NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

KM chcą jeździć do Łodzi. UTK ten pomysł blokuje

| Martyn Janduła 01.02.2017 116

KM chcą jeździć do Łodzi. UTK ten pomysł blokuje
fot. Martyn Janduła
Koleje Mazowieckie mają aspiracje, żeby uruchomić połączenia z Warszawy do Łodzi. W tym celu złożyły w 2016 roku wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego o otwarty dostęp na tej trasie. Spółka spotkała się jednak z decyzją odmową. Teraz sprawa trafiła do sądu.
W dzień powszedni Koleje Mazowieckie uruchamiają do Skierniewic 25 par pociągów. Podróż każdym z nich zajmuje ok. 1 godz. i 5 minut. Pojawił się jednak pomysł, by relację tę wydłużyć o drobny odcinek – do Łodzi. – Ten kierunek podróżni szczególnie wskazują jako interesujący. Chodzi przede wszystkim o ten odcinek za Skierniewicami – przyznaje Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich.

Aby jednak pociągi mogły pojawić się na tej trasie, mazowiecka spółka musiała wystąpić do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o zgodę. Zarząd Kolei Mazowieckich w 2016 roku wystąpił więc z wnioskiem do UTK w sprawie przyznania przewoźnikowi otwartego dostępu dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia.

Sprawa w sądzie

Uruchomienie połączenia jednak na razie nie nastąpi, a to dlatego, że UTK wydał decyzję odmowną, która 11 lipca 2016 roku trafiła do Kolei Mazowieckich. – Dokument ten ma kilkanaście stron uzasadnienia – wyjaśnia Grajda. Od decyzji tej zarząd spółki odwołał się 28 lipca 2016 r. do Sądu Okręgowego w Warszawie i Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na razie nie ma terminu wyznaczonej rozprawy.

Koleje Mazowieckie nie chcą jednak podać szczegółów, jak widzą przyszłą ofertę na trasie z Warszawy do Łodzi. – Jak będziemy mieli możliwość, to wtedy będziemy analizowali liczbę pociągów – podkreśla Grajda. Wiadomo jednak, że Koleje Mazowieckie zainteresowane są codziennymi połączeniami. Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która już jeździ na tej trasie, uruchamia wyłącznie weekendowe połączenia o nazwie ŁKA Sprinter. Jak tłumaczy Grajda, chodziłoby właściwie o wydłużenie już dotychczasowej relacji. – Nasze pociągi i tak zaczynają w Skierniewicach, więc nie ma żadnego problemu, żeby ich relację wydłużyć do Łodzi. Krótko mówiąc, jesteśmy w Skierniewicach, a i tak to jest województwo łódzkie – dodaje Grajda.

Koleje Mazowieckie przyznają, że posiadają tabor, który pozwoliłby zaoferować na tej trasie konkurencyjny czas przejazdu. Na trasie do Skierniewic przewoźnik obecnie wykorzystuje zakupione w 2015 roku Impulsy wyprodukowane przez Newag. – Przypomnę, że jeden z nich pobił rekord prędkości podczas testu prędkości, jaki odbył się 29 sierpnia 2015 r. na Centralnej Magistrali Kolejowej. Wówczas pojazd osiągnął prędkość 226 km/h – informuje Grajda. Warto zatem wspomnieć, że świeżo zmodernizowana infrastruktura kolejowa z Warszawy Włochy do Skierniewic umożliwia osiągnięcie prędkości pociągów do 160 km/h oraz na odcinku z Łodzi Widzewa do Koluszek oraz z Koluszek do Skierniewic na – 140km/h.

Negatywny wpływ ekonomiczny

Jak wyjaśnia Sławomir Sadowski z wydziału prasowego UTK, decyzja o odmowie zapadła zgodnie z obowiązującymi ówcześnie przepisami i przesłankami jakie obligowały organ do podjęcia decyzji. –Prezes UTK przeprowadził obligatoryjne postępowanie wyjaśniające i dokonał wnikliwej analizy. Ustalono, że działalność określona we wniosku KM będzie miała negatywny wpływ na warunki ekonomiczne usług świadczonych na tej samej linii na podstawie umów o świadczenie usług publicznych – informuje. Dodaje, że w związku z tym, nie było możliwe wydanie decyzji o przyznaniu Kolejom Mazowieckim otwartego dostępu.

Jak sobie poradziła z tym ŁKA?

Dziwi fakt, że Koleje Mazowieckie dostały odmowną decyzję UTK, tymczasem Łódzka Kolej Aglomeracyjna z powodzeniem realizuje połączenia z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Wschodniej. Przewoźnik uruchamia je weekendowo. Jak się okazało, było to możliwe dzięki wpisaniu tej trasy do Planu Transportowego Województwa. Rozwiązanie takie pozwoliło uniknąć konfrontacji z UTK.




Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (3754)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (3754)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS