| Newseria ⚫ 16.01.2015 ⚫
190
– Ze spadających cen surowców duże korzyści odniosły m.in. spółki transportowe – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Jarosław Lis, zarządzający funduszami z BPH TFI. – Transport to sektor, w którym koszty bardzo szybko i prosto przekładają się na wyniki osiągane przez te spółki.
Jego zdaniem, w optymistycznym scenariuszu na spółkach transportowych z GPW w 2015 roku zwrot może być nawet dwucyfrowy.
Sytuacja giełdowa firm przewozowych notowanych na GPW jest często różna. Spedytor morski i kolejowy OT Logistics od debiutu w połowie 2013 r. wzrósł o ok. 5-6 proc., z kolei kurs przewoźnika PEKAES poprawił się niemal dwukrotnie. Akcje PCC Intermodal, przewoźnika bazującego zarówno na transporcie kolejowym, jak i samochodowym, są na poziomie sprzed dwóch lat. Na parkiecie występują także dużo mniejsze firmy, jak operator logistyczny i spedytor ATC Cargo, notowany na NewConnect, którego walory także są w tej samej cenie, co dwa lata temu a w porównaniu do stycznia 2014 r. spadły o 40 proc.
– W przypadku, kiedy cena ropy spada tak jak miało to miejsce w ostatnich miesiącach o kilkadziesiąt procent, cena paliwa również spada o wysokie kilkadziesiąt procent – a takie spółki przyniosą dużo wyższe zyski. W tym roku powinien to być jeden z lepszych sektorów na naszym rynku – mówi Lis.
Kontrakty terminowe na europejską odmianę typu Brent w ciągu ostatnich 12 miesięcy spadły o ponad 50 proc. W styczniu 2014 r. wartość jednej baryłki wynosiła około 110 dolarów, z kolei obecnie trzeba za nią zapłacić mniej niż 50 dolarów. Tańsza amerykańska ropa crude jest notowana na podobnym poziomie i porusza się w korytarzu 45-50 dolarów za baryłkę.
Z kolei według danych BM Reflex, 95-oktanowa benzyna bezołowiowa średnio kosztowała 4,51 zł/l, diesel był sprzedawany w tej samej cenie. W stosunku do połowy 2014 roku ceny paliw w Polsce spadły już o około 80-90 groszy na litrze.
– Myślę, że powodem wzrostów sektora transportowego jest przede wszystkim sprzyjająca makroekonomia. Wchodzimy w nową perspektywę unijną, wszystkie wskaźniki wyprzedzające sugerują powrót na tę zeszłoroczną szybką ścieżkę wzrostu, co powoduje, że jestem optymistą – przekonuje zarządzający funduszami z BPH TFI.
W ramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020 Polska w ramach budżetu polityki spójności otrzyma 82,5 mld euro, z czego 27,4 mld euro będzie przeznaczone na projekty infrastrukturalne. Według ekspertów większość programów operacyjnych powinna rozpocząć się jeszcze w I kw. tego roku. To z kolei da pracę i pieniądze konsumentom, a w konsekwencji wzmocni wzrost gospodarczy.
Jak zaznacza ekspert, środki z nowej perspektywy UE powinny sprzyjać całej gospodarce, a nie tylko konkretnym sektorom czy branżom.
– Jedno jest pewne – te pieniądze w dużej mierze trafią do naszej gospodarki i będą wpływały na wzrost gospodarczy. I to można liczyć przynajmniej w dziesiątych procentach rocznie – podsumowuje Jarosław Lis.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Stacja Nojewo. Premiera reportażu UTK o kolejowych marzeniach
176
Infrastruktura Stacja Nojewo to opowieść o spełnianiu marzeń. Zabytkowy dworzec kolejowy, który jest jednocześnie domem, świadkiem historii i muzeum z zachwycającymi eksponatami. W reportażu „Stacja Nojewo – kolejowe marzenie”, kolejnym odcinku cyklu „Zabytki kolejnictwa – ocalić od zapomnienia” UTK pokazuje wyjątkową stację Nojewo, którą można podziwiać dzięki ogromnemu zaangażowaniu Tomasza Węsierskiego.
