– Umową na wykonanie przejazdów kolejowo-drogowych za prawie 250 mln zł. przekroczyliśmy 16 miliardów wartości podpisanych kontraktów w tym roku – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. – Zbliżamy się więc do deklarowanych 20 miliardów zł, które planujemy zakontraktować w tym roku – dodał i odpowiadał dziennikarzom na pytania dotyczące terminowości inwestycji kolejowych.
Prezes PKP PLK odniósł się na początku do cen materiałów budowlanych, które rosną ze względu na ich duże zapotrzebowanie. Skarżą się na to, oczywiście, wykonawcy prac budowlanych.
– Porównywałem kilka dni temu różnice w cenie materiałów budowlanych wiosną 2016, na początku roku 2017 i obecnie. Różnice nie są wcale drastyczne, są droższe od 5 do 15%. Ale przypomnę, że na wiosnę ubiegłego roku mieliśmy radykalny spadek cen, dlatego, że mniej ich kupowano. Obecna sytuacja, to nie jest coś, co może rozłożyć nasz program inwestycyjny – mówił prezes Merchel.
Na linii 7 jest już wykonawca srk, na E20 prace szczególnie nadzorowane
Prezes Merchel ocenił też stan prac na najważniejszych modernizowanych obecnie liniach: nr 7 Warszawa - Lublin i E20 Warszawa - Poznań.
– Zamknięcia tych linii były w czerwcu, jest różny termin ich realizacji. Na wszystkich placach budów są wykonawcy. Pewne utrudnienia są zawsze, bowiem pracujemy na żywym organizmie, gdzie zawsze są jakieś niespodzianki, choćby w postaci kolizji z instalacjami podziemnymi. Na E20, gdzie mamy zamknięcie dwutorowe skutkujące przerwą w ruchu i objazdami, szczególnie zwracamy uwagę, żeby u wykonawcy występowała pełna mobilizacja.. Ale na pozostałych liniach także pilnujemy terminów – mówił „RK” prezes PKP PLK. – Na linii nr 7 mamy w końcu wykonawcę srk, więc mamy już komplet zaangażowanych w modernizację linii zarówno po stronie drogowej, jak i automatyki. Kilka opóźnień w branży automatyki będziemy nadrabiać, wykonawca przedstawia harmonogram i wskazał sposoby poradzenia sobie z problemem.
Opóźnienia w dostawie materiałów budowlanych?
Ireneusz Merchel odniósł się też do uwag Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, która ostatnio podniosła sprawę problemów z dostawą kruszyw na drogowe i kolejowe place budów.
– My mamy wolną przepustowość, możemy przewieźć jeszcze więcej. Zamknięcia linii, wynikające z prowadzonych inwestycji, oczywiście będą, , ale one nie mogą wpływać na dostawy materiałów na plac budowy. Nie mówię tylko o obsłudze inwestycji, ale też o dostawach węgla do elektrociepłowni, obsłudze portów. To wszystko analizujemy i bierzemy pod uwagę przy ustalania planów przewozowych i zamknięciowych – mówił.
– Swoje inwestycje przygotowujemy w taki sposób, że jeżeli gdzieś zamykamy linie, to umożliwiamy prowadzenie ruchu towarowego objazdem. Przykładem będzie Rail Baltica, dla której przygotowujemy trasę objazdową przez Czeremchę i przez Bielsk Podlaski, czy zamknięcie linii Olsztyn – Działdowo, w związku z którym przygotowujemy linię Iława – Olsztyn, gdzie prędkość pociągów wzrośnie ze 100 km/h do 120 km/h – wyjaśnił.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.