NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Pociąg opóźniony do 6 minut jest „o czasie”. Nowe statystyki opóźnień za pierwszy kwartał

| Michał Szymajda 09.05.2019 7,3k

Pociąg opóźniony do 6 minut jest „o czasie”. Nowe statystyki opóźnień za pierwszy kwartał
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Urząd Transportu Kolejowego w nowym raporcie wskazał, jak wygląda punktualność polskich pociągów pasażerskich. Ważne jest to, że zmieniły się zasady, według których pociągi trafiają na „czarną listę”.
– Do tej pory pociągi pasażerskie przybywające do stacji końcowej do 4 minut i 59 sekund po czasie rozkładowym traktowane były jako punktualne. Obecnie próg punktualności został podniesiony do 5 minut i 59 sekund – poinformował Urząd Transportu Kolejowego. W uzasadnieniu podaje, że metoda ta jest zgodna ze sposobem stosowanym przy rozliczeniach rekompensaty za opóźnienia pomiędzy PKP PLK a przewoźnikami. Jak informuje regulator, podobne zasady obliczeń stosowane są Niemczech, Belgii i Francji. Nie trzeba dodawać, że wpływa to na poprawę wyników operujących na terenie kraju. Nowością w statystykach prezentowanych przez UTK jest także bardziej szczegółowa prezentacja danych, z podziałem na poszczególne miesiące każdego kwartału.

Do stacji docelowych w I kwartale 2019 roku dotarło 93,06% pociągów. Najlepszy pod tym względem był luty, gdy punktualnych było 94,34% pociągów. Łącznie przez trzy miesiące uruchomiono 42 4269 pociągów. Pociągów opóźnionych do 6 minut było w tym czasie 56 251, od 6 do 60 minut – 27 984, od 60 do 120 minut – 1097 pociągów. 369 pociągów spóźniło się w pierwszym kwartale o ponad 120 minut. Odwołano też 3249 pociągów. Wobec zmiany metodyki obliczania opóźnień, trudno te dane porównać do wcześniejszych. Jednak zaznaczmy, że w pierwszym kwartale 2018 roku punktualnych było 90,14% wszystkich pasażerskich pociągów.

Najbardziej punktualnym przewoźnikiem, który operuje na infrastrukturze PKP PLK, jest Arriva RP. W I kwartale przewoźnik ten osiągnął znakomity wynik – aż 97,54% pociągów kursowało punktualnie. Na drugim miejscu uplasowała się Łódzka Kolej Aglomeracyjna (95,91%), na trzecim Koleje Wielkopolskie (95,72%). Lepiej wypadła trójmiejska SKM, ten przewoźnik operuje jednak na infrastrukturze o mieszanej strukturze właścicielskiej (PKP PLK na odcinku Gdynia - Lębork, Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i swojej własnej w Trójmieście). Niemniej aż 98.49% punktualnych, uruchomionych przez spółkę pociągów robi wrażenie.

Tradycyjnie najbardziej interesuje nas rezultat PKP Intercity. Przez pierwsze trzy miesiące przewoźnik osiągnął punktualność na poziomie 80,89%. W III kwartale 2018 (wówczas było rekordowo źle) było to 66,68%, w IV kwartale 2018 – 72,53%.

Więcej informacji można znaleźć w publikowanych przez UTK dokumentach.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45789)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45789)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5