NUMER 10/2022
NUMER 10/2022
Temat numeru:
InnoTrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

ICE TD po 20 latach. Eksperymentalny dieslowski TrainLab do prędkości 200 km/h

| Michał Szymajda 27.09.2022 3,2k

ICE TD po 20 latach. Eksperymentalny dieslowski TrainLab do prędkości 200 km/h
Fot. ms, Rynek Kolejowy
ICE TD po 20 latach. Eksperymentalny dieslowski TrainLab do prędkości 200 km/h
ICE TD po 20 latach. Eksperymentalny dieslowski TrainLab do prędkości 200 km/h
ICE TD po 20 latach. Eksperymentalny dieslowski TrainLab do prędkości 200 km/h
ICE TD po 20 latach. Eksperymentalny dieslowski TrainLab do prędkości 200 km/h
ICE TD po 20 latach. Eksperymentalny dieslowski TrainLab do prędkości 200 km/h
ICE TD po 20 latach. Eksperymentalny dieslowski TrainLab do prędkości 200 km/h
ICE TD po 20 latach. Eksperymentalny dieslowski TrainLab do prędkości 200 km/h
ICE TD po 20 latach. Eksperymentalny dieslowski TrainLab do prędkości 200 km/h
ICE TD po 20 latach. Eksperymentalny dieslowski TrainLab do prędkości 200 km/h
ICE TD po 20 latach. Eksperymentalny dieslowski TrainLab do prędkości 200 km/h
ICE TD po 20 latach. Eksperymentalny dieslowski TrainLab do prędkości 200 km/h
Jednym z ciekawszych pojazdów, które mogliśmy zobaczyć na targach Innotrans 2022, nie był wcale pojazd nowy. Czteroczłonowy ICE TD wyprodukowano na początku XXI wieku, ale przygotowano go do zupełnie nowej, niezwykle ciekawej roli.
W 2019 roku rozpoczęły się testy związane z przywróceniem do ruchu ostatniego z wyprodukowanych zespołów trakcyjnych ICE TD, zdolnego rozpędzić się do 200 km/h i zaopatrzonego w silnik spalinowy. Pozostałych 19 dieslowskich, zaledwie czteroczłonowych zespołów trakcyjnych, w dodatku z wychylnym pudłem, zostało odstawionych ze względu na koszty eksploatacji krótkiej serii pojazdów, wysokie koszty napraw poziomu P5 po 15 latach eksploatacji i awarie, które nadmiernie trapiły te pojazdy (zwłaszcza system wychylnego pudła).

Zarząd DB wpadł jednak na pomysł, aby stosunkowo krótki, szybki pojazd, mogący operować także tam, gdzie nie ma sieci trakcyjnej, a więc poza magistralami, wykorzystać do badań nowych urządzeń i technologii.

Pomimo że pojazd jest znany niemieckim miłośnikom kolei głównie ze względu na swoją grafitową barwę, dla większości odwiedzających targi był nowością. Ciekawostką jest to, że na pokładzie ICE TD testowane są urządzenia różnych kolejowych firm, często ze sobą konkurujących. O zasadności testów decyduje komisja złożona z pracowników DB, kryterium jest ich przydatność dla rozwoju niemieckiej kolei.

Jakie rozwiązania obecnie testowane są na pokładzie zespołu trakcyjnego? Na przykład system szybkiej detekcji przeszkód na torach Siemensa (np. drzewa, pieszego czy auta), który ma wspomagać w pracy maszynistę i z odpowiednim wyprzedzeniem informować go o możliwości kolizji przy poruszaniu się z prędkością do 45 km/h. Na czele pojazdu zainstalowano w tym celu lidary oraz kamery.

Badane są także (przez DB System Technik) systemy do kontroli stanu kół w trakcie ruchu czy systemy obserwacji stanu toru i podtorza, które można będzie montować także w taborze liniowym. Prowadzi się też badania nad zdalną detekcją stanów awaryjnych lokomotyw czy zespołów trakcyjnych. Ciekawe badania prowadzi się nad możliwością wykorzystania różnych odmian paliw tradycyjnych z domieszkami.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Niemcy (1228)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Niemcy (1228)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2022
NUMER 10/2022
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5