie będą tam zaparkowane rowery.

Zupełną nowością na pokładzie pociągów przewoźnika ma być specjalna strefa dla dzieci, lecz na ten moment nie znamy większej ilości szczegółów dotyczących tej przestrzeni. Takie przedziały pojawiły się ostatnio w nowych wagonach wyprodukowanych dla PKP Intercity.

Każdy pasażer powiesi kurtkę i naładuje telefon

Każdy z foteli ma mieć przypisany wieszak, a także rozkładany stolik zamontowany na oparciu siedzenia fotela poprzedzającego. Ponadto przewidziano montaż zarówno gniazd elektrycznych 230V oraz ładowarek USB. Układ siedzeń w formie 2+2 w rzędzie, który będzie umożliwiał zarówno ułożenie szeregowe jak i naprzeciwko siebie. W przypadku foteli umiejscowionych naprzeciwko siebie, należy zastosować stolik na środku, który będzie zamontowany do ściany pociągu. Stoliki przy oknach mają mieć jedną ładowarkę indukcyjną lub dwa porty USB. W przejściach przedziału pasażerskiego pojawią się duże kosze na śmieci.

Przewidziano montaż klimatyzacji i ogrzewania, a także systemu monitoringu. Każdy pociąg ma mieć pochylnię lub windę automatyczną dla osób o ograniczonej mobilności, zamontowaną po obu stronach członu pociągu. Jej obsługa ma być możliwa przez jedną osobę z obsługi. Polregio chce też wyposażyć swoje pociągi w miejsca dla konduktorów, które mają znajdować się w obu skrajnych członach pojazdów, zaraz za kabinami maszynisty.

Będzie system zliczania pasażerów

Pociągi mają mieć dwie toalety systemu zamkniętego, w tym jedna z nich ma być przystosowana do użytkowania przez osoby poruszające się na wózku inwalidzkim. W skrajnych członach pociągu ma pojawić się po jednej parze dni, lecz zamawiający dopuszcza także możliwość dwojga drzwi na stronę po uzgodnieniach z zamawiającym. W członach środkowych mają zostać zamontowane po dwie pary drzwi na stronę.

W zespołach trakcyjnych pojawi się także system zliczania pasażerów oraz system Wi-Fi wraz z automatami biletowymi. Pojawi się też system informacji pasażerskiej.

Na dostawy zarezerwowano maksymalnie 36 miesięcy, a więc trzy lata. Ubiegać o nie mogą się producenci, którzy w ciągu pięciu ostatnich lat dostarczyli elektryczne zespoły trakcyjne z co najmniej 130 stałymi miejscami siedzącymi, a wartość tego zamówienia opiewała na minimum 60 milionów złotych. Jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty będzie cena.

[Sprostowanie]


W pierwotnej wersji artykułu błędnie podaliśmy informację na temat liczby członów. Ze względu na obligatoryjne zastosowanie dwóch wózków na człon, prawdopodobnie będą to pojazdy dwu i trzyczłonowe. Zapisy nie muszą również - wbrew temu co napisaliśmy - wykluczać spółki FPS ze startu, bo w wymogu doświadczenia nie zapisano dostawy nowych pojazdów. Ciekawym aspektem jest też wymóg stalowej konstrukcji pudeł.  
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI

Charków równo po trzech miesiącach uruchomi metro 706

Charków równo po trzech miesiącach uruchomi metro

Infrastruktura Metro w Charkowie – drugim największym mieście Ukrainy, znajdującym się na wschodzie kraju, blisko granicy z Rosją – przestało kursować 24 lutego. Lokalne władze przekonują, że konieczne jest rychłe wznowienie kursowania kolei podziemnej, by normalnie mogła funkcjonować gospodarka miasta. Ponowny start zapowiadany jest na 24 maja.


Warszawa: Zmiany na Gagarina z powodu kolektora i tramwaju 2,1k

Warszawa: Zmiany na Gagarina z powodu kolektora i tramwaju

Zintegrowany transport W poniedziałek, 23 maja, rozpoczną się pierwsze roboty budowlane na ul. Gagarina, związane z nową trasą tramwajową oraz kolektorem ściekowym. Ulica zostanie zwężona do dwóch pasów w stronę Wisłostrady i do jednego w kierunku centrum – ruch będzie się odbywać po jednej jezdni. Zmiany będą także wprowadzone na skrzyżowaniu z ul. Czerniakowską.

WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5