NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Innowacje w PKP Energetyce: Magazyny energii, inteligentne liczniki, wirtualna rzeczywistość

| Jakub Madrjas 23.01.2018 10

Innowacje w PKP Energetyce: Magazyny energii, inteligentne liczniki, wirtualna rzeczywistość
Fot. PKP Energetyka
Spółka PKP Energetyka chce wprowadzać innowacje w wielu obszarach. Ma już mobilny symulator dla maszynistów i prowadzi badania nad magazynami energii i wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości do szkolenia elektromonterów. 
Mobilny symulator dla maszynistów, wirtualna rzeczywistość dla monterów

Jednym z działań w kierunku innowacyjności było zamówienie mobilnego symulatora do szkolenia maszynistów. Jak wyjaśnia prezes Wojciech Orzech, ponieważ PKP Energetyka ma pracowników w całej Polsce, to właśnie mobilny symulator jest dla niej najbardziej optymalny. – Czas naszych pracowników jest zbyt cenny, by wszyscy musieli tracić czas na dojazd do jednego miejsca w Polsce na szkolenia – wyjaśnia.

Co ciekawe, spółka wcale nie musiała jeszcze kupować symulatora – szkolenia na nich miały być wprawdzie obowiązkiem, ale ponieważ większość spółek nie jest na to przygotowana, termin przełożono o rok. Zdaniem prezesa PKP Energetyki, warto robić szkolenia na symulatorach już teraz. – To nie kwestia przepisów, a poprawy jakość i bezpieczeństwa. Takie symulatory są branży bardzo potrzebne – uważa. Co więcej, spółka chce z wykorzystaniem systemów IT szkolić także elektromonterów – tu będzie wykorzystywana technologia wirtualnej rzeczywistości.

Podgrzewanie sieci i magazyny energii

Inne działania PKP Energetyka obejmują m.in. instalację na całej sieci dystrybucyjnej spółki inteligentnych liczników AMI (w liczbie 41,4 tys.). Ten proces został już zakończony i pozwoli na lepsze monitorowanie sieci i jej automatyczną rekonfigurację. Z powodzeniem stosowane jest też powlekanie sieci trakcyjnej specjalną substancją przeciwoblodzeniową – udany pilotaż sprzed lat przełożył się tu na realne zastosowanie. W badaniach jest kolejny pomysł, związany z podgrzewaniem sieci w miejscach, gdzie może dojść do jej zamarzania. Tu, by nie tracić energii, najważniejsze jest określenie potencjalnie ryzykownych obszarów, gdzie trzeba zastosować podgrzanie.

Spółka prowadzi też badania związane z magazynowaniem energii. To potencjalnie bardzo ważna technologia dla optymalizacji efektywności procesu zasilania sieci kolejowej, ze względu na to, że obecnie w systemie trzeba zarezerwować wysoką moc potrzebną na krótkotrwały przejazd lokomotywy. Gdyby udało się wykorzystać magazyny energii, pozwalałyby one pobierać mniejszą moc z sieci dystrybucyjnej w dłuższym okresie, ale jednocześnie szybko przekazywać dużą ilość energii do sieci trakcyjnej wtedy, kiedy będzie do potrzebne. Nad tymi – wciąż niestety drogimi – rozwiązaniami pracuje z PKP Energetyką Uniwersytet Zielonogórski w ramach projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju o wartości ponad 20 mln zł.

Prezes Orzech stwierdza też że PKP Energetyka z uwagą, ale ostrożnie przygląda się elektromobilności. Posiada wprawdzie sieć w centrach wszystkich dużych polskich miast – co jest niewątpliwie atutem, i wydała razem z Instytutem Jagiellońskim raport o elektromobilności. Mimo to, na razie nie będą podejmowane żadne kolejne działania ponieważ nie wiadomo, jaką rolę w systemie będą mieli dystrybutorzy energii, tacy jak PKP Energetyka.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5