Partnerzy serwisu:
Komentarze

Ignacy Góra: Na kolei nie ma równych i równiejszych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-03-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Ignacy Góra: Na kolei nie ma równych i równiejszych
Fot. Michał Szymajda, RKKoleje Mazowieckie na razie nie pojadą do Łodzi
– Podstawą wydawania wszystkich decyzji przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego są przepisy obowiązującego prawa. Taka zasada dotyczy również decyzji o przyznaniu otwartego dostępu wydanych w 2016 roku – pisze w komentarzu Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Regulował to uchylony art. 28r ustawy o transporcie kolejowym. Przepis wymuszał badanie wpływu nowych połączeń na warunki ekonomiczne usług świadczonych w ramach umowy PSC (Public Service Contract – umowy o świadczenie usług publicznych).

Przypominamy, że obecnie na podstawie zapisów ustawy z dnia 21 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, nie istnieje obowiązek posiadania decyzji o przyznaniu otwartego dostępu. Ustawodawca przyjmując nowelizację, zdecydował o wydłużeniu tego okresu przejściowego o rok, do 31 grudnia 2017 r.

Dlatego też co najmniej dziwią pojawiające się głosy i opinie o trudnościach z uruchomieniem „pociągów komercyjnych”, ponieważ większość zainteresowanych przewoźników może uruchomić pociągi bez uzyskania decyzji o wolnym dostępie.

Z monitorowania rynku wynika, że sama zmiana ustawy nie wystarczy do uruchomienia połączenia. Przewoźnik przede wszystkim musi być odpowiednio przygotowany czyli dysponować suprastrukturą (m.in. środki trakcyjne) i personelem. Jak widać, takimi rezerwami przewoźnicy, w tym Koleje Mazowieckie, nie dysponują.

UTK realizuje wiele działań rozwijających konkurencyjność transportu kolejowego w Polsce. Dzięki podejmowanym inicjatywom i wydanym decyzjom, zarządcy infrastruktury wprowadzili szereg korzystnych rozwiązań dla przewoźników kolejowych dotyczących m.in.: zasad przydzielania tras, możliwości modyfikacji parametrów pociągów, naliczania opłat za rzeczywistą masę pociągu, czy też obniżanie kategorii linii kolejowych na czas remontów i modernizacji, a także wypłacania kar i rekompensat.

Zdaniem UTK konkurencja może mieć pozytywny wpływ na wzrost jakości świadczonych usług czy też wynik materialno-finansowy. Jednak możliwość konkurowania na torach, jest również regulowana przepisami prawa, o czym nie należy zapominać.

Komentarz prezesa Urzędu Transportu Kolejowego "Rynek Kolejowy" publikuje w nawiązaniu do tekstu "KM chcą jeździć do Łodzi, UTK ten pomysł blokuje"
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5