NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Ignacy Góra: Na kolei nie ma równych i równiejszych

| Ignacy Góra 23.03.2017 181

Ignacy Góra: Na kolei nie ma równych i równiejszych
Koleje Mazowieckie na razie nie pojadą do ŁodziFot. Michał Szymajda, RK
– Podstawą wydawania wszystkich decyzji przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego są przepisy obowiązującego prawa. Taka zasada dotyczy również decyzji o przyznaniu otwartego dostępu wydanych w 2016 roku – pisze w komentarzu Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Regulował to uchylony art. 28r ustawy o transporcie kolejowym. Przepis wymuszał badanie wpływu nowych połączeń na warunki ekonomiczne usług świadczonych w ramach umowy PSC (Public Service Contract – umowy o świadczenie usług publicznych).

Przypominamy, że obecnie na podstawie zapisów ustawy z dnia 21 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, nie istnieje obowiązek posiadania decyzji o przyznaniu otwartego dostępu. Ustawodawca przyjmując nowelizację, zdecydował o wydłużeniu tego okresu przejściowego o rok, do 31 grudnia 2017 r.

Dlatego też co najmniej dziwią pojawiające się głosy i opinie o trudnościach z uruchomieniem „pociągów komercyjnych”, ponieważ większość zainteresowanych przewoźników może uruchomić pociągi bez uzyskania decyzji o wolnym dostępie.

Z monitorowania rynku wynika, że sama zmiana ustawy nie wystarczy do uruchomienia połączenia. Przewoźnik przede wszystkim musi być odpowiednio przygotowany czyli dysponować suprastrukturą (m.in. środki trakcyjne) i personelem. Jak widać, takimi rezerwami przewoźnicy, w tym Koleje Mazowieckie, nie dysponują.

UTK realizuje wiele działań rozwijających konkurencyjność transportu kolejowego w Polsce. Dzięki podejmowanym inicjatywom i wydanym decyzjom, zarządcy infrastruktury wprowadzili szereg korzystnych rozwiązań dla przewoźników kolejowych dotyczących m.in.: zasad przydzielania tras, możliwości modyfikacji parametrów pociągów, naliczania opłat za rzeczywistą masę pociągu, czy też obniżanie kategorii linii kolejowych na czas remontów i modernizacji, a także wypłacania kar i rekompensat.

Zdaniem UTK konkurencja może mieć pozytywny wpływ na wzrost jakości świadczonych usług czy też wynik materialno-finansowy. Jednak możliwość konkurowania na torach, jest również regulowana przepisami prawa, o czym nie należy zapominać.

Komentarz prezesa Urzędu Transportu Kolejowego "Rynek Kolejowy" publikuje w nawiązaniu do tekstu "KM chcą jeździć do Łodzi, UTK ten pomysł blokuje"
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Ignacy Góra - Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5