Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Ignacy Góra: Maszynista nie jest z automatu rewidentem taboru

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
08-08-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Ignacy Góra: Maszynista nie jest z automatu rewidentem taboru
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Prezes UTK wypowiedział się w sprawie kontrowersyjnej, proponowanej przez urząd, zmiany prawa, przez którą maszyniści i kierownicy pociągów mogą stracić uprawnienia do sprawdzenia stanu technicznego pociągów przed ich wyprawieniem w drogę. Przeciwko pomysłowi zgodnie występują kolejowe spółki samorządowe.

Prezes Ignacy Góra zwrócił uwagę na to, że co do zasady kłopotliwe może być nadawanie uprawnień rewidentów (uprawnień, a nie stanowiska rewidenta) przez spółki kolejowe, które jednocześnie korzystają z ich usług. Zdaniem prezesa rodzi to pytania o jakość szkoleń na te stanowiska. Jego zdaniem funkcja szkoleniowa i egzaminowania powinna zostać rozdzielona. Tak samo powinno stać się, jego zdaniem, z nadawaniem uprawnień i tytułów w wypadków innych zawodów kolejowych i potwierdzania umiejętności wykonania innych czynności przy taborze czy infrastrukturze.

– Nie jest to dobre rozwiązanie, jeśli ten, który szkoli również egzaminuje. Te czynności należy rozdzielić – powiedział Ignacy Góra.

Oględziny techniczne tylko dla rewidentów?

– Stoimy na stanowisku, że osoba, która wykonuje oględziny techniczne taboru i jest zatrudniona u przewoźnika kolejowego lub u zarządcy infrastruktury, co do zasady musi spełniać wszystkie wymagania i powinna posiadać egzamin kwalifikacyjny rewidenta taboru. Nie może tego robić inna osoba, która takich kwalifikacji nie posiada – ocenia Ignacy Góra.

Zdaniem prezesa UTK nie ma żadnych wątpliwości, że w procesie szkolenia maszynistów omawiane są wszystkie czynności dotyczące prowadzenia pojazdu. – Maszynista może wykonywać szczegółową i uproszczoną próbę hamulca. Natomiast jeśli chodzi o techniczną ocenę stanu taboru, to zakres szkolenia rewidenta taboru i zakres szkolenia maszynisty głęboko się od siebie różnią – powiedział.

Pracownik uniwersalny, czyli maszynista i rewident w jednym

Prezes Ignacy Góra potwierdził też, że przewoźnicy, jeśli zechcą, by maszyniści wykonywali rewizję taboru, będą musieli nabyć takie uprawnienia. – Szkolenie rewidenta jest długim szkoleniem, oznacza większe koszty i to jest dodatkowe obciążenie dla pracodawcy – przyznał prezes UTK. Dodał, że maszynista nie będzie musiał posiadać uprawnień do kontroli taboru przed wyruszeniem w drogę. – Ale jeśli pracodawca będzie chciał mieć pracownika uniwersalnego, to przejście szkolenia odpowiedniego dla stanowiska rewidenta będzie konieczne – dodał.

Prezes Ignacy Góra na pytanie o to, czy konieczność wykonania kolejnych szkoleń maszynistów nie będzie oznaczać pogorszenia i tak już tragicznej sytuacji związanej z ich niską dostępnością na rynku pracy, odpowiedział, że dodanie dodatkowej funkcji jest z punktu widzenia UTK konieczne. Tym samym nie odpowiedział na nie wprost.

– Rewident i maszynista to zawody bardzo odpowiedzialne. Od tych osób zależy bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Jeżeli ktoś chce łączyć te funkcje – maszynisty i rewidenta – powinien uzupełnić kwalifikacje i mieć, oprócz świadectwa maszynisty, także odpowiedni dokument, który wymagany jest dla stanowiska rewidenta.

Jak się dowiedzieliśmy, pracownicy Urzędu Transportu Kolejowego, którzy wykonują czynności kontroli taboru, w tym także elementów biegowych wagonów (także podczas prezentacji, którą zorganizował UTK dla dziennikarzy), nie są rewidentami taboru.

O pomyśle i stanowisku przewoźników dot. propozycji zmian przepisów dotyczących rewidentów piszemy tutaj.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij