NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Ilu pasażerów powinna przewozić polska kolej?

| Tomasz Gontarz 15.01.2023 3,5k

Ilu pasażerów powinna przewozić polska kolej?
fot. PKP Intercity
Ze względu na: długość linii kolejowych, liczbę ludności oraz potencjał turystyczny i gospodarczy - powinno ich być dwukrotnie więcej, około 650 - 700 mln rocznie.
Bazując na danych sprzed pandemii z 2019 roku (rok 2022 jest jeszcze statystycznie nie opracowany) statystyczny Polak odbywa 8,8 podróży koleją rocznie – jest to jeden z najgorszych wyników w skali europejskiej - na 15. analizowanych europejskich krajów (patrz obrazek) Polska plasuje się na 3. miejscu od końca, m.in. za Łotwą, Węgrami, Słowacją, Czechami, Austrią czy Szwecją.

Dla porównania statystyczny Łotysz odbywa 9,8 podróży, Węgier 12,3 podróży, Słowak 14,8 podróży, Czech 18,1 podróży, a Szwed 26,4 podróży – kraje te charakteryzują się jednocześnie znacznie niższą liczbą pasażerów ogółem oraz mniejszą siecią kolejową niż Polska.



Liczba pasażerów w Polsce, notująca wzrost od 10 lat, plasująca się w 2019 r. na poziomie 335 mln pasażerów jest jednak daleka od możliwości jakie stwarza polski rynek. Przy 38 mln mieszkańców oraz ok. 19 tys. km linii kolejowych liczba pasażerów w Polsce powinna być niemal dwukrotnie większa – biorąc pod uwagę wyniki innych krajów europejskich.

Potencjał kolei w Polsce i w innych krajach europejskich można porównać również na podstawie średniej liczby pociągów pasażerskich przejeżdżających dziennie na statystycznym kilometrze linii kolejowej. (patrz obrazek 2)



Zgodnie z danymi za 2019 r. W Polsce na jednym kilometrze linii przejeżdżają średnio 24 pociągi pasażerskie w ciągu doby, tj. ok. 5-krotnie mniej niż w Holandii i Szwajcarii, 2,5 razy mniej niż w Niemczech. Średnia europejska w tym zestawieniu wynosi 44 pociągi na 1 km linii – niemal dwukrotnie więcej niż w Polsce.

W świetle powyższych danych - odnoszących się do roku 2019 - a także cząstkowych za rok 2022 (PKP Intercity przewiozło 59 mln pasażerów, czym poprawiło poprzedni rekord z 2019 roku o 20%), należy stwierdzić, że polski rynek transportu kolejowego ma przed sobą świetlaną przyszłość.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Tomasz Gontarz w firmie PKP Intercity

Członek zarządu PKP Intercity

Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5