Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Jakie będą nowe pociągi na Śląsku?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus
GMV

Data publikacji:
19-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Jakie będą nowe pociągi na Śląsku?
Fot. Patryk Farana
Pomimo że zarówno Koleje Śląskie jak i Urząd Marszałkowski w Katowicach organizują dwa osobne przetargi na zakup nowego taboru, to wymagania techniczne obu zamówień są taki same, a więc wyposażenie wnętrza i inne wymogi są identyczne w przypadku obu zamówień. Wzięliśmy na tapet najważniejsze z nich.

Przypomnijmy, że Koleje Śląskie chcą zakupić trzy nowe pojazdy z prawem opcji zakupu kolejnych dwóch, natomiast województwo śląskie chce zakupić aż dwadzieścia dwa składy z prawem opcji dodatkowych ośmiu składów. W województwie śląskim może pojawić się nawet trzydzieści pięć nowych pojazdów, które zapewne wyprą najstarsze i zmodernizowane pojazdy EN57 (AKŚ).

Więcej miejsca na rowery, strefa rodzinna i segregacja śmieci

Jednym z ciekawszych zapisów wymogów wyposażenia wnętrza jest możliwość segregacji śmieci. Jednak chodzi tutaj nie o śmietniczki zamontowane przy fotelach pasażerów, ale przy wejściach do EZT. Za to zamawiający przy każdym z foteli przewidział zabudować jedno pojedyncze, bezklapkowe gniazdo 230 V do podłączenia zasilacza notebooka lub ładowarki telefonu komórkowego, wraz z sygnalizacją optyczną obecności napięcia zasilającego. Gniazdo 230 V winno być wyposażone również w dwa złącza USB. Zamawiający zastrzegł, że w przypadku uszkodzenia jednego z gniazdek, pozostałe mają działać nadal.

W nowych pojazdach zamawiający przewiduje wyznaczenie strefy/stref do przewozu łącznie od sześciu do dziesięciu rowerów w EZT. Dokładna liczba miejsc podlega uzgodnieniu z zamawiającym na etapie aranżacji wnętrza.

Jak się okazuje, koniec z niewygodnym wieszaniem rowerów. Zapis w zamówieniu dodaje, że należy umożliwić zabezpieczenie roweru w EZT w pozycji na kołach, bez konieczności unoszenia go pionowo. W strefie rowerowej mają znajdować się uchylne fotele, które mają służyć podróżnym w przypadku braku rowerów. W rozplanowaniu przestrzeni pasażerskiej przewidziano także stworzenie strefy rodzinnej. Strefa rodzinna ma charakteryzować się elementami umilającymi podróż dzieciom wraz z rodzicami.

Do 160 km/h i 390 podróżnych

Zamawiający chcą wyposażyć każdy ze składów w jeden defibrylator AED, dostępny dla pasażerów jak i obsługi pociągu. Ponadto przewidziano dwa miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich. Miejsca te mają być odpowiednio oznaczone a skład wyposażony w lekki pomost, możliwy do rozłożenia przez jednego pracownika, ułatwiający wjazd osobie poruszającej się na wózku z peronu wysokości 760 mm.

Zamawiający wymagają, aby każdy ze składów mógł rozpędzić się do 160 km/h. Przewidziano, że każdy ze składów ma posiadać 186 miejsc siedzących oraz 204 stojące. Stojący podróżni będą mogli liczyć na montaż elementów służących do opierania się w pozycji stojącej w przestrzeni pasażerskiej. Przewidziano, że z miejscami stojącymi w pociągu mogą znajdować się maksymalnie cztery osoby na metr kwadratowy. Tak jak miało to miejsce w przypadku zakupionych w ostatnim zamówieniu Elfów II przewidziano także miejsce na przedział służbowy kierownika pociągu
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Śląskie ogłosiło przetarg na przewoźnika kolejowego

Biznes

Bez konkurencji w przetargu na nowe pociągi dla woj. Śląskiego

Tabor i technika

Szansa na zwiedzanie bazy Kolei Śląskich

Tabor i technika

Szansa na zwiedzanie bazy Kolei Śląskich

Jakub Madrjas 30 sierpnia 2023

Newag z umową na nowe Impulsy 2 dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Czym różni się tor numer jeden od toru pierwszego?

Pasażer

Czym różni się tor numer jeden od toru pierwszego?

Koleje Śląskie 14 sierpnia 2023

Zobacz również:

Śląskie ogłosiło przetarg na przewoźnika kolejowego

Biznes

Bez konkurencji w przetargu na nowe pociągi dla woj. Śląskiego

Tabor i technika

Szansa na zwiedzanie bazy Kolei Śląskich

Tabor i technika

Szansa na zwiedzanie bazy Kolei Śląskich

Jakub Madrjas 30 sierpnia 2023

Newag z umową na nowe Impulsy 2 dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Czym różni się tor numer jeden od toru pierwszego?

Pasażer

Czym różni się tor numer jeden od toru pierwszego?

Koleje Śląskie 14 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5