Partnerzy serwisu:
Tabor

Hiszpańskie media: System ASFA nie hamuje samoczynnie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Data publikacji:
25-07-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy/El Pais

Podziel się ze znajomymi:

TABOR
Hiszpańskie media: System ASFA nie hamuje samoczynnie
Inżynierowie przepytywani przez hiszpańskie media przyznają, że system sterowania ASFA, który jest używany na feralnym odcinku linii Ourense-Santiago, jedynie ostrzega maszynistę o przekroczeniu prędkości. Użycie nowocześniejszego ETCS nie było konieczne...ze względu na ograniczenie prędkości na odcinku.

Ostatni odcinek Ourense-Santiago, na którym doszło do wykolejenia został oddany do użytku 10 grudnia 2011 roku. Budowa odcinka o długości 87,5 km kosztowała około 2,5 miliarda euro. Do wypadku doszło około 3 km od dworca w Santiago de Compostela, a konkretnie w km 80,620. Do 80–ego kilometra nowej linii pieczę nad bezpieczeństwem sprawuje europejski system kontroli pociągu ETCS. Jednak tam, gdzie doszło do katastrofy w użyciu jest starszy, hiszpański system ASFA.

Jest on zbliżony do ETCS poziomu 1 i zapewnia sygnalizację kabinową i kontroluje prędkość pociągu jednak nie w sposób ciągły, a w punktach pomiarowych. Jak mówią inżynierowie przepytywani przez hiszpańskie media, system jedynie informuje maszynistę o przekroczeniu prędkości a jeśli ten nie zareaguje, sam włącza hamowanie – ale dopiero od prędkości 200 km/h. Maszynista w ostatnim meldunku mówił o jeździe z prędkością 190 km/h.

Zarządca infrastruktury ADIF tłumaczy, że zastosowanie ETCS nie było konieczne na tym odcinku, gdyż prędkość w wyniku geometrii toru ograniczona jest do 80km/h. Właśnie na odcinku, na którym doszło do katastrofy – 3 kilometry przed stacją w Santiago de Compostela – nowa linia KDP łączy się z tradycyjną linią. Według hiszpańskich mediów taki przebieg trasy był optymalny ze względu na najmniejszy koszt wykupu drogich działek w mieście. Można również zauważyć, że połączenie linii w tym miejscu umożliwia zjazd pociągu na linię kolejową do Vigo.

Hiszpańskie media poinformowały, że maszynista był trzeźwy w momencie wypadku. Podają również jego personalia i piszą o tym, że 8 marca na jego profilu na Facebooku (został skasowany dziś rano) opublikował zdjęcie z wyświetlaczem wskazującym na prędkość 200 km/h i komentarzami, sugerującymi możliwość przekroczenia przepisów. Jak zwykle w takich przypadkach, nie jest jednak oczywisty kontekst tej wypowiedzi.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Federalne śledztwo po wykolejeniu pociągu z chemikaliami w USA

Prawo i polityka

Wykolejenie w Serbii. Wyciekł amoniak

Infrastruktura

Wykolejenie w Serbii. Wyciekł amoniak

Michał Szymajda 26 grudnia 2022

Bilans katastrofy kolejowej w Chorwacji. 3 osoby nie żyją, 11 rannych

Infrastruktura

Przesłuchanie maszynisty: Nie jestem tak szalony, by nie hamować

Warte uwagi

Katastrofa kolejowa w Hiszpanii: 11 nowych oskarżonych

Śšwiat

Zobacz również:

Federalne śledztwo po wykolejeniu pociągu z chemikaliami w USA

Prawo i polityka

Wykolejenie w Serbii. Wyciekł amoniak

Infrastruktura

Wykolejenie w Serbii. Wyciekł amoniak

Michał Szymajda 26 grudnia 2022

Bilans katastrofy kolejowej w Chorwacji. 3 osoby nie żyją, 11 rannych

Infrastruktura

Przesłuchanie maszynisty: Nie jestem tak szalony, by nie hamować

Warte uwagi

Katastrofa kolejowa w Hiszpanii: 11 nowych oskarżonych

Śšwiat

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5