Po wielu latach opóźnień, Holenderski Inspektorat Środowiska i Transpotu (ILT) wreszcie wydał świadectwo dopuszczenia dla pociągu dużych prędkości V250 wyprodukowanego przez włoskiego producenta taboru AnsaldoBredę. Składy będą wykorzystywane do obsługi połączeń dużych prędkości między Holandią a Belgią. Najpierw jednak muszą uzyskać dopuszczenie w tym drugim kraju.
Dopuszczenie obowiązuje na razie tylko na holenderskiej sieci kolejowej. Pozwolenie na eksploatację pojazdu w Belgii ma zostać wydane do końca tego miesiąca. Decyzja ta będzie przełomem w kwestii uruchomienia szybkich połączeń między Holandią a Belgią. Ponieważ jednak pociągi V250 nie zostały jeszcze wpisane do krajowego rejestru pojazdów, pasażerowie będą mogli do niego wsiąść dopiero 10 września, kiedy to ma zostać uruchomione próbne połączenie w takcie godzinnym między Amsterdamem a Rotterdamem.
Do tej pory AnsaldoBreda wyprodukowała 9 pociągów serii V250, z których 5 zostało dostarczonych i przekazanych NS Hispeed. Pozostałe znajdują się w fabryce Ansaldobredy we włoskim Pistoia. Składy V250 są wyposażone w system ETCS drugiego poziomu dla linii HSL South oraz belgijski system Memor oraz holenderski ATB wykorzystywany na liniach konwencjonalnych w tych krajach.
Pociągi zostały zamówione w 2004 roku, ale ich dopuszczenie do eksploatacji było wielokrotnie opóźniane wskutek problemów technicznych oraz z powodu sporów dotyczących specyfikacji systemu ETCS poziomu 2 na linii kolejowej HSL South. W sumie AnsaldoBreda otrzymała zamówienie na 19 pociągów V250, z czego 16 zamówił operator NS Hispeed a 3 Koleje Belgijskie (SNCB). Jednak wszystkie dostarczone do tej pory składy będą utrzymywane razem przez spółkę zależną NS – Nedtrain w specjalnej wybudowanej do tego celu hali w Amsterdamie.
Między innymi te zagadnienia będą poruszane również w debatach Kongresu Infrastruktury Polskiej (11 czerwca 2025 r. w Warszawie). Tematyka paneli skupi się na przygotowaniu polskich podmiotów na nową falę inwestycji w infrastrukturę transportową - od władz centralnych przez publicznych zamawiających i instytucje finansowe po generalnych wykonawców i projektantów. Wiele miejsca poświęcimy utrzymaniu dróg, inwestycjom na kolei, odporności infrastruktury transportowej, źródłom finansowania i zmianom prawnym.
Po więcej informacji, szczegółową agendę, listę uczestników i formularz bezpłatnej rejestracji zapraszamy na stronę wydarzenia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.