Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jak wprowadzić konkurencję do Eurotunelu?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-04-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jak wprowadzić konkurencję do Eurotunelu?
Fot. CC0
Eurostar jest jedynym przewoźnikiem pasażerskim w Eurotunelu pod kanałem La Manche od momentu otwarcia trasy w 1994 roku. Zarządca tunelu – firma Getlink myśli o lepszym wykorzystaniu torów dzięki pociągom innych przewoźników. Nie jest to jednak proste.

Operatorem kolejowego tunelu pod kanałem La Manche, który łączy Calais we Francji z Folkestone w Wielkiej Brytanii jest spółka Getlink (dawniej Eurotunnel). Trasa ta liczy 50 km, a jedynym obecnie przewoźnikiem, który ją obsługuje jest brytyjsko-francuskie konsorcjum Eurostar. Getlink zarabia na pociągach, które kursują pod wodami kanału La Manche, dlatego operatorowi zależy na lepszym wykorzystaniu torów; przepustowość jest daleka od wykorzystania.

Pool taborowy w tunelowej spółce?


Jak wyjaśnia John Keefe, rzecznik Getlink, zarządca tunelu już od dłuższego czasu miał pomysł założenia poolu taboru kolejowego. Plany te ożyły ostatnio, gdy dyrektor generalny Getlink, Jacques Gounon, został o to zapytany podczas konferencji prasowej we Francji. W odpowiedzi na pytania The Parisian 18 marca dyrektor Gounon, powiedział, że chciałby kupić 10 szybkich pociągów i wydzierżawić je zainteresowanym stronom.

Tunel pod kanałem La Manche jest ogólnodostępny dla wszystkich przewoźników, jednak ci mają trudności z uruchomieniem własnych usług ze względu na duże koszty początkowe. Przez pewien czas zainteresowane uruchomieniem połączeń około roku 2010-12 było m.in. Deutsche Bahn, ale ostatecznie przewoźnik pomysł porzucił. – Dlatego Getlink przygląda się możliwościom założenia poolu taborowego do wynajęcia przewoźnikom – mówi Keefe. Podkreśla jednak, że na obecnym etapie jest to bardziej pomysł, a nie konkretny projekt, a utworzenie takiej struktury zajęłoby co najmniej od 5 do 10 lat.

Wysokie koszty na wejściu dla przewoźników spowodowane są rygorystycznymi wymaganiami dla pociągów, które miałyby operować w tunelu. Przede wszystkim tabor musi charakteryzować się dużą odpornością na ogień ze względu na wysokie standardy bezpieczeństwa przeciwpożarowego w tunelach. Restrykcje są dużo wyższe niż na naziemnych liniach kolejowych. Przykładowo stare składy Eurostar, wycofane z eksploatacji w tunelu, nadal są używane na tradycyjnych torach. Kursują między Paryżem a Brukselą jako zwykły TGV.

Jazda eurotunelem to duże koszty dla nowych operatorów

Oznacza to, że nowi operatorzy, którzy chcą uruchamiać pociągi w tunelu pod kanałem La Manche, muszą zainwestować w nowe pociągi, co ponosi za sobą duże koszty. – Kiedyś problemem była homologacja składów, ale wraz z nową generacją pociągów Siemensa, obecnie przeszkodą są już tylko koszty początkowe – potwierdza John Keefe, rzecznik Getlink.

Getlink zarabia na kursach pociągów przez tunel. Eurostar musi zapłacić za czas przejazdu oraz uiścić opłatę za każdego pasażera. Ponadto wybuch pandemii COVID-19 niekorzystnie odbił się na finansach operatora Eurotunelu. Zmniejszyła się liczba pociągów i tym samym zmalała liczba pasażerów podróżujących przez tunel aż o 90 proc. W 2020 roku obroty firmy były prawie o jedną trzecią niższe w porównaniu do 2019 roku. Dlatego nic dziwnego, że firmie Getlink zależy na zwiększeniu ruchu w tunelu.

Getlink prowadzi nawet rozmowy z wieloma przewoźnikami o perspektywach dołączenia do operowania wspólnie z Eurostar w tunelu. Na razie tylko hiszpański Renfe publicznie ujawnił zainteresowanie obsługą połączenia z Paryża do Londynu z wykorzystaniem Eurotunelu pod kanałem La Manche. – Nasze działania we Francji zarówno w kontekście usług kolei dużych prędkości jak i w ramach służby publicznej nadal pozostają głównym celem Renfe w myśl międzynarodowej strategii rozwoju – zaznaczał ostatnio Manel Villalante i Llauradó, dyrektor generalny ds. rozwoju i strategii Renfe. Hiszpański przewoźnik planuje wykorzystać własne pojazdy, ale muszą one przejść certyfikację. Szczegółów Renfe jednak nie zdradza.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Problemy Niemców z Eurotunelem

Biznes

Problemy Niemców z Eurotunelem

lp/Railway Gazette, 24 marca 2011 24 marca 2011

Więcej przewozów towarowych Eurotunelem

Śšwiat

Więcej przewozów towarowych Eurotunelem

Railway Gazette/lp, Rynek Kolejowy 16 stycznia 2014

Podróż Eurotunelem - przedświątecznym koszmarem

Śšwiat

Podróż Eurotunelem - przedświątecznym koszmarem

BBC News/Kent Online/The Independent/lp, Rynek Kolejowy 18 kwietnia 2014

Eurotunel: Ewakuacja pasażerów. Zawiodło zasilanie

Śšwiat

Eurotunel: Ewakuacja pasażerów. Zawiodło zasilanie

Mirror/Guardian Liberty Voice/lp, Rynek Kolejowy 08 lipca 2014

Eurotunel zablokowany przez protestujących

Śšwiat

Eurotunel zablokowany przez protestujących

jm, Rynek Kolejowy 24 czerwca 2015

Zobacz również:

Problemy Niemców z Eurotunelem

Biznes

Problemy Niemców z Eurotunelem

lp/Railway Gazette, 24 marca 2011 24 marca 2011

Więcej przewozów towarowych Eurotunelem

Śšwiat

Więcej przewozów towarowych Eurotunelem

Railway Gazette/lp, Rynek Kolejowy 16 stycznia 2014

Podróż Eurotunelem - przedświątecznym koszmarem

Śšwiat

Podróż Eurotunelem - przedświątecznym koszmarem

BBC News/Kent Online/The Independent/lp, Rynek Kolejowy 18 kwietnia 2014

Eurotunel: Ewakuacja pasażerów. Zawiodło zasilanie

Śšwiat

Eurotunel: Ewakuacja pasażerów. Zawiodło zasilanie

Mirror/Guardian Liberty Voice/lp, Rynek Kolejowy 08 lipca 2014

Eurotunel zablokowany przez protestujących

Śšwiat

Eurotunel zablokowany przez protestujących

jm, Rynek Kolejowy 24 czerwca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5