NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Ile pociągów PKP Intercity spóźniło się w 2019 roku?

| Michał Szymajda 13.08.2020 11

Ile pociągów PKP Intercity spóźniło się w 2019 roku?
Fot. ms, rynek-kolejowy (zdjęcie ilustracyjne)
W 2019 roku PKP Intercity uruchomiły 137 705 pociągów. Jeśli wziąć pod uwagę nowe wskaźniki UTK, które zakładają, że pociąg opóźniony do 6 minut to pociąg „na czas”, 80,72% z nich dotarło do stacji przeznaczenia punktualnie.
PKP Intercity odnotowało najniższy poziom punktualności w styczniu (77,1%), następnie w okresie letnim – czerwiec, lipiec i sierpień (poniżej 79%) oraz w październiku (77,3%). W okresie letnim występowało najwięcej opóźnień przekraczających 120 min na stacji końcowej – w sierpniu było to 2,5% wszystkich opóźnionych pociągów. Oczywiście w wakacje ruch na torach jest większy, a więc także prawdopodobieństwo wystąpienia problemów na torach.

Różne przyczyny opóźnień

Jako główną przyczynę problemów PKP Intercity raportowała „tabor” (21,6%), „inżynieria lądowa” (28,8%) i „przyczyny handlowe” (19,8%). Przekładając dwa ostatnie hasła na zrozumiały język: najwięcej przypadków opóźnień związanych było z niewłaściwą organizacją prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń) i z opóźnieniami wtórnymi na sieci PKP PLK, spowodowanymi przez zdarzenie przypisane zarządcy, od którego przyjmowany jest pociąg, wydłużonym czasem przejazdu, późnym zgłoszeniem gotowości do odjazdu oraz, na ostatnim miejscu, lokowaniem podróżnych.

– Stacjami, na których zakodowano największą liczbę opóźnień pociągów przewoźnika, były stacje Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia oraz Poznań Główny. Pod względem czasu opóźnień pociągi PKP Intercity odnotowywały największe opóźnienia na stacjach Warszawa Wschodnia, Poznań Główny oraz Kraków Główny – czytamy w sprawozdaniu Urzędu Transportu Kolejowego.

W całym 2019 roku państwowa spółka odwołała też 753 pociągi.

Dla pewnego porównania przypominamy poziom punktualności dla poszczególnych kwartałów, jaki PKP Intercity zanotowało w 2018 roku. Było to kolejno: 74,52%, 68,20%, 66,68% i 72,53%. Istotne jest jednak, że w 2019 roku zmieniły się zasada obliczania opóźnień, o czym piszemy tutaj. Od tego czasu część, zwłaszcza nocnych pociągów, korzysta z wydłużonych okresów postojów na stacjach, które pozwalają na zniwelowanie opóźnienia. Odbija się to jednak niekorzystnie na czasach przejazdu. 

Komentarz PKP Intercity

Zdaniem spółki, dane dotyczące punktualności za lata 2018-2020 wskazują, że punktualność pociągów PKP Intercity uległa znacznej poprawie, a trend ten się utrzymuje. 

– Wskaźnik punktualności w 2019 roku wyniósł 80,7%, co stanowi wzrost o ponad 5,5 pp. w stosunku do 2018 roku (zgodnie z obecnie stosowaną przez Urząd Transportu Kolejowego metodologią liczenia wskaźnika punktualności). Co więcej, poziom punktualności w każdym z kwartałów 2019 roku był wyższy niż w analogicznych kwartałach 2018 roku. Z kolei w pierwszym kwartale 2020 roku wskaźnik punktualności wyniósł 86,7%, zaś w drugim kwartale br. do stacji docelowej punktualnie przybyło 91,6% pociągów PKP Intercity. Warto również zauważyć, że w całym 2019 roku PKP Intercity odwołało zaledwie 0,5% swoich pociągów – napisała Katarzyna Grzduk, rzeczniczka spółki.

W kontekście okresu wakacyjnego, wskaźnik punktualności w trzecim kwartale 2019 roku wyniósł 79%, co stanowiło wzrost o ponad 7,3 pp. w stosunku do analogicznego okresu 2018 roku. Należy przy tym pamiętać, iż na ten okres składają się miesiące wakacyjne, w których podróżowanie koleją cieszy się zdecydowanie największą popularnością wśród pasażerów, co przekłada się na zwiększoną pracę przewozową i konieczność uruchamiania dodatkowych pociągów.

– W 2019 roku ponad 67% opóźnień było wynikiem m.in. zdarzeń losowych, działań innych przewoźników oraz przewoźników międzynarodowych, takich jak np. przyjęcie z zagranicy opóźnionego już pociągu czy awarii taboru innych przewoźników. Przyczyny opóźnień, na które PKP Intercity ma wpływ są na bieżąco poddawane szczegółowej analizie. Jej wyniki skutkują wdrażaniem działań, które konsekwentnie ograniczają poziom opóźnień – dodaje rzeczniczka.

Przy analizie wskaźnika punktualności należy także pamiętać o charakterze przewozów świadczonych przez PKP Intercity. Średnia odległość, którą pokonywał pasażer pociągu PKP Intercity w 2019 roku wyniosła 236 km, w przypadku natomiast pozostałych przewoźników jest to średnio 67,5 km. W odróżnieniu więc od połączeń regionalnych, pociągi PKP Intercity pokonują nawet kilkaset kilometrów, co zwiększa ryzyko ewentualnych opóźnień. Zdarzenia, które występują lokalnie, często mają wpływ na ruch większości pociągów dalekobieżnych.

Katarzyna Grzduk przypomina, że PKP Intercity realizuje strategię taborową na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 roku, której celem jest zabezpieczenie potrzeb taborowych spółki oraz restrukturyzacja parku w kierunku jego unowocześnienia zarówno pod względem technicznym, jak i podnoszenia komfortu dla podróżnych, przy jednoczesnym wycofywaniu najstarszych pojazdów. Po zakończeniu programu inwestycyjnego w 2023 roku tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. To powinno się pozytywnie przełożyć na poprawę punktualności.

O poziomie punktualności wszystkich polskich pociągów można przeczytać tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44641)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (44641)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5