Konstantynów Ł.: Co z datą otwarcia linii tramwajowej?
2,1k
Zintegrowany transport W kwietniu ruszyły ponownie prace remontowe na tramwajowej linii konstantynowskiej. Harmonogram robót jest bardzo ambitny, bo choć budowa na terenie Łodzi praktycznie się nie rozpoczęła, ma zostać zakończona jeszcze w tym roku. Władze obu miast deklarują, że nie ma zagrożenia opóźnieniami.
Itaka (Henicz): Przedsprzedaż zweryfikowała Radom
19,4k
Pasażer – Całkiem niepotrzebnie lotnisko Warszawa-Radom postrzegane jest w kategoriach politycznych. Dla nas jest to nowoczesny obiekt, mający wiele do zaoferowania klientom – stwierdził w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Piotr Henicz, Wiceprezes ITAKA HOLDINGS, Wiceprezes PIT.
W Szczecinie trwa przebudowa torowiska na Pl. Zwycięstwa
494
Zintegrowany transport Zmiany w infrastrukturze na Placu Zwycięstwa są coraz bardziej widoczne. Największy zakres robót prowadzony jest obecnie w obrębie torowiska tramwajowego.
Tramwaje Warszawskie czekają na młodych pracowników. Program dla szkół
950
Zintegrowany transport Teraz uczniowie i uczennice, w przyszłości tramwajarze i tramwajarki. Tramwaje Warszawskie otworzyły pracownię dla klas tramwajowych w warszawskich szkołach ponadpodstawowych.
Chojnice: PKS na nowym dworcu autobusowym przy kolei
3k
Zintegrowany transport Wokół chojnickiej stacji kolejowej miasto buduje multimodalny węzeł komunikacyjny. Ma to poprawić komfort i bezpieczeństwo korzystania z różnych form transportu. Z obiektu korzysta najważniejszy przewoźnik w tym rejonie – PKS Chojnice, a także PKS Bytów.
Łódź: Średni wiek tramwajów nie spada. Postępy we flocie autobusowej
1,7k
Zintegrowany transport Łódzka komunikacja miejska wciąż pogrążona jest w poważnym kryzysie infrastrukturalnym. Czy podobne problemy dotyczą także taboru MPK? Stosunkowo niski średni wiek autobusów udaje się dalej obniżać. Podobnych postępów nie widać jednak we flocie tramwajowej.
Pabianice: Korekta nazwy powstającego przystanku kolejowego
1,4k
Pasażer PKP PLK zmieniły nieznacznie nazwę powstającego przystanku przy ul. Lutomierskiej w Pabianicach. Znacznie opóźniona względem pierwotnych założeń budowa postępuje. Do końca zmierzają też prace w Głownie, Strykowie i Zduńskiej Woli realizowane w ramach tego samego projektu unijnego.
MPK Poznań naprawi fragment torowiska
775
Zintegrowany transport Na skrzyżowaniu ulic Hetmańskiej i Dmowskiego powstanie nowe torowisko, a na przejściu i przejazdach przez tory – nawierzchnia z gumowych płyt. Prace zostaną przeprowadzone podczas tzw. długiego, majowego weekendu. W tym czasie tramwaje linii 1, 7 i 11 będą kursować zmienionymi trasami, uruchomiona zostanie linia autobusowa „za tramwaj” T1.
Łódź: Modernizacja linii konstantynowskiej potrwa dłużej?
2,6k
Zintegrowany transport Po oficjalnym rozpoczęciu modernizacji nieczynnej od 2019 r. linii tramwajowej z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego rozebrano część starego torowiska, nie podjęto jednak dalszych prac. Władze Łodzi tłumaczą, że wciąż czekają na wydanie decyzji ZRID, na podstawie której wykonawca ma przystąpić do samej budowy. Najprawdopodobniej realizacja inwestycji potrwa więc dłużej, niż pierwotnie zakładano.
Newseria - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >