Inżynierowie przepytywani przez hiszpańskie media przyznają, że system sterowania ASFA, który jest używany na feralnym odcinku linii Ourense-Santiago, jedynie ostrzega maszynistę o przekroczeniu prędkości. Użycie nowocześniejszego ETCS nie było konieczne...ze względu na ograniczenie prędkości na odcinku.
Ostatni odcinek Ourense-Santiago, na którym doszło do wykolejenia został oddany do użytku 10 grudnia 2011 roku. Budowa odcinka o długości 87,5 km kosztowała około 2,5 miliarda euro. Do wypadku doszło około 3 km od dworca w Santiago de Compostela, a konkretnie w km 80,620. Do 80–ego kilometra nowej linii pieczę nad bezpieczeństwem sprawuje europejski system kontroli pociągu ETCS. Jednak tam, gdzie doszło do katastrofy w użyciu jest starszy, hiszpański system ASFA.
Jest on zbliżony do ETCS poziomu 1 i zapewnia sygnalizację kabinową i kontroluje prędkość pociągu jednak nie w sposób ciągły, a w punktach pomiarowych. Jak mówią inżynierowie przepytywani przez hiszpańskie media, system jedynie informuje maszynistę o przekroczeniu prędkości a jeśli ten nie zareaguje, sam włącza hamowanie – ale dopiero od prędkości 200 km/h. Maszynista w ostatnim meldunku mówił o jeździe z prędkością 190 km/h.
Zarządca infrastruktury ADIF tłumaczy, że zastosowanie ETCS nie było konieczne na tym odcinku, gdyż prędkość w wyniku geometrii toru ograniczona jest do 80km/h. Właśnie na odcinku, na którym doszło do katastrofy – 3 kilometry przed stacją w Santiago de Compostela – nowa linia KDP łączy się z tradycyjną linią. Według hiszpańskich mediów taki przebieg trasy był optymalny ze względu na najmniejszy koszt wykupu drogich działek w mieście. Można również zauważyć, że połączenie linii w tym miejscu umożliwia zjazd pociągu na linię kolejową do Vigo.
Hiszpańskie media poinformowały, że maszynista był trzeźwy w momencie wypadku. Podają również jego personalia i piszą o tym, że 8 marca na jego profilu na Facebooku (został skasowany dziś rano) opublikował zdjęcie z wyświetlaczem wskazującym na prędkość 200 km/h i komentarzami, sugerującymi możliwość przekroczenia przepisów. Jak zwykle w takich przypadkach, nie jest jednak oczywisty kontekst tej wypowiedzi.
2013-07-25 17:26:22 Autor: s
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Myślę, że pseudofachowcy po ekonomii z Rynku Kolejowego powinni już skończyć kreować się wszystkowiedzących. Jak słucham od rana o "zakrętach", "lokomotywie, która ciągnęła ten pociąg" i "oddziaływaniach aerodynamicznych toru na pociąg" to rzygać mi się chce tą ich wiedzą. A niejaki Madrjas to stwierdził, że przyczynę katastrofy to już może sam określić. ŻENADA!!!
2013-07-25 17:33:55 Autor: E6ACT
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Na WP piszą ze ten maszynista chwalił się szybka jazda na Facebooku.
http://wiadomosci.wp.pl/kat,1356,title,Maszynista-pociagu-wykolejonego-w-Hiszpanii-chwalil-sie-szybka-jazda,wid,15845369,wiadomosc.html?ticaid=111021
2013-07-25 17:34:44 Autor: Maszynista z BNSF USA
---.hsd1.il.comcast.net
Podejrzewam ze w Polsce będzie podobnie. W USA jak się coś kupuje, kupuje się z górnej półki. Sam tak kupuje, bo co tanie, to dwa razy przepłacone. W Polsce system ETCS będzie założony z najtańszego przetargu, za najniższe pieniądze.
2013-07-25 18:20:06 Autor: Robert Wyszynski
---.adsl.inetia.pl
No i co z tego że mech zamieścił fotę z licznikiem pociągu na 200 km/h W Polsce takich fot i filmów są setki (z jazd testowych). Czy to coś dziennego?
A głupich komentów na fejsie nie brakuje, podobnie jak niemal wszędzie na forach. Jeśli maszyniści byli przytomni, a chyba byli bo sygnalizowali przez radio jakiś problem, to przyczyna niewyhamowania przed łukiem MUSI być inna.
Mnie ciekawi czy profil końcówki haj spida (przed łukiem) jest płaski czy może spadkowy.
2013-07-25 18:20:23 Autor: sphinx1
---.internetia.net.pl
@E6ACT
Robią szopkę z niczego. Wrzucił zdjęcie jadąc z dużą, ale dopuszczalną i bezpieczną szybkością. Nie chwalił się przekraczaniem szybkości.
2013-07-25 18:20:50 Autor: Robert Wyszynski
---.adsl.inetia.pl
Miało być: "Czy to coś dziwnego?".
2013-07-25 18:41:23 Autor: młodszy maszynista
---.dynamic.chello.pl
przestroga dla maszynistów, pomocników, praktykantów i stażystów - nie zakładaj profilu tylko po to żeby się pochwalić ile to przed czasem przyjechałeś do zachodniej, bo później wymienią cię z nazwiska i podpiszą "zabójca".
2013-07-25 18:45:31 Autor: Maszynista z BNSF USA
---.hsd1.il.comcast.net
W odpowiedzi na post młodszy maszynista:
"przestroga dla maszynistów, pomocników, praktykantów i stażystów - nie zakładaj profilu tylko po to żeby się pochwalić ile to przed czasem przyjechałeś do zachodniej, bo później wymienią cię z nazwiska i podpiszą "zabójca"."
@młodszy maszynista
O ile coś już założyć to raczej na YouTube, pokazać dzień, dwa i skasować. Tak ja robię.
2013-07-25 18:51:08 Autor: Maszynista z BNSF USA
---.hsd1.il.comcast.net
@młodszy maszynista.
Zapomniałem dopisać. Jeśli coś pokazać na YouTybe, to tylko dla wąskiego grona, w danej dziedzinie. Film zamieścić jako niepubliczny bądź prywatny. Nigdy swoich filmów nie zamieszczam jako Publiczne.
2013-07-25 19:25:05 Autor: dżejsek
---.adsl.inetia.pl
Nie ma się co oszukiwać, jeśli facet wrzuca do sieci zdjęcie prędkościomierza zapewniając, że tyle jechał, to nie dlatego, że tyle w danym miejscu się jeździ, przynajmniej legalnie. Tym bardziej, że w komentarzach ktoś mu wpisał, że nie wierzy w osiągnięcie takiej prędkości, a maszynista na to, że prędkościomierz nie został podrasowany. Ktoś inny dopisał - Człowieku, ciśniesz do oporu, hamuj!! Na to maszynista stwierdził że jeździ na granicy, a szybciej nie może, bo by go ukarali. To by się zgadzało z tym idiotycznym ograniczeniem systemu bezpieczeństwa, który podobno hamuje automatycznie dopiero po przekroczeniu 200 km/h. Jak w ogóle można wpaść na pomysł pozbawienia zabezpieczeń tego miejsca, w którym akurat należy bezwzględnie zwolnić?
Obawiam się, że to dopiero początek kompromitacji RENFE. Tak jak po Smoleńsku, jeszcze nam nie raz przyjdzie kręcić z niedowierzaniem głowami.
2013-07-25 19:30:00 Autor: lekarz
---.icpnet.pl
Na kolei zna się każdy, kto choć raz pociągiem jechał. Jak jechał dziesięć razy, zna się jeszcze lepiej. Dziennikarz zatrudniony w portalu branżowych, choć kolej zna tylko z komentarzy kolejarzy, to już ekspert pierwsza klasa. Były teczkowy ministra transportu jest klasą dla samego siebie. Inżynierów nikt nie pyta, bo niewiele mają do powiedzenia bez badań. Dlatego nie dziwi mnie, że w pogoni za sensacją media snują domysły.
2013-07-25 19:30:31 Autor: Adam Zz
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@Robert Wyszynski
Wejdż Na Google Earth i przy wysokości obrazu 500m i nie tylko będziesz miał względem położenia kursora informację o wysokości w danym miejscu. Często sprawdza rózne rzeczy. Spadek z Góry Włodowskiej też wychwytuje.
2013-07-25 19:49:29 Autor: dżejsek
---.adsl.inetia.pl
@Maszynista z BNSF USA
Właśnie się pochwaliłeś, że też robisz numery, o których szefowie nie powinni nigdy wiedzieć. Zapomniałeś, że nigdy nie ma pewności, że to co pokazałeś w sieci zobaczyli tylko ci, co powinni, że nikt tego nie skopiował, że to co skasowałeś nigdzie nie zostało zarchiwizowane. Na wszelki wypadek daruj sobie dalsze popisy, jeśli nimi się chwaliłeś.
2013-07-25 20:16:42 Autor: Maszynista z BNSF USA
---.hsd1.il.comcast.net
W odpowiedzi na post dżejsek:
"@Maszynista z BNSF USA
Właśnie się pochwaliłeś, że też robisz numery, o których szefowie nie powinni nigdy wiedzieć. Zapomniałeś, że nigdy nie ma pewności, że to co pokazałeś w sieci zobaczyli tylko ci, co powinni, że nikt tego nie skopiował, że to co skasowałeś nigdzie nie zostało zarchiwizowane. Na wszelki wypadek daruj sobie dalsze popisy, jeśli nimi się chwaliłeś."
@dżejsek
W USA nie jest zabronione kręcenie filmów przez maszynistów, zabronione jest pokazywanie urządzeń lokomotyw ich schematów, urządzeń telekomunikacyjnych, wybranych osób jak twarze pasażerów, etc. Na każdej lokomotywie i tak znajduje się kamera. Możesz ją odnaleźć na każdym filmie na YouTybe, białe pudełeczko znajdujące się przy szybie. Twierdze, ze moje szefostwo prędzej wygra milion w Totolotka, zanim wejdzie na polskie strony internetowe i zobaczy moje filmy, które nie są zabronione. Ja raczej nie kasuje tych filmów, a przerzucam je z niepublicznych, na prywatne. Unikam ich rozpowszechniania przez innych, jak i mam pełną władzę nad filmami. Unikam nakręcania na filmie prywatnych rozmów telefonicznych czy wysyłania SMS, etc. Jeśli już to tylko w ramach odpoczynku, dawniej w wagonach.
2013-07-25 20:34:08 Autor: MichałM
---.dynamic.chello.pl
Ciekawi mnie czy to była dla niego nowa trasa. Wątpię, żeby zrobił to celowo, chyba że był taki pewien swoich umiejętności, że zaryzykował...
2013-07-25 20:55:02 Autor: Maszynista z BNSF USA
---.hsd1.il.comcast.net
W odpowiedzi na post MichałM:
"Ciekawi mnie czy to była dla niego nowa trasa. Wątpię, żeby zrobił to celowo, chyba że był taki pewien swoich umiejętności, że zaryzykował..."
@MichałM
Media podają, ze jeździł od roku na tej linii. Ale nie podają jak często?. Z mojego doświadczenia wiem, ze jadać po linii którą nie znam, jadę jak bym siedział nad koszykiem z jajkami. Nie pewnie upewniając się w możliwie wszystkich źródłach, co gdzie kiedy i jak ma być. To podobny przypadek jak katastrofa pod Szczekocinami. Gdzie doświadczony wieloletni maszynista Szczeciński, po przeprowadzce do Krakowa, nie miał opanowanej linii po CMK. Tego źródła już nie podają, ale pieski kolejowe o tym szczekają.
2013-07-25 21:16:48 Autor: MichałM
---.dynamic.chello.pl
@Maszynista z BNSF USA
Żal mi tych ofiar, telewizja TVN zrobiła z maszynisty gnoja pokazując jego komentarz na Facebook'u pod zdjęciem ukazującym jazdę z prędkością 200km/h, szkoda tylko, że nie powiedzieli na jakiej to było linii (pewnie na takiej gdzie można jechać 300km/h), ale sam fakt że już się tym pochwalił to dla TVNu sygnał, że maszynista pewnie był wariatem. Oczywiście nie zmienia to faktu, że chyba się wczoraj przeliczył.
2013-07-25 21:18:10 Autor: erik
---.dynamic.chello.pl
ciekawe, że jak na zachodzi pociąg jedzie 180 to media smarują, że "pędzi" ale jak u nas ma jeździć 200-250 to będzie "wleczenie" w porównaniu z "cywilizowanymi krajami" (kocham ten zwrot) .
2013-07-25 21:26:25 Autor: efwfw
---.adsl.inetia.pl
u nas pociągi nigdy tyle nie pojada
2013-07-25 21:30:39 Autor: dżejsek
---.adsl.inetia.pl
@MichałM
Zapytaj wujka gugla o tę informację. Najwięcej linków prowadzi do stron hiszpańskich. Nie wiemy, gdzie i czym facet jeździł w kwietniu zeszłego roku, ale pewnie jutro się dowiemy.
2013-07-25 21:33:49 Autor: xxxx
---.promax.media.pl
Jeśli ktoś na drodze przekroczy prędkość o 10km/h to jest nazywany piratem drogowym i dostaje mandat i nie dyskutuje się o stanie drogi itp. W kabinie pojazdu było dwóch maszynistów zgodnie z nomenklaturą policji i straży miejskiej - piratów.
