NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Internet w Pendolino? Może to potrwać

| Martyn Janduła 19.07.2017 2,5k

Internet w Pendolino? Może to potrwać
Fot. PKP Intercity
Pierwszy skład Pednolino trafił już na prace związane z przeglądem czwartego poziomu utrzymania. Niestety, wróci on bez internetu na pokładzie. PKP Intercity tłumaczy właśnie, dlaczego tak się stało i na jakim etapie jest obecnie spółka w realizacji zapowiedzi, że pasażerowie Pendolino bez problemów skorzystają wkrótce z własnego telefonu i internetu na pokładzie. Mimo że przygotowania są zaawansowane, to spełnienie deklaracji „może potrwać”.
PKP Intercity prace nad specyfikacją przetargową na elektryczne zespoły trakcyjne – w której wygrał Alstom – rozpoczęło już w 2008 roku. Z kolei umowę na dostawę pociągów Pendolino podpisano w 2011 roku. Bardzo szybko okazało się, że konstrukcja pudeł tych pociągów uniemożliwia komfortowe korzystanie z własnych telefonów, zaś na pokładzie – który nazwano Premium – zabrakło internetu na pokładzie. Spółka próbuje ten stan rzeczy zmienić i podkreśla, że od momentu wprowadzenia pociągów do ruchu, rozważała różne koncepcje wdrożenia internetu na pokładach składów Pendolino.

Według zapowiedzi, najpierw wyjaśniano, że internet mógłby pojawić się w wakacje, kiedy składy Pendolino będą kierowane na pierwsze przeglądy czwartego poziomu utrzymania. Gdy moment ten nieuchronnie się zbliżał, a dodatkowo brakowało konkretnych oświadczeń, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapewniało, że internet powinien się pojawić jeszcze w tym roku. Teraz już wiemy, że to niemożliwe.

– Obecnie prace projektowe, dotyczące montażu urządzeń do Wi-Fi, wkroczyły w stadium zaawansowane i przewiduje się, że w najbliższym czasie zostanie opracowany model wdrożenia internetu do pociągów Pendolino – wyjaśnia Marta Ziemska z biura prasowego przewoźnika. Nawet gdyby przewoźnik w krótkim czasie wybrał odpowiednie rozwiązanie, to problemem jest z kolei dostępność składów, których na obecną chwilę spółka eksploatuje 17 – 2 są w naprawach powypadkowych, 1 w naprawie okresowej P4. – Przez wzgląd na konieczność zapewnienia pasażerom odpowiedniej jakości usług przewozowych, uniemożliwione jest wyłączenie dodatkowego pociągu w celu dedykowanego procesu instalacji inicjalnej – dodaje.

Jak tłumaczy przewoźnik, instalacja internetu w Pendolino wymaga przeprowadzenia prac związanych z ingerencją w elementy konstrukcyjne. – Dlatego proces przygotowania pierwszego składu i przeprowadzane później testy mogą potrwać pewien czas – podkreśla Ziemska. O szczegółowych rozwiązaniach PKP Intercity będzie informować na bieżąco. A jak wiemy, 4 lipca zakończyło się zapytanie, którego przedmiotem jest weryfikacja technologiczna kompletności rozwiązania i oszacowania ceny za dostarczenie, instalację i utrzymanie sieci Wi-Fi oraz wzmacniaczy sygnału GSM dla 20 składów ED250. Oferenci musieli też wskazać niezbędny czas do realizacji potencjalnego zamówienia w tym zakresie. – Obecnie trwa analiza materiałów i danych zebranych w trakcie procesu RFI w celu dokonania weryfikacji wymagań przewoźnika, adekwatnie do zebranych z rynku najnowszych informacji technologicznych – wyjaśnia biuro prasowe.

W projektowaniu odpowiedniego rozwiązania PKP Intercity deklaruje, że bierze pod uwagę wiele czynników, m.in. analizy dotyczące dostępności usług poszczególnych operatorów. – Zgodnie z założeniami rozważamy możliwość korzystania z usług różnych operatorów (kilku w jednym czasie – łączenie sygnału GSM). Warto dodać, że w zależności od rodzaju taboru, ze względu na swoją konstrukcję, sygnał GSM jest tłumiony mocniej lub słabiej. W związku z tym, oprócz infrastruktury pozwalającej na korzystanie z bezprzewodowego internetu, zamierzamy podjąć działania w zakresie wdrożenia wzmacniaczy sygnału GSM – tzw. repeaterów – wyjaśnia PKP Intercity.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45856)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45856)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5