W Berlinie rusza kolejna edycja największych i najważniejszych kolejowych targów na świecie. Nie zabraknie na nich i naszej redakcji. W ciągu najbliższych dni na łamach naszych portali będziemy prezentować najnowsze rozwiązania i produkty z szeroko rozumianej branży kolejowej.
Organizatorzy targów zapewniają, że tegoroczna edycja jest największa z dotychczasowych. Zapowiadane jest aż 146 światowych premier, zarejestrowane zostało ok. 400 innowacyjnych produktów, a na targach pojawi się ponad 3 tys. wystawców z 61 państw. Na torach i drogach wystawowych będzie można zobaczyć 155 pojazdów. Mess Berlin szacuje, że InnoTrans odwiedzi ponad 130 tys. gości z całego świata.
– Znowu pobiliśmy wszystkie rekordy ustanowione w roku 2016 i możemy pochwalić się największą liczbą wystawców, pojazdów oraz produktów mających w Berlinie swoją premierę – podkreśla Christian Gӧke, prezes zarządu Messe Berlin. Dodaje przy tym, że już od poprzedniej edycji targów coraz bardziej widoczna jest zmiana podejścia do sektora transportowego. Firmy zainteresowane są pokazywaniem zintegrowanych rozwiązań transportowych i nie ograniczają swojej działalności tylko i wyłączenie do kolei. To właśnie dlatego na targach pojawiły się m.in. autobusy elektryczne.
Na zmiany roli jaką odgrywa kolej zwrócił także uwagę Ben Mӧbius, dyrektor generalny VDV, który mówił o rosnącej roli transportu szynowego jako innowacyjnego sektora gospodarki. Jego zdaniem wiele problemów współczesnego świata, takich jak: rosnąca liczba ludności, powstawanie megamiast i rosnąca presja na ochronę środowiska sprawiają, że rozwiązania transportowe, czy szerzej z zakresu mobilności, stają się niezbędnym czynnikiem rozwoju.
Mӧbius szczególną uwagę zwrócił na dwa trendy. Jednym z nich jest rosnące wykorzystanie energii elektrycznej w transporcie. Wprawdzie transport szynowy na świecie w ok. 90% jest już zelektryfikowany, ale nadal pozostaje wiele do zrobienia – rozwiązaniem mogą tu być technologie wodorowe czy tradycyjne baterie, które zadomowiły się w sektorze autobusowym. Na targach będzie prezentowana m.in. hybrydowa lokomotywa produkcji chińskiej stworzona z myślą o rynku europejskim. Drugim istotnym trendem ma być autonomizacja transportu i wiążące się z nią korzyści. Na pierwszym miejscu Mӧbius wymienia jednak nie kwestie związane z coraz większą trudnością z pozyskaniem pracowników, ale zwiększenie częstotliwości i efektywności transportu szynowego.
Philip Citroën, dyrektor generalny UNIFE, wskazywał na te same problemy, co jego przedmówca, ale jeszcze większą uwagę zwracał na rolę technologii informacyjnych i zapewnienia rozwiązań transportowych najwygodniejszych dla podróżnych. Szef UNIFE odniósł się także do bieżącej kondycji sektora kolejowego. – Rynek kolejowy na świecie to obecnie ok. 163 mld dolarów rocznie. Spodziewamy się, że będzie rósł do roku 2023 w tempie 2,7% rocznie. Atrakcyjność kolei jako niezawodnego i efektywnego środka transportu będzie rosła w przyszłości – mówił Citroën.
Na targach w Berlinie będzie można spotkać wielu polskich producentów. Pojawią się tutaj zarówno Pesa, Newag, Solaris, Cegielski, Medcom czy Track Tec. W ciąg najbliższych dni będziemy opisywać najważniejsze targowe nowości oraz branżowe wydarzenia. Na początek zachęcamy do obejrzenia pierwszej galerii zdjęć z tegorocznego InnoTransu.
Więcej:
Medcom na InnoTransStadler z siedmioma nowościamiTrack Teck na targach InnoTransCegielski w Berlinie