2013-07-25 21:34:53 Autor: Maszynista z BNSF USA
---.hsd1.il.comcast.net
W odpowiedzi na post MichałM:
"@Maszynista z BNSF USA
Żal mi tych ofiar, telewizja TVN zrobiła z maszynisty gnoja pokazując jego komentarz na Facebook'u pod zdjęciem ukazującym jazdę z prędkością 200km/h, szkoda tylko, że nie powiedzieli na jakiej to było linii (pewnie na takiej gdzie można jechać 300km/h), ale sam fakt że już się tym pochwalił to dla TVNu sygnał, że maszynista pewnie był wariatem. Oczywiście nie zmienia to faktu, że chyba się wczoraj przeliczył."
@MichalM
Dokładnie tak mogło być, w dzisiejszych czasach wszelkie media są gorsze od wściekłych wilków. Byle sprzedać tanią sensacje, a ludzie kupią wszystko. Sam kiedyś pokazywałem tu na RK licznik pociągu przy prędkości 150mph (241km/h), kręcony Samsung Galaxy SIII. Ale ten moment był uchwycony dużo wcześniej, niż później montaż filmu z innej kamery, tej stacjonarnej przy oknie, chodzi mi o kolejność zdarzeń. I to w tym momencie, gdzie się rozpędzałem, wiedząc doskonale, ze przez prawie 80 mil, nie ma żadnego ograniczenia, i nawet minimalnego łuku. Gdzie nie było wymagane, aż tak szczegółowo patrzeć na szlak, bo co się mogłoby przydarzyć się z przyczyn maszynisty?, kompletnie nic, szybkość maksymalna, gdzie dalej nie pociągnie nawet z górki, zero przejazdów, zero zwrotnic, chyba ze sarna, albo jeleń wpadłby pod pociąg, gdzie można w tym momencie nawet kawę parzyć. A hamowanie i tak nic nie pomoże w długim odcinku hamowania.
2013-07-25 22:42:49 Autor: gargamel
---.internetdsl.tpnet.pl
To jest morderca ,nie maszynista.Tak twierdzę.Pracowałem jako maszynista w latach70-84 na PKP.I tu paru domorosłym "śpecom od kolei" powiem ,że musiałem zrezygnować pracy z powodu złego stanu zdrowia. Ponadto wtedy z Krakowa do Gdyni jechało się 9 godzin 20 minut nie przez ukochaną " stolycę" a do Szczecina niecalę 11 godzin. Ta kolej "zeszła na psy" , a dla mnie facet ,który tak prowadził pociąg jest MORDERCĄ.
2013-07-25 22:52:49 Autor: Fan Klub Iwana
---.168.240.67
Dla przypomnienia zdanie jednego z takich właśnie domorosłych "śpeców od kolei" czyli Michała Tuska (znanego także jako Józef "ET42" Bąk): "Na północnej E 65 maksymalne wyżyłowanie przechyłek i „ząbkowanie” prędkości, walka o każdą minutę. Jeśli Pendolino może się rozpędzić do 200 km/h choćby na minutę, to taką okazję trzeba mu dać, odpowiednio regulując prędkość szlakową." Źródło: http://www.rynek-kolejowy.pl/42966/przebicie_przechylek_jak_najbardziej_mozliwe_czyli_rozmowa_z_michalem_tuskiem.htm
Słowa tego "eksperta" o "maksymalnym wyżyłowaniu przechyłek" w kontekście tragedii w Hiszpanii i ogólnie bezpieczeństwa na kolei każą sobie zadać pytanie - czy ten człowiek ma w ogóle pojęcie o czym mówi?
Zapraszamy: www.facebook.com/fanklub.iwana
2013-07-25 23:15:51 Autor: mathewicforum
---.centertel.pl
Słyszy się tu i ówdzie, że jakiś g...niarz popisuje się głupotą, brawurową jazdą, gdzieś tam z jakimś kolesiem w drugim aucie GTI, albo na ścigaczach...
...no k....a jego mać. No, ale jak wieziemy rodzinę, to co innego. A jak wieziemy... 100 rodzin... i to na tak ważne święto akurat tam. No, niedojrzałość to mało powiedziane, gdzie v190, a gdzie v80, łuk, jakieś prawa fizyki, hello!
Fakt, kiedyś na CMK widziałem i sami mierzyliśmy taką niby suszarką z kolegą z zaprzyjaźnionej Politechniki - IC Górnika, bo poszła plota, że taki jeden tam maszynista, daj czadu, a na Zachodniej jest bardzo wcześnie. No, ale to były drobne przekroczenia z górki na prostej... a tu?! Szok! To jakaś jednostka chorobowa z psychiatrii.
