Mimo podpisania kilku umów wieloletnich z marszałkami, plany inwestycyjne Przewozów Regionalnych na ten rok pozostają skromne. Największy przewoźnik w kraju kupi dwa pociągi i zmodernizuje pięć kolejnych.
Według założeń planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, do końca 2018 roku 60 proc. floty przewoźnika mają stanowić nowe lub całkowicie zmodernizowane pociągi. Pierwszym krokiem była modernizacja 21 pojazdów EN57, prowadzoną w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość tej inwestycji wyniosła ponad 160 mln zł, z czego około 104 mln zł pochodziło ze środków finansowych Unii Europejskiej – informowała spółka
w podsumowaniu roku 2015.
Potrzeby przewoźnika są jednak ogromne. Jego zasoby taborowe to przede wszystkim ponad 800 zespołów trakcyjnych (w tym 700 własnych, resztę użyczają marszałkowie). Średni wiek taboru wynosi 35 lat. Biorąc to pod uwagę, plany inwestycyjne na ten rok są wyjątkowo skromne, nawet jeśli restrukturyzacja zakłada znaczną redukcję zasobów taborowych.
Dwa- trzy nowe pociągi i pięć modernizacjiJak udało nam się dowiedzieć, spółka chce w tym roku zakupić co najmniej dwa nowe autobusy szynowe, które będzie użytkować na Pomorzu. Zastąpią wycofywane z eksploatacji SA101 i SA102 z ZNTK Poznań, o czym
pisaliśmy tutaj. – Plan zakłada kupno dwóch pojazdów, jednak jeśli będziemy dysponować większymi funduszami, liczba może być większa – potwierdza rzecznik Przewozów Regionalnych Michał Stilger. Nowe pojazdy pojawią się na torach w 2017 roku.
Rzecznik poinformował również, że tym roku spółka planuje też zmodernizować 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych i przeprowadzić naprawy okresowe około 50 składów. – Kolejne modernizacje i zakupy będą dokonywane w przyszłym roku i następnych latach – mówi Michał Stilger.
W połowie roku więcej przetargów
Już po publikacji tekstu Joanna Bator, rzeczniczka przewoźnika przysłała uzupełnienie w którym zapewnia, że proces inwestycyjny w spółce przebiega zgodnie z założeniami. - W połowie roku planujemy ogłosić postępowania na modernizacje i zakup taboru, które będą realizowane w latach 2017-2018 - zapewniła "Rynek Kolejowy".
– Aktualnie pracujemy nad szczegółowym opisem wymagań technicznych dla nowych i modernizowanych pojazdów. Mając przede wszystkim na uwadze konieczność dostosowania pociągów do oczekiwań pasażerów, a także chcąc uniknąć rozwiązań, które mogłyby w przyszłej eksploatacji powodować trudności, proces ten musi zostać przeprowadzony bez pośpiechu, z zaangażowaniem zespołu specjalistów. W najbliższych czasie przeprowadzone zostaną szczegółowe rozmowy z potencjalnymi dostawcami, co pozwoli na pełne wzajemne zrozumienie w zakresie oczekiwań oraz możliwości technicznych i produkcyjnych. Po tym procesie planowane jest ogłoszenie postępowań na dostawę nowych i modernizowanych pojazdów
– informuje Joanna Bator.