NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Hetman za Konopnicką i nowe kierunki z Gorzowa Wielkopolskiego

| Jakub Rösler 08.12.2021 7,1k

Hetman za Konopnicką i nowe kierunki z Gorzowa Wielkopolskiego
Fot. Nikodem Janicki, SM42.pl
W nowym, rocznym rozkładzie jazdy nastąpią zmiany w kursowaniu pociągów dalekobieżnych. Gorzów Wielkopolski zyska kolejne połączenie dalekobieżne, choć na razie będzie to autobus, TLK Hetman zastąpi TLK Konopnicką, a Zielona Góra straci jedno połączenie dalekobieżne. Analizujemy nowy rozkład jazdy PKP IC na Ziemi Lubuskiej.
Żagań i Żary długo walczyły o połączenie dalekobieżne, które kursowałoby przez oba te miasta. Wreszcie, po wielu latach, udało się “wywalczyć” pociąg TLK Konopnicka. Łączył on Zieloną Górę z Warszawą, a Żaganiowi i Żarom zapewniał pierwsze od dawna dalekobieżne okno na świat. Z powodu wielu problemów w realizacji połączenia, które wynikały głównie z braku lokomotyw spalinowych, połączenie często było zastępowane autobusami. W nowym rozkładzie jazdy Konopnicka znika z Żagania, a w jej miejsce pojawi się pociąg IC Hetman, z Zielonej Góry, przez Wrocław do Lublina.

Pociąg będzie wyjeżdżał z Zielonej Góry o 9:07 i dotrze do Żagania o 10:26. We Wrocławiu będzie o 12:40. Dla podróżnych z Zielonej Góry trasa przez Żary i Żagań w żadnym stopniu nie będzie konkurencyjna dla połączeń kursujących przez Głogów. Jadąc tą trasą pociągi dalekobieżne będą potrzebować lekko ponad dwie godziny by dotrzeć do Wrocławia. Jak więc widać, Hetman będzie połączeniem wyraźnie skierowanym do mieszkańców Żar czy Żagania. Hetman będzie też jechał dłużej niż pociągi regionalne na odcinku Żagań – Żary, średnio o 8 lub 10 minut. W drogę powrotną podróżni wyruszą z Wrocławia o 15:37, by dotrzeć do Żagania o 17:38.

Gorzów zyskuje autobus…

Jakiś czas temu pisaliśmy już o zmianach, jakie Intercity planowało dla Gorzowa Wielkopolskiego. Aktualnie przez miasto kursują 4 pary połączeń, dwie do Warszawy i dwie do Trójmiasta. W nowym rozkładzie jazdy po raz pierwszy połączenie dalekobieżne połączy dwie stolice województwa lubuskiego, a więc Gorzów Wielkopolski z Zieloną Górą. Będą to wagony pociągu IC Matejko, które w Zielonej Górze będą doczepiane do składu ze Szczecina. Pociąg będzie kursował przez Wrocław i Kraków do Przemyśla. Wagony bezpośrednie z Gorzowa w pierwszych miesiącach będą… autobusem. Dlaczego? Ponieważ ciągle trwa remont linii kolejowej 358 od Zbąszynka do Zielonej Góry, więc realnie pociąg pojedzie zapewne w połowie przyszłego roku.

Poza nowym autobusem, do czego mieszkańcy Gorzowa zdążyli się już przyzwyczaić z racji problemów z lokomotywami spalinowymi, miasto zyska także nowe, 3 już połączenie bezpośrednie z Warszawą. Będzie to pociąg TLK Zamoyski, który pojedzie przez Krzyż, Bydgoszcz i Toruń. Z Gorzowa odjedzie o 9:02, a w stolicy zamelduje się po oszałamiających 7 godzinach podróży, o 15:55. Tutaj, podobnie jak w przypadku Hetmana jadącego przez Żagań, PKP IC stara się uruchamiać nowe połączenia, które będą docierać do mniejszych miast i zapewnią im okno na świat. Zamoyski ma na swojej drodze także Piłę, Włocławek czy Kutno, którym zapewni bezpośredni pociąg do stolicy. Zamoyski będzie kończył swój bieg w Lublinie.

Do Warszawy szybciej przez Poznań

Szybsze połączenia z Warszawą zapewnią północnej stolicy Ziemi Lubuskiej dwa pociągi trasowane przez Poznań. Mowa o IC Lubuszanin, a także IC Dionizos, których wagony będą łączone w Zbąszynku z pociągami o tej samej nazwie kursującymi z Zielonej Góry. Pierwszy z nich zamelduje się w Poznaniu już o 7:23, a do Warszawy dojedzie kilka minut po 11. Wyjazd z Gorzowa o 4:44. Natomiast Dionizos opuści Gorzów Wielkopolski o 14:55 i dotrze do Warszawy o 21:12.

Jeden pociąg nad morze

Ostatnim dalekobieżnym pociągiem kursującym przez Gorzów będzie pociąg TLK Bory Tucholskie, który podobnie jak w obecnym rozkładzie jazdy będzie kursował z Kostrzyna, przez Gorzów i Chojnice do Trójmiasta. Podróż zajmie trochę ponad 5 godzin, bo do Gdańska pociąg przyjedzie o 21:08. Gorzów straci jedno połączenie z Trójmiastem, bo tej pory kursował jeszcze poranny TLK Kociewie, lecz teraz znika on z rozkładu jazdy.

Więcej połączeń do stolicy

Południowa stolica Ziemi Lubuskiej, a więc Zielona Góra, niestety traci dwa połączenia dalekobieżne do Wrocławia, ale zyskuje, trzecie już, do Warszawy. Aktualnie przez miasto kursuje 14 par połączeń PKP IC, a od nowego rozkładu będzie to 13 par pociągów. Także Rzepin zyska kolejne połączenia do Warszawy, ponieważ tą trasą ciągle będą wyprawiane ekspresy ze Szczecina, a także te w relacji Berlin Warszawa. Do tej pory przez Rzepin kursowało 10 par pociągów, a od nowego rozkładu będzie to już 12 par.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5