***
Oczywiście najgłębsze wyrazy współczucia dla rodzin ofiar. To straszna tragedia i niezwykle bolesny cios dla tego regionu, całej tradycji pielgrzymowania śladami Św. Jakuba. Pokój duszom ofiar. Z całej Europy.
***
Teraz pewnie maszyniści w całej Europie będą mocniej badani, kontrolowani, filmowani, wzmocnie się załogi itp. Kallas pewnie coś wymyśli (...). A co tego hiszpańskiego, tańszego systemu... Myślę, że należy spodziewać się zmian. Ale i u nas, nie zasilanie, ale właśnie ERTMS czy to ETCS I czy II czy to na CMK czy E-65 Północ może wreszcie będzie bardziej poważniej traktowane i skuteczniej wdrażane.
Pytanie, gdzie się kończy niedoświadczony maszynista, a gdzie brawurowy rutyniarz? A do tego jeszcze system, nie przewidział debilizmu i kompletnego braku odpowiedzialności.
2013-07-26 00:16:16 Autor: Robert Wyszynski
---.adsl.inetia.pl
Fan Klub Iwana:
"Słowa tego "eksperta" o "maksymalnym wyżyłowaniu przechyłek" w kontekście tragedii w Hiszpanii i ogólnie bezpieczeństwa na kolei każą sobie zadać pytanie - czy ten człowiek ma w ogóle pojęcie o czym mówi?"
A ja nie wiem czy ty masz pojecie, o czym piszesz. Bo gdyby na tym łuku była akurat WIEKSZA przechyłka, to być może tabor z wyższym środkiem ciężkości (2 człony dieslowe) nie wymiótłby całego składu z toru.
2013-07-26 01:18:02 Autor: Maszynista z BNSF USA
---.hsd1.il.comcast.net
@gargamel
O nazwisko i imię się nie martwię, możesz walić śmiało. Co to moich grzeszków na PKP z lat jazdy, to radze ci uważać, bo mogę wytoczyć ci proces, i to kosztowny dla ciebie. A stać mnie na to finansowo. Nie mam sobie nic do zarzucenia. Oby więcej takich ateistów w świecie było, z tak czystą historią rodzinną i pracy.
2013-07-26 06:22:11 Autor: już się boimy
---.dynamic.chello.pl
O kufa kozak z hameryki procesy będzie wytaczał...w dupach się poprzewracało od "demokracji"...
2013-07-26 06:28:10 Autor: zz
---.dynamic.chello.pl
Ci eksperci wzięli by się za Polską kolej bo do kolei Hiszpańskiej to wiadomo Dzieli nas przepaść przynajmniej 30 letnia .
2013-07-26 06:50:54 Autor: kris
---.0.0.181
Jedna z największych katastrof kolejowych była w Polsce
http://www.academia.edu/1859217/Katastrofa_kolejowa_pod_Starogardem_w_1925_r._-_studium_przypadku_Problemy_Kryminalistyki_2009_265_s._63-71
2013-07-26 08:06:34 Autor: akrobata
---.icpnet.pl
@Robert Wyszyński: Bo gdyby na tym łuku była akurat WIEKSZA przechyłka....
Wszystko jest możliwe. Można wybudować rollercoaster. Bo cóż za problem wprowadzić na kolejach dopuszczalną minimalną prędkość?
2013-07-26 09:11:34 Autor: stan
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
No i co niektórzy eksperci ,ze ta kolej hiszpanska jest taka wspaniała ( jak mikol cos napisał to podały słowa typ ty nie masz pojecia , my mamy obliczenia itd)
Co z tego ,ze maja szybką kolej , ktos też szybko może zejsc z 10 pietra (byc szybszy od windy) wyskakujać przez okno ( rekord bedzie pobity ale jaki efeft i czy o taki efekt chodzi)
2013-07-26 09:38:06 Autor: stan
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Jak można taką brawure uprawiac i teraz wychodzi jakie Hiszpanie mieli nedzne urzadzenia, ale do jazdy osiołkami- te zabezpieczenia starczyły
2013-07-26 09:41:41 Autor: stan
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mieli i maja jeszcze
2013-07-26 15:52:55 Autor: stk
---.internetdsl.tpnet.pl
pseud maszynista z USA
U nas pod Gnieznem to na takich speców się mówiło że sa "mądrzejsi od papieża"
2013-07-27 22:55:30 Autor: SP 45
---.22.r-ce.pl
@Robercik popisałeś się :-) Dołączam się do akrobaty zróbse taką przechyłkę zebyś do góry kołami mógł jeździć :-)