Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Indonezja: KDP wybudowana w oparciu o Chiny

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
29-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
20-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Indonezja: KDP wybudowana w oparciu o Chiny
fot. Muhammad Bintang Nurandi Putra - Own work, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
W Indonezji otwarto pierwszy w Azji Południowo-Wschodniej odcinek kolei dużych prędkości, łączący Dżakartę z Bandungiem. W finansowaniu oraz wykonaniu inwestycji dominującą rolę odegrał kapitał chiński. Również Chińczycy dostarczyli tabor i weszli w skład konsorcjum eksploatującego linię.

Linia dużych prędkości została wybudowana za 7,3 miliardów dolarów przez chińską państwową firmę China Railway International w konsorcjum z lokalnymi, również państwowymi partnerami. Na trasie nie brakowało wyzwań wynikających z ukształtowana terenu. 11% dotychczas oddanej do użytku trasy przebiega w tunelach (najdłuższy z trzynastu ma długość blisko 4,5 km), a 38% – po estakadach.

142 km w 40 minut

Pierwszy odcinek, łączący stołeczną, 10,5-milionową Dżakartę i 2,4-milionowy Bandung, liczy 142 km długości. Dzięki prędkości maksymalnej 350 km/h czas przejazdu został radykalnie skrócony: podróż koleją między miastami odległymi od siebie tak jak Warszawa i Łódź trwała wcześniej nawet 3 godziny, teraz zajmuje zaledwie 40 minut. Po drodze zlokalizowano dwie stacje pośrednie: Karawang i Padalarang – co ciekawe, to ta druga znajduje się najbliżej centrum Bandungu (ok. 30 km).

Docelowo sieć indonezyjskich KDP ma być znacznie dłuższa. Przewidziano budowę łącznie ok. 750 km linii wzdłuż całej wyspy Jawa. Ostatnia stacja ma powstać w Surabai, drugim co do wielkości mieście kraju (ok. 5 mln mieszkańców). Potencjał wydaje się więc bardzo duży, choć pojawiają się głosy krytyczne, według których popyt będzie ograniczony z powodu zbyt wysokich cen biletów – przeciętny Indonezyjczyk, nie bacząc na oszczędność czasu, może wybrać znacznie tańszy pociąg konwencjonalny lub autobus międzymiastowy.

Operatorem linii jest chińsko-indonezyjskie konsorcjum. Pociągom nadano handlową nazwę „Whoosh”.

Chińczycy opanowują rynek

Z Chin pochodzi także tabor. CRRC dostarczyło 11 ośmioczłonowych, 601-miejscowych elektrycznych zespołów trakcyjnych przystosowanych do warunków tropikalnych, a także skład inspekcyjny. Ze względu na lokalną specyfikę w pojazdach przewidziano też dodatkowe zabezpieczenia, minimalizujące skutki ewentualnych trzęsień ziemi lub powodzi. Jest to pierwszy eksportowy kontrakt tego producenta na tabor tej klasy.

Zwycięstwo w przetargu, w którym startowały także japońskie firmy zaangażowane w projekt Shinkansen, CRRC zawdzięcza głównie korzystnej ofercie finansowania zakupu. Aż 75% kosztów zostało pokryte kredytami z Chińskiego Banku Rozwoju. Pożyczki mają być spłacane – między innymi – dostawami niklu oraz innych surowców, potrzebnych zwłaszcza do produkcji pojazdów elektrycznych. Producent zaoferował dodatkowo transfer technologii, tak by następne zamówienia na tabor (również, być może, z innych krajów regionu) mogły być realizowane już w indonezyjskich zakładach. Eksperci zwracają uwagę na coraz silniejszą pozycję Chin na indonezyjskim rynku – już dziś są one największym partnerem handlowym tego kraju.

Rozpoczęta w 2015 r. budowa pierwszego odcinka KDP miała zakończyć się w roku 2019. Do opóźnienia inwestycji przyczyniły się problemy z wykupem ziemi (jej przekazania początkowo odmawiało – między innymi – dowództwo jednej z wojskowych baz lotniczych), a także protesty organizacji ekologicznych. Wzrosły również koszty – początkowo inwestycja miała zamknąć się w kwocie 4,3 mld dolarów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociąg dużych prędkości... na wodór!

Innowacje

Pociąg dużych prędkości... na wodór!

Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2024

CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP

Infrastruktura

CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP

Roman Czubiński 16 stycznia 2024

KDP w Kalifornii: Siemens i Alstom walczą o kontrakt

Biznes

KDP w Kalifornii: Siemens i Alstom walczą o kontrakt

Łukasz Malinowski 18 stycznia 2024

Wielki przetarg DB. Do 95 składów KDP

Tabor i technika

Wielki przetarg DB. Do 95 składów KDP

Roman Czubiński 18 grudnia 2023

KDP czy kolej w regionach – jaki priorytet dla Polski?

Infrastruktura

CPK: Uzupełnimy brakujące ogniwa europejskiej kolei

Infrastruktura

CPK: Uzupełnimy brakujące ogniwa europejskiej kolei

Roman Czubiński 20 września 2023

Zobacz również:

Pociąg dużych prędkości... na wodór!

Innowacje

Pociąg dużych prędkości... na wodór!

Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2024

CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP

Infrastruktura

CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP

Roman Czubiński 16 stycznia 2024

KDP w Kalifornii: Siemens i Alstom walczą o kontrakt

Biznes

KDP w Kalifornii: Siemens i Alstom walczą o kontrakt

Łukasz Malinowski 18 stycznia 2024

Wielki przetarg DB. Do 95 składów KDP

Tabor i technika

Wielki przetarg DB. Do 95 składów KDP

Roman Czubiński 18 grudnia 2023

KDP czy kolej w regionach – jaki priorytet dla Polski?

Infrastruktura

CPK: Uzupełnimy brakujące ogniwa europejskiej kolei

Infrastruktura

CPK: Uzupełnimy brakujące ogniwa europejskiej kolei

Roman Czubiński 20 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5