NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

IDOM i Nevomo: Magrail można wdrożyć, budując CPK

| simetra 25.05.2021 2,4k

IDOM i Nevomo: Magrail można wdrożyć, budując CPK
fot. Nevomo
Według opracowania przygotowanego przez IDOM i Nevomo to szansa na wdrożenie rozwiązań takich jak magrail. Raport pt. „Wstępne studium wykonalności technologii magrail na linii Y” sugeruje, że opracowywane przez firmę rozwiązanie można by wdrożyć w ramach realizacji inwestycji infrastrukturalnych zapewniających dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
Według najnowszego raportu IDOM oraz Nevomo kluczowym elementem w transformacji kolei nad Wisłą może być innowacyjna technologia magrail. IDOM widzi szansę na jej wdrożenie właśnie w Polsce, która w ostatniej dekadzie zainwestowała ogromne pieniądze w rozbudowę infrastruktury transportowej. Dzięki temu oraz strategicznemu położeniu na skrzyżowaniu głównych europejskich korytarzy transportowych w kierunku północ-południe i wschód-zachód, potwierdza swoją silną pozycję na logistycznej mapie Europy. Wdrożenie najnowocześniejszych technologii miałoby nie tylko przynieść korzyści gospodarcze, ale także środowiskowe, zgodnie z celami Zielonego Ładu Unii Europejskiej.

Lewitująca alternatywa w transporcie kolejowym

Zdaniem autorów raportu technologia magrail, rozwijana przez firmę Nevomo, jest alternatywą dla kosztownych projektów kolei dużych prędkości (KDP). Ma to być rozwiązanie pomostowe pomiędzy konwencjonalnym systemem kolejowym, maglevem i przyszłymi wdrożeniami kolei próżniowej. Umożliwia hybrydowe funkcjonowanie kolei tradycyjnej oraz magrail z wykorzystaniem tej samej infrastruktury. Dzięki zastosowaniu silnika liniowego i lewitacji magnetycznej umożliwi osiąganie prędkości do 550 km/h. Kluczowe elementy technologii magrail będą przystosowane do wdrożeń w kierunku technologii hyperloop.

W październiku 2020 roku Nevomo zaprezentowało wersję demo swojego rozwiązania w skali (1:5), zaś w grudniu 2020 roku rozpoczęto testy średniej wielkości. Latem 2021 roku firma rozpocznie wdrażanie technologii magrail na torze pełnowymiarowym. Pilotażowe wdrożenie i certyfikacja planowane są na lata 2022-2024. Oczekuje się, że już w 2025 roku technologia magrail będzie w pełni gotowa do wprowadzenia na rynek.

Zwrot z inwestycji w 30 lat

Firmy IDOM i Nevomo przeprowadziły analizę działania technologii magrail na tzw. linii Y, czyli pierwszej polskiej linii KDP między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. W tym celu firmy porównały dwa warianty: scenariusz podstawowy, który zakłada budowę nowej linii tylko dla pociągów konwencjonalnych, umożliwiających prędkość do 300-350 km/h oraz inwestycyjny oparty na technologii magrail, który pozwala na osiągnięcie prędkości do 550 km/h.

Zgodnie z analizą, korzyści ekonomiczne z wdrożenia rozwiązania byłyby znaczące. Łączna inwestycja w wysokości 57,1 mld zł (12,6 mld euro) obejmowałaby 33,8 mld zł (7,5 mld euro) na podstawową infrastrukturę KDP oraz dodatkowe 23,3 mld zł (5,1 mld euro) na komponenty magrail. Jak wynika z raportu, inwestycja przyniosłaby pozytywny zwrot ekonomiczny w ciągu 30 lat. Łączne korzyści ekonomiczne dla społeczeństwa wyniosłyby 19,6 mld zł (4,3 mld euro), a współczynnik korzyści i kosztów dla tej inwestycji wyniósłby 1,42. Ekonomiczna wartość bieżąca netto (ENPV) projektu osiągnęłaby 5,8 mld zł (1,3 mld euro), co daje ekonomiczną stopę zwrotu (ERR) na poziomie 4,01%.

Korzyści społeczne

Według IDOM i Nevomo oszczędność czasu podróży to jedna z najważniejszych korzyści z inwestycji w technologię magrail. Dotyczy to zarówno wyjazdów służbowych, jak i prywatnych. Inwestycja przyniosłaby również znaczne benefity w obszarach społecznych i środowiskowych. Nowoczesna kolej o dużej prędkości przyciągnęłaby pasażerów dotychczasowo korzystających z drogowego i krótkodystansowego transportu lotniczego, co doprowadziłoby do zmniejszenia kosztów wypadków, redukcji emisji CO2 oraz poziomu hałasu. Całkowity efekt ekonomiczny w tym zakresie wyniósłby nawet 2,5 mld zł (0,6 mld euro), a ilości emisji CO2 zmniejszyłaby się o co najmniej 2,1 mln ton w stosunku do wariantu KDP.

– Istotne jest, aby to studium i technologię magrail umieścić w szerszym kontekście. Wyniki analizy i stworzone założenia można rozszerzyć na całą Polskę, a nawet jeszcze szerzej – na znaczną część Europy. Dalsza rozbudowa linii Y z Poznania do Berlina, planowane połączenia do Centralnego Portu Komunikacyjnego czy nowe projekty KDP w Europie, jak np. relacja Berlin – Praga – Wiedeń – potencjalnie również mogłyby skorzystać na technologii magrail – komentuje Michał Litwin, Dyrektor ds. Strategii w Nevomo. – Biorąc pod uwagę rosnącą presję społeczną i polityczną związaną z lotami krótkodystansowymi, tworzy się oczywista nisza rynkowa dla środków transportu umożliwiających osiągnięcie dużych prędkości. Wyścig już się rozpoczął i niezwykle ważne jest, aby upewnić się, że Europa ma własną odpowiednią technologię. Z tego punktu widzenia magrail można uznać za europejską odpowiedź na chińskie superszybkie maglevy.

– Kolejną ważną kwestią jest wpływ technologii magrail na elastyczność w regulacji dostaw transportowych. Jak wynika z badania, rozwiązanie ma wiele niezaprzeczalnych zalet i potencjał transformacji całego sektora, poprzez zwiększoną prędkość przejazdów, zmniejszone emisje z sektorów transportu lotniczego i drogowego, niskie koszty i dostępność. Zaletą magrail, która nie jest poruszana w dyskusjach, są znacznie częstsze przewozy pasażerów i zwiększona zdolność operacyjna przewoźników kolejowych. Przyspieszenia i opóźnienia oraz szyty na miarę system sygnalizacji powinny umożliwić uruchamianie pojazdów magrail z wysokimi częstotliwościami, nawet co kilka minut – dodaje Wojciech Gaweda, Dyrektor Działu Analiz Transportu w IDOM.

CPK sceptyczne


Spółka Centralny Port Komunikacyjny zapewnia, że utrzymuje kontakty robocze z twórcami projektu Magrail, czyli kolei magnetycznej. Według przedstawicieli przyszłego Portu Solidarność zastosowanie takiego rozwiązania na szprychach CPK byłoby jednak mocno przedwczesne z uwagi na wstępną fazę zaawansowania tej innowacyjnej koncepcji. Szerzej na ten temat piszemy w tekście pt. CPK: Jeszcze nie czas na Magrail.

O Nevomo i raporcie

Nevomo jest w trakcie trzeciej rundy kampanii equity crowdfundingowej na jednej z wiodących europejskich platform inwestycji kapitałowych, Seedrs. Spółka osiągnęła swój cel już pierwszych 5 dniach trwania kampanii. Jak dotąd pozyskała 1,1 mln euro przy zaangażowaniu ponad 750 inwestorów. Zebrane środki posłużą do przeprowadzenia pełnowymiarowych testów kluczowych komponentów magrail, przygotowania do pilotażowego wdrożenia, a także do nowych prac badawczo-rozwojowych i kontynuacji ochrony własności intelektualnej.

Raport „Wstępne studium wykonalności technologii magrail na linii Y” został opracowany w oparciu o wiedzę IDOM dotyczącą linii kolei dużych prędkości Y. Umożliwiło to autorom stworzenie modelu opartego na rzeczywistych danych. Badanie, na podstawie którego opracowany został materiał, jest zgodne z wytycznymi do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych opublikowanymi przez KE w 2015 r.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5