Partnerzy serwisu:
Pasażer

UTK sprawdził punktualność pociągów w 2019 roku. Wiemy też, kto odwołał ich najwięcej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-08-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
UTK sprawdził punktualność pociągów w 2019 roku. Wiemy też, kto odwołał ich najwięcej
fot. M. SzymajdaPociąg PKP Intercity na stacji Sosnowiec
Urząd Transportu Kolejowego przygotował kompleksowy raport dotyczący skali oraz przyczyn opóźnień i odwołań pociągów w Polsce w 2019 r.

W 2019 r. przewoźnicy pasażerscy uruchomili ponad 1,7 mln pociągów. Średnio to ponad 4700 pociągów pasażerskich dziennie. W czasie całego poprzedniego roku zauważyć można niepokojący trend spadającej punktualności w kolejnych kwartałach. W pierwszym kwartale 2019 r. punktualność wynosiła 93,1%, natomiast w IV kwartale było to już 91,8%.


Trudno porównać 2018 do 2019

Warto przypomnieć, że dla roku 2018 punktualność w kolejnych kwartałach przedstawiała się następująco: 90,14%, 88,21%, 87,42%, 88,48%. Danych tych nie można jednak porównać, ponieważ w 2018 roku pociąg dojeżdżający do stacji do 5 minut po rozkładowym czasie traktowany był jako punktualny, a w 2019 – ten, który dojechał do stacji do 6 minut po czasie. O zmianie metodologii liczenia spóźnień obszernie pisaliśmy tutaj.

– Najlepszym miesiącem 2019 r. pod względem punktualności pociągów był luty. Wtedy punktualność na przybyciu kształtowała się na poziomie 94,3%, natomiast najniższy poziom punktualności odnotowano w październiku – 89,5%.

W 2019 r. najbardziej punktualnym przewoźnikiem była Warszawska Kolej Dojazdowa przewożąca ok. 3% pasażerów w Polsce. Operuje ona jednak na całkowicie wydzielonej linii kolejowej, po której poruszają się wyłącznie pociągi tego konkretnego operatora.

Najniższą średnią punktualność odnotowała spółka PKP Intercity, dla której w 2019 r. wyniosła ona 80,7%. Spółka ta odpowiada z kolei za większość połączeń dalekobieżnych, a właśnie te pociągi są najbardziej narażone na czynniki mogące spowodować opóźnienie, takie jak awarie infrastruktury, taboru, czy sytuacje losowe, takie jak wypadki.



Połowa pasażerów skarży się na spóźnienia

– W ankiecie przeprowadzonej przez Urząd Transportu Kolejowego w 2019 r. aż 48% spośród ponad 5 tys. respondentów źle i bardzo źle oceniło punktualność i niezawodność pociągów. Jednocześnie aż 72,5% ankietowanych wskazało, że czas podróży jest dla nich ważnym determinantem wyboru kolei. Takie wyniki wskazują jak ważne dla przewoźników i zarządców infrastruktury powinny być starania w celu poprawy punktualności – ocenia prezes Góra.

– Analiza dotycząca punktualności prowadzi do wniosków, że większość zidentyfikowanych przyczyn opóźnień jest możliwa do wyeliminowania przez zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych. W celu osiągnięcia lepszych wskaźników punktualności, działania powinni podjąć również organizatorzy publicznego transportu zbiorowego.
Konkretne działania, które można podjąć to m.in. dalsze wzmacnianie nadzoru nad planowaniem zamknięć torowych i koordynacją inwestycji, zapewnienie właściwej jakości czynności utrzymaniowo-naprawczych i rezerwy taborowej, czy prowadzenie polityki taborowej opartej na tworzeniu grup zakupowych, w celu ujednolicania parku taboru kolejowego – informuje UTK.

W 2019 r. odwołano łącznie ponad 14 tys. pociągów, z czego najwięcej w czerwcu (blisko 1,9 tys.), a najmniej w kwietniu (ponad 700). Najwięcej pociągów odwołanych zostało przez przewoźników Polregio, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie oraz Koleje Dolnośląskie. Bywało, że ten pierwszy przewoźnik pociągi odwoływał notorycznie, np. na Podkarpaciu. 



Pełen raport dotyczący punktualności i przyczyn opóźnień pociągów dostępny jest na stronie Urzędu Transportu Kolejowego. Można go pobrać tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Pasażer

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Roman Czubiński 22 czerwca 2023

UTK: Większość pociągów towarowych wciąż się spóźnia

Infrastruktura

Punktualność pociągów znacznie spadła

Biznes

Punktualność pociągów znacznie spadła

Jakub Madrjas 12 sierpnia 2021

Ile pociągów PKP Intercity spóźniło się w 2019 roku?

Pasażer

Zobacz również:

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Pasażer

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Roman Czubiński 22 czerwca 2023

UTK: Większość pociągów towarowych wciąż się spóźnia

Infrastruktura

Punktualność pociągów znacznie spadła

Biznes

Punktualność pociągów znacznie spadła

Jakub Madrjas 12 sierpnia 2021

Ile pociągów PKP Intercity spóźniło się w 2019 roku?

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5