NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jakie (jeszcze) pociągi muszą sprzedać wodociągi?

| Jakub Madrjas 19.01.2018 6,7k

Jakie (jeszcze) pociągi muszą sprzedać wodociągi?
Fot. Patryk Farana
Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów sprzedaje trzy spalinowe zespoły trakcyjne prywatnemu przewoźnikowi SKPL. Jednak po nieudanych operacjach finansowych poprzedniego zarządu województwa śląskiego w spółce pozostało jeszcze dużo taboru, który miał wprowadzić Koleje Śląskie w nową erę. 
Po pięciokrotnie powtórzonym postępowaniu spółce Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów udało się wybrać w przetargu spółkę, która kupi trzy pojazdy – dwuczłonowy DH2 oraz dwa trójczłonowe VT 614. Kupiło je SKPL Cargo, o czym pisaliśmy tutaj. Przewoźnik chce je doprowadzić do stanu używalności, przemalować i wprowadzić z powrotem na tory.

Dlaczego pojazdy znalazły się w spółce, która z koleją nie ma nic wspólnego? W 2012 roku powołana przez Koleje Śląskie spółka Inteko miała zająć się sprawą szybkiego zorganizowania taboru dla przewoźnika, po tym jak województwo zapowiedziało rezygnację z usług Przewozów Regionalnych na większości tras na Śląsku. Tylko spółka Sigma Tabor zdecydowała się dostarczyć Inteko używany wcześniej na zachodzie Europy tabor, ale spalinowe pojazdy w większości nie posiadały dopuszczenia UTK koniecznych do wożenia pasażerów. W tym momencie na scenie pojawiło się Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów, które poręczyło Inteko zakup taboru. Po upadku tej spółki GPW przejęło tabor. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Sprawą nieprawidłowości w Kolejach Śląskich na tle zakupu taboru zajęło się CBA. Zatrzymani zostali wówczas byli prezesi Kolei Śląskich i Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów, oraz właściciel Sigmy Tabor. Jak wykazał w 2014 roku audyt ZDG TOR, prezes Inteko podpisywał niekorzystne umowy, a Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów stracił na interesach ze spółką miliony złotych.

Dwa DH1 idą na złom

Wszystko to spowodowało, że w spółce wodociągowej znalazły się – niepotrzebne jej – duże zasoby taborowe,  nie tylko te odstawione na bocznicy kolejowej w Katowicach przy ulicy Raciborskiej. Jak wygląda obecna sytuacja? Jak informuje "Rynek Kolejowy" Mariusz Lewicki z GPW, sprzedaż taboru szynowego związanego z poręczeniem obligacji wyemitowanych przez Inteko i umowami przewłaszczenia na zabezpieczenie z dnia 30 stycznia 2013 r. obejmuje, oprócz pojazdów, które kupiło SKPL, także dwa jednoczłonowe pojazdy DH 3115 i 3215. Stoją one w zakładach FPS w Poznaniu.

– 30 czerwca 2016 r. GPW SA podjęło pierwszą próbę sprzedaży dwóch pojazdów zlokalizowanych na terenie FPS H. Cegielski, następny nieskuteczny przetarg odbył się 28 lipca 2016 r. i kolejny 8 września 2016 r. Po raz kolejny wystawiono na sprzedaż te pojazdy, ale tym razem w formie zaproszenia do składania ofert z ustalonym na 13 stycznia 2017 r. terminem otwarcia. Ze względu na bardzo zły stan techniczny dopiero ostatnia, już czwarta próba sprzedaży okazała się skuteczna. Pojazdy zostały zakupione przez nabywcę w celu zezłomowania – informuje Lewicki.

Cztery kolejne pojazdy sprzedadzą komornicy


Jak informuje przedstawiciel GPW, sprzedaż pozostałych pojazdów przewłaszczonych przez GPW SA, na podstawie umowy przewłaszczenia rzeczy ruchomej zawartej z Inteko, realizowana będzie przez Komorników Sądowych z Brzegu i Oleśnicy ze względu na zbieg roszczeń związanych z własnością pojazdów. Chodzi o pojazdy DH1 (SN 82-002 i 003) SN 82, nr boczny 003), i dwa DH2 (SN83-005 i 007). – Obecnie sprzedawany jest pojazd DH1 SN82-002 a pozostałe pojazdy są w trakcie wyceny – podsumowuje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Śląskie (1121)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Śląskie (1121)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5