Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Ile wagonów ma PKP Intercity? Ile zamierza kupić?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
03-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Ile wagonów ma PKP Intercity? Ile zamierza kupić?
fot. M. Szymajda, Rynek Kolejowy
Poseł Michał Jaros solidnie zabrał się za temat wagonów pasażerskich i ich przyszłości w PKP Intercity. Dzięki jego interpelacji wiemy, ile obecnie ma ich spółka i ile zamierza w najbliższych latach kupić lub zmodernizować.

Tegoroczny rekord przewozowy spółka zrealizowała posiadając (stan na październik 2022) 1136 wagonów pasażerskich w ruchu. Do tej liczby zależy dołożyć blisko 50 wagonów czeskich, które spółka wykorzystywała w sezonie letnim, a także podobną liczbę wagonów Kolei Czeskich, Austriackich i Węgierskich, które znajdują się w pociągach międzynarodowych uruchamianych przez lub we współpracy z PKP Intercity. Ciekawe są informacje podane przez resort dotyczące wagonów niesprawnych i pozostających w rezerwie, a także tych, które przechodzą prace serwisowe.

– W rezerwie znajdowało się 187 wagonów, w przeglądach okresowych i naprawach – 318 wagonów. Niewykorzystywanych w ruchu było 514 wagonów, z czego w ramach podpisanych kontraktów zaplanowane jest wykonanie napraw P5 i modernizacji 248 wagonów, na kolejne 95 wagonów pasażerskich wszczęto wewnętrzną procedurę zakupową na wykonanie modernizacji, zaś 92 wagony zostały zakwalifikowane do sprzedaży z uwagi na brak możliwości ich dalszej eksploatacji – napisał sekretarz stanu Rafał Weber w odpowiedzi na interpelacje Michała Jarosa.

Resort opisał także, jak będzie wyglądał ilostan wagonów, jeśli weźmiemy pod uwagę te znajdujące się obecnie w ruchu i już wysłane do modernizacji. Z końcem 2023 będzie ich 1598, na koniec 2024 – 1577 wagonów, na koniec 2025. Do tego należy doliczyć 81 elektrycznych zespołów trakcyjnych (według wyliczeń „Rynku Kolejowego” liczba ta powinna być jednak wyższa i wynosić przynajmniej 86 pojazdów). Z tych wyliczeń wynika, że liczba wagonów będzie maleć. Tak jednak nie będzie.

– W powyżej prezentowanych danych zostały uwzględnione jedynie posiadane obecnie pojazdy oraz te, które są planowane do pozyskania w ramach zawartych już kontraktów – napisał Weber. Tymczasem obecnie toczy się kilka postępowań na dostawy nowych pojazdów. Na przykład na 38 siedmiowagonowych piętrowych składów push-pull, 300+ 150 (opcja) nowych wagonów oraz na wykonanie modernizacji 40 wagonów pasażerskich Z1, wkrótce też można liczyć na kolejny przetarg na wagony Combo.

Jak podaje PKP Intercity, do końca 2023 roku planuje ona kupić/zmodernizować 152 wagony pasażerskie, 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 10 lokomotyw spalinowych i elektrycznych, natomiast do końca 2025 planuje zakupić/zmodernizować kolejnych 295 wagonów pasażerskich, 4 ezt i 91 lokomotyw spalinowych i elektrycznych.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5