– Podstawą wydawania wszystkich decyzji przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego są przepisy obowiązującego prawa. Taka zasada dotyczy również decyzji o przyznaniu otwartego dostępu wydanych w 2016 roku – pisze w komentarzu Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Regulował to uchylony art. 28r ustawy o transporcie kolejowym. Przepis wymuszał badanie wpływu nowych połączeń na warunki ekonomiczne usług świadczonych w ramach umowy PSC (Public Service Contract – umowy o świadczenie usług publicznych).
Przypominamy, że obecnie na podstawie zapisów ustawy z dnia 21 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, nie istnieje obowiązek posiadania decyzji o przyznaniu otwartego dostępu. Ustawodawca przyjmując nowelizację, zdecydował o wydłużeniu tego okresu przejściowego o rok, do 31 grudnia 2017 r.
Dlatego też co najmniej dziwią pojawiające się głosy i opinie o trudnościach z uruchomieniem „pociągów komercyjnych”, ponieważ większość zainteresowanych przewoźników może uruchomić pociągi bez uzyskania decyzji o wolnym dostępie.
Z monitorowania rynku wynika, że sama zmiana ustawy nie wystarczy do uruchomienia połączenia. Przewoźnik przede wszystkim musi być odpowiednio przygotowany czyli dysponować suprastrukturą (m.in. środki trakcyjne) i personelem. Jak widać, takimi rezerwami przewoźnicy, w tym Koleje Mazowieckie, nie dysponują.
UTK realizuje wiele działań rozwijających konkurencyjność transportu kolejowego w Polsce. Dzięki podejmowanym inicjatywom i wydanym decyzjom, zarządcy infrastruktury wprowadzili szereg korzystnych rozwiązań dla przewoźników kolejowych dotyczących m.in.: zasad przydzielania tras, możliwości modyfikacji parametrów pociągów, naliczania opłat za rzeczywistą masę pociągu, czy też obniżanie kategorii linii kolejowych na czas remontów i modernizacji, a także wypłacania kar i rekompensat.
Zdaniem UTK konkurencja może mieć pozytywny wpływ na wzrost jakości świadczonych usług czy też wynik materialno-finansowy. Jednak możliwość konkurowania na torach, jest również regulowana przepisami prawa, o czym nie należy zapominać.
Komentarz prezesa Urzędu Transportu Kolejowego "Rynek Kolejowy" publikuje w nawiązaniu do tekstu "KM chcą jeździć do Łodzi, UTK ten pomysł blokuje"