Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Intercity jednak zamawia kolejne EU07A

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
20-08-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Intercity jednak zamawia kolejne EU07A
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, PKP Intercity zamówiło kolejne egzemplarze zmodernizowanej do prędkości 160 km/h lokomotywy EU07A. Za wykonanie dwóch elektrowozów ZNTK Oleśnica otrzyma około 10 mln złotych.

Modernizację lokomotywy EU07A dla PKP Intercity przygotował ZNTK Oleśnica. W tym celu lokomotywa EU07-495 została kompletnie przebudowana. Stare pozostały jedynie ostoja i ramy wózków. Według przewoźnika, elektrowóz po pierwszych niepowodzeniach działał bezawaryjnie, a maszyniści go chwalą. - Nie mamy planów modernizacji kolejnych egzemplarzy - poinformował jednak Tadeusz Matyla, członek zarządu PKP Intercity, podczas marcowej konferencji poświęconej perspektywom rynku lokomotyw, zorganizowanej przez "Rynek Kolejowy".

Plany PKP IC jednak zmieniły się, i właśnie podano do publicznej wiadomości informację o zamówieniu modernizacji 2 lokomotyw do EU07A typu 303Ea w ZNTK Oleśnica. Modernizacja ma zostać wykonana w 8 miesięcy. Zamówienie zostało udzielone bez przetargu, ponieważ,  jak tłumaczy w ogłoszeniu PKP Intercity, tylko ZNTK Oleśnica ma prawa do specyfikacji EU07A.

Zastąpią lokomotywę zniszczoną w Szczekocinach

W samym ogłoszeni o zamówieniu pojawiły się ciekawe informacje. Spółka napisała w nim, że posiada zbyt małą liczbę lokomotyw EP09, które mogą prowadzić pociągi z prędkością 160 km/h, w stosunku do potrzeb. Sytuacja ta uległa dodatkowo pogorszeniu po katastrofie w Szczekocinach, gdzie zniszczeniu uległa właśnie EP09. Lokomotywa ta była objęta polisą ubezpieczeniową i wg oświadczenia ubezpieczyciela PKP Intercity powinna uzyskać z tytułu polisy zwrot środków finansowych w wysokości ok. 10 mln złotych. - Te środki możemy przeznaczyć na zakup jednej nowej lokomotyw lub zmodernizowanie dwóch starszych - mówi rzeczniczka spółki Sitkowska.

Dosłownie kilka dni temu modernizację lokomotyw EU07 do prędkości 160 km/h zleciły Przewozy Regionalne (więcej tutaj). Zamówienie otrzymała jednak Pesa, która wygrała przetarg. ZNTK Oleśnica nawet w nim nie startował. Z tego powodu Urząd Zamówień Publicznych może uznać zamówienie złożone w ZNTK Oleśnica bez przetargu za niezasadne. Jednak według PKP Intercity, każdy inny wykonawca musiałby opracować i dostarczyć zamawiającemu Dokumentację Systemu Utrzymania oraz uzyskać świadectwo zgodności z typem pojazdu kolejowego w UTK. "Szacuje się, że łączny czas realizacji zamówienia przez innych Wykonawców byłby dłuższy o ok. 1,5-2 lat, na co PKP Intercity nie może sobie pozwolić, z uwagi na braki lokomotyw do prowadzenia pociągów z prędkościami maksymalnymi do 160 km/h" - czytamy w ogłoszeniu.

Intercity chce jednolitego taboru

Kolejnym argumentem PKP Intercity jest to, że wykonawcy mogliby zaproponować inne rozwiązania techniczne modernizacji niż istniejące w już eksploatowanej lokomotywie EU07A – 001. Tymczasem Zamawiającemu zależy na utrzymaniu dla tego samego typu lokomotywy takich samych rozwiązań konstrukcyjnych. Jest to znacznie tańsze i łatwiejsze w czynnościach obsługowych. Inni Wykonawcy prowadzą prace konstrukcyjne nad przygotowaniem nowej lokomotywy o podobnych parametrach technicznych jak lokomotywa EU07A, jednakże do chwili obecnej nie powstały nawet prototypy tych lokomotyw i nie wiadomo kiedy i czy w ogóle ukażą się na rynku. Ponadto zakup nowej lokomotywy elektrycznej wiąże się z kilkukrotnie wyższą ceną niż koszt modernizacji posiadanej lokomotywy - uzasadnia wybór przewoźnik.

- Ten zakup nie zmienia naszej długoterminowej strategii zakupu nowych lokomotyw. Wkrótce ogłosimy przetargi na zakup 10 lokomotyw spalinowych i 20 lokomotyw manewrowych - zapewnia Małgorzata Sitkowska.  Więcej o lokomotywie zmodernizowanej przez ZNTK Oleśnica lokomotywie EU07A można przeczytać tutaj.

 

Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5