Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Intercity nie przepłaciło za Pendolino

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
19-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Wielokrotnie padały oskarżenia, że PKP Intercity przepłaciło za pociągi Pendolino. I co? Za bardzo podobne składy Włosi zapłacą prawie dwa razy więcej. Przepłacają też Szwajcarzy.

Przed niespełna trzema tygodniami informowaliśmy, że Alstom oraz włoski przewoźnik NTV podpisały umowę na zakup 8 pociągów dużych prędkości Pendolino, wraz z 20-letnim okresem utrzymania. Nowe pociągi poszerzą obecną flotę operatora, oferując pasażerom dodatkowe połączenia dużych prędkości. Dostarczenie pierwszych pociągów zaplanowano na 2017 r.

Model Pendolino zaprojektowany dla NTV osiągnie prędkość do 250 km/h i jest częścią rodziny Avelia Alstom obejmującej pociągi dużych i bardzo dużych prędkości na całym świecie. 187-metrowy pojazd składać się będzie z 7 członów mogących pomieścić około 500 pasażerów. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Polska za Pendolino zapłaci mniej

Chyba najciekawszą informacją, jaką otrzymaliśmy jest wartość umowy. Opiewa ona na  460 milionów euro za  zakup 8 pociągów wraz z 20-letnim okresem utrzymania. Oznacza to 57,5 mln euro za jeden pociąg.

W lutym tego roku Alstom otrzymał kontrakt o wartości ok. 115 mln euro na dostawę czterech pociągów Pendolino dla szwajcarskiego operatora kolejowego SBB. Tu cena na pociąg jest prawie dwukrotnie niższa – 28,75 mln euro, ale nie obejmuje kosztów utrzymania składów.

Jak w tym zestawieniu wypada PKP Intercity? Za same pociągi przewoźnik zapłacił 400 mln euro, czyli 20 mln euro za jeden pociąg – dużo mniej, niż szwajcarskie koleje. Natomiast cena wraz z budową zaplecza i 17–letnim utrzymaniem została określona na 665 mln euro – 33,25 mln euro za skład.

PKP Intercity za same pociągi Alstomu zapłaci zatem zaledwie 80 proc. kwoty, jaką zapłacą szwajcarskie koleje SBB. Biorąc pod uwagę koszty utrzymania, polski przewoźnik płaci zaledwie 58 proc. kwoty, którą uiści włoskie NTV.

Więcej = taniej

Warto zauważyć, że PKP Intercity twierdziło, że konieczne będzie wydawanie 17 mln zł rocznie na utrzymanie pojazdów – stawka za utrzymanie 1,95 euro netto za kilometr oznacza, że 20 pociągów mogłoby przejechać mniej niż 2 mln km rocznie. Tymczasem pociągi przejechały już w tym roku 5 mln kilometrów. Przy większym wykorzystaniu koszty rosną, wciąż jest to jednak wyjątkowo korzystny stosunek cen biorąc pod uwagę, że we Włoszech nie zostanie zbudowane centrum utrzymania.

– Trudno jest porównywać wartości różnych kontraktów. Na przykład liczba zamówionego taboru wpływa znacząco na cenę końcową, a jest w niej zawarty stały koszt adaptacji. Co więcej, koszty utrzymania nie są takie same w Polsce i we Włoszech – mówi Marek Gawroński, rzecznik Alstomu w Polsce.

Co ciekawe, również ze względu na produkcję we Włoszech logistyka realizacji kontraktu powinna być dla Alstomu dużo prostsza. Z drugiej strony, nie można zapominać że okres utrzymania włoskich składów będzie o trzy lata dłuższy.

Czy jest diabeł w szczegółach?

Czy różnica w cenach składów może tkwić w parametrach technicznych pojazdów? Raczej nie. Alstom przyznaje, że pociągi dla PKP IC i NTV będą zbliżone pod względem technicznym. Wiadomo, że oba typy składów mają prędkość maksymalną 250 km/h, a na pokładzie europejskie systemy sterowania. W obu przypadkach spełnione będą wszystkie normy TSI. To wszystko, co mówi Alstom o ofercie dla Włoch.

Udało nam się potwierdzić, że Pendolino dla NTV, podobnie jak dla Polski, nie zostanie wyposażone w system wychylnego pudła. Co więcej, jeżeli przewoźnik, jak zapowiada, chce tym taborem obsługiwać trasy poza siecią KDP o napięciu 25kV AC, konieczne będzie zastosowanie także systemu zasilania 3kV DC. Polskie Pendolino ma trzy systemy zasilania, mimo że w Polsce występuje tylko napięcie 3 kV. W tym aspekcie także nie widać, za co „dopłacą” Włosi.

Różnica może za to dotyczyć wyposażenia wnętrza. Pociągi AGV, którymi operuje NTV należą do najbardziej luksusowego taboru liniowego świata. Komfort we wszystkich trzech klasach obejmuje m.in. skórzane fotele. Do dyspozycji pasażerów jest telewizja satelitarna, wagon kinowy i bezpłatny Internet (również dostarczany z wykorzystaniem łącza satelitarnego).

W polskim Pendolino instalacja Internetu, za który trzeba będzie dodatkowo zapłacić, nawet się nie zaczęła (opóźnienie prognozowaliśmy już w styczniu). Mimo to tegoroczne zamówienia pokazują, że nawet przy braku konkurencji dla Alstomu w przetargu cena zapłacona przez PKP Intercity nie była zawyżona.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5