NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Innowacje w PKP Energetyce: Magazyny energii, inteligentne liczniki, wirtualna rzeczywistość

| Jakub Madrjas 23.01.2018 10

Innowacje w PKP Energetyce: Magazyny energii, inteligentne liczniki, wirtualna rzeczywistość
Fot. PKP Energetyka
Spółka PKP Energetyka chce wprowadzać innowacje w wielu obszarach. Ma już mobilny symulator dla maszynistów i prowadzi badania nad magazynami energii i wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości do szkolenia elektromonterów. 
Mobilny symulator dla maszynistów, wirtualna rzeczywistość dla monterów

Jednym z działań w kierunku innowacyjności było zamówienie mobilnego symulatora do szkolenia maszynistów. Jak wyjaśnia prezes Wojciech Orzech, ponieważ PKP Energetyka ma pracowników w całej Polsce, to właśnie mobilny symulator jest dla niej najbardziej optymalny. – Czas naszych pracowników jest zbyt cenny, by wszyscy musieli tracić czas na dojazd do jednego miejsca w Polsce na szkolenia – wyjaśnia.

Co ciekawe, spółka wcale nie musiała jeszcze kupować symulatora – szkolenia na nich miały być wprawdzie obowiązkiem, ale ponieważ większość spółek nie jest na to przygotowana, termin przełożono o rok. Zdaniem prezesa PKP Energetyki, warto robić szkolenia na symulatorach już teraz. – To nie kwestia przepisów, a poprawy jakość i bezpieczeństwa. Takie symulatory są branży bardzo potrzebne – uważa. Co więcej, spółka chce z wykorzystaniem systemów IT szkolić także elektromonterów – tu będzie wykorzystywana technologia wirtualnej rzeczywistości.

Podgrzewanie sieci i magazyny energii

Inne działania PKP Energetyka obejmują m.in. instalację na całej sieci dystrybucyjnej spółki inteligentnych liczników AMI (w liczbie 41,4 tys.). Ten proces został już zakończony i pozwoli na lepsze monitorowanie sieci i jej automatyczną rekonfigurację. Z powodzeniem stosowane jest też powlekanie sieci trakcyjnej specjalną substancją przeciwoblodzeniową – udany pilotaż sprzed lat przełożył się tu na realne zastosowanie. W badaniach jest kolejny pomysł, związany z podgrzewaniem sieci w miejscach, gdzie może dojść do jej zamarzania. Tu, by nie tracić energii, najważniejsze jest określenie potencjalnie ryzykownych obszarów, gdzie trzeba zastosować podgrzanie.

Spółka prowadzi też badania związane z magazynowaniem energii. To potencjalnie bardzo ważna technologia dla optymalizacji efektywności procesu zasilania sieci kolejowej, ze względu na to, że obecnie w systemie trzeba zarezerwować wysoką moc potrzebną na krótkotrwały przejazd lokomotywy. Gdyby udało się wykorzystać magazyny energii, pozwalałyby one pobierać mniejszą moc z sieci dystrybucyjnej w dłuższym okresie, ale jednocześnie szybko przekazywać dużą ilość energii do sieci trakcyjnej wtedy, kiedy będzie do potrzebne. Nad tymi – wciąż niestety drogimi – rozwiązaniami pracuje z PKP Energetyką Uniwersytet Zielonogórski w ramach projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju o wartości ponad 20 mln zł.

Prezes Orzech stwierdza też że PKP Energetyka z uwagą, ale ostrożnie przygląda się elektromobilności. Posiada wprawdzie sieć w centrach wszystkich dużych polskich miast – co jest niewątpliwie atutem, i wydała razem z Instytutem Jagiellońskim raport o elektromobilności. Mimo to, na razie nie będą podejmowane żadne kolejne działania ponieważ nie wiadomo, jaką rolę w systemie będą mieli dystrybutorzy energii, tacy jak PKP Energetyka.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42041)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42041)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS