Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

ICE TD po 20 latach. Eksperymentalny dieslowski TrainLab do prędkości 200 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
27-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Jednym z ciekawszych pojazdów, które mogliśmy zobaczyć na targach Innotrans 2022, nie był wcale pojazd nowy. Czteroczłonowy ICE TD wyprodukowano na początku XXI wieku, ale przygotowano go do zupełnie nowej, niezwykle ciekawej roli.

W 2019 roku rozpoczęły się testy związane z przywróceniem do ruchu ostatniego z wyprodukowanych zespołów trakcyjnych ICE TD, zdolnego rozpędzić się do 200 km/h i zaopatrzonego w silnik spalinowy. Pozostałych 19 dieslowskich, zaledwie czteroczłonowych zespołów trakcyjnych, w dodatku z wychylnym pudłem, zostało odstawionych ze względu na koszty eksploatacji krótkiej serii pojazdów, wysokie koszty napraw poziomu P5 po 15 latach eksploatacji i awarie, które nadmiernie trapiły te pojazdy (zwłaszcza system wychylnego pudła).

Zarząd DB wpadł jednak na pomysł, aby stosunkowo krótki, szybki pojazd, mogący operować także tam, gdzie nie ma sieci trakcyjnej, a więc poza magistralami, wykorzystać do badań nowych urządzeń i technologii.

Pomimo że pojazd jest znany niemieckim miłośnikom kolei głównie ze względu na swoją grafitową barwę, dla większości odwiedzających targi był nowością. Ciekawostką jest to, że na pokładzie ICE TD testowane są urządzenia różnych kolejowych firm, często ze sobą konkurujących. O zasadności testów decyduje komisja złożona z pracowników DB, kryterium jest ich przydatność dla rozwoju niemieckiej kolei.

Jakie rozwiązania obecnie testowane są na pokładzie zespołu trakcyjnego? Na przykład system szybkiej detekcji przeszkód na torach Siemensa (np. drzewa, pieszego czy auta), który ma wspomagać w pracy maszynistę i z odpowiednim wyprzedzeniem informować go o możliwości kolizji przy poruszaniu się z prędkością do 45 km/h. Na czele pojazdu zainstalowano w tym celu lidary oraz kamery.

Badane są także (przez DB System Technik) systemy do kontroli stanu kół w trakcie ruchu czy systemy obserwacji stanu toru i podtorza, które można będzie montować także w taborze liniowym. Prowadzi się też badania nad zdalną detekcją stanów awaryjnych lokomotyw czy zespołów trakcyjnych. Ciekawe badania prowadzi się nad możliwością wykorzystania różnych odmian paliw tradycyjnych z domieszkami.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Malepszak: Dostaniemy sprawdzony, piętrowy tabor produkowany w Polsce

Tabor i technika

Malepszak: Dostaniemy sprawdzony, piętrowy tabor produkowany w Polsce

Jakub Rösler 11 sierpnia 2025

Czesi pojadą 200 km/h już od 31 sierpnia

Biznes

Czesi pojadą 200 km/h już od 31 sierpnia

Mikołaj Kobryński 05 sierpnia 2025

Kolejne wagony na 200 km/h wracają do służby w PKP Intercity

Tabor i technika

5 podmiotów chce wynająć PKP Intercity szybkie lokomotywy

Tabor i technika

PKP Intercity uruchamia podwójne Pendolino do Kołobrzegu

Tabor i technika

Piętrusy PKP Intercity. Alstom tańszy od Stadler (aktualizacja)

Tabor i technika

Zobacz również:

Malepszak: Dostaniemy sprawdzony, piętrowy tabor produkowany w Polsce

Tabor i technika

Malepszak: Dostaniemy sprawdzony, piętrowy tabor produkowany w Polsce

Jakub Rösler 11 sierpnia 2025

Czesi pojadą 200 km/h już od 31 sierpnia

Biznes

Czesi pojadą 200 km/h już od 31 sierpnia

Mikołaj Kobryński 05 sierpnia 2025

Kolejne wagony na 200 km/h wracają do służby w PKP Intercity

Tabor i technika

5 podmiotów chce wynająć PKP Intercity szybkie lokomotywy

Tabor i technika

PKP Intercity uruchamia podwójne Pendolino do Kołobrzegu

Tabor i technika

Piętrusy PKP Intercity. Alstom tańszy od Stadler (aktualizacja)

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij