Instytut Spraw Obywatelskich przygotował odpowiedź na pismo Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, które wystosowało do Ministra Rozwoju Regionalnego pismo domagające się zaprzestania finansowania kampanii „Tiry na tory”.
W odpowiedzi na pismo drogowców koordynatorzy akcji odpowiedzieli na zarzuty, że kampania stanowi przejaw lub wezwanie do łamania zasad konkurencji i wolnego rynku. Odnieśli się także do stwierdzenia, ze tiry nie stanowią żadnego obciążenia dla budżetu państwa, a kampania „Tiry na tory” to przejaw walki o rynek i klienta „przez dotowanie jednych kosztem drugich”.
W stanowisku ISO czytamy m.in., że transport samochodowy odpowiada za generowanie 95% kosztów zewnętrznych całej gałęzi, które stanowią 10% PKB. „Oznacza to, że jako społeczeństwo i ogół podatników dopłacamy do tej działalności ponad 100 mld złotych rocznie. Wynika z tego, że jeżeli nawet, co jest faktem, transport generuje znaczne wpływy do budżetu państwa, to znacznie większe są wydatki, jakie ponosi i budżet i ogół podatników z tytułu kosztów leczenia ofiar wypadków, ponad 20 tysięcy przedwczesnych zgonów powodowanych spalinami i hałasem, spadku wartości nieruchomości, degradacji przestrzeni, skutków zmian klimatycznych, bo to właśnie są przykładowe koszty zewnętrzne transportu.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w Polsce kolej zajmuje drugie w Europie miejsce pod względem stopnia pokrycia kosztów zewnętrznych (ma to miejsce m.in. poprzez akcyzę zawartą w cenie prądu), podczas gdy polski transport drogowy pokrywa koszty zewnętrzne w stopniu najmniejszym w Europie” - czytamy w piśmie do Minister Rozwoju Regionalnego.
W piśmie zwrócono także uwagę na niedoinwestowanie polskiej kolei i zaburzone proporcje w inwestowaniu w poszczególne gałęzi transportu. Zdaniem ISO „uczciwa konkurencja oznacza respektowanie zasady zanieczyszczający płaci oraz zrównoważone nakłady na konkurujące ze sobą rodzaje infrastruktury. To one wyznaczają ramy konkurencji i to właśnie uczciwa konkurencja jest celem kampanii, którą mamy zaszczyt prowadzić”.
Więcej