NUMER 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
Temat numeru:
Przewozy kolejowe 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Groźba strajku kolejarzy na Warmii i Mazurach

| Jakub Madrjas 31.01.2023 3,8k

Groźba strajku kolejarzy na Warmii i Mazurach
zdjęcie ilustracyjneFot. PolRegio
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego przyznał Polregio dodatkową rekompensatę do przewozów. Większość pieniędzy ma jednak trafić nie na obiecane podwyżki dla kolejarzy, a na naprawę feralnego pociągu Elf, którego właścicielem... jest sam urząd marszałkowski.
Jako pierwsza sytuację opisała "Gazeta Olsztyńska". Chodzi o komunikat, opublikowany w ubiegłym tygodniu przez samorząd województwa warmińsko-mazurskiego. Czytamy w nim, że samorząd powiększy rekompensatę przewozową na 2023 rok aż o 22,2 mln złotych – z zaplanowanych 62 mln złotych.

Wydawało się, że umożliwi to wdrożenie drugiego etapu wynegocjowanych w ubiegłym roku podwyżek dla pracowników spółki, wynikających z inflacji. Jednak w szczegółach okazuje się, że na partycypację w podwyżkach przeznaczono tylko 5 mln złotych, 9,2 mln zł na zwiększenie wyrównania kosztów niezależnych (paliwo i energia), które zgodnie z umową musi pokryć organizator połączeń, a kolejne 8 mln złotych na "przywrócenie na tory pociągu elektrycznego Elf za pomocą przeglądu P5, który umożliwi ponowne użytkowanie jednego z najmłodszych i najbardziej komfortowych pojazdów" (cytat za pismem UMWWM).

Więcej na jeden pociąg niż na podwyżki

Jak relacjonuje gazeta, takie postawienie sprawy oburzyło związkowców. Pojazd należy bowiem do urzędu marszałkowskiego. Trudno pieniądze na jego naprawę traktować jako pomoc dla Polregio. Objęty kuriozalną, 50-letnią gwarancją pojazd po raz kolejny stoi odstawiony na bocznicy – sprawę opisaliśmy dokładnie tutaj. Od grudnia urząd marszałkowski nie odpowiedział na żadne pytania "Rynku Kolejowego" w sprawie jego naprawy.

Wicemarszałek Marcin Kuchciński zapytany przez dziennikarzy „Gazety Olsztyńskiej” o kwoty potrzebne na powrót Elfa na tory, przyznaje, że wydatki mogą okazać się... większe niż zadeklarowane 8,2 miliona złotych. Polregio szacuje je na 13 mln złotych; jednak nawet gdyby taka kwota się znalazła, to pojazd nie wróci na tory w tym roku, nie będzie więc elementem realizacji umowy przewozowej.

Rzeczniczka Polregio Aleksandra Baldys podkreśla, że bardziej istotne z punktu widzenia pasażerów są bieżące naprawy taboru, który jest w użytkowaniu, niż Elf, którego "przegląd może kosztować co najmniej tyle, ile naprawy okresowe wielu pociągów lub nawet zakup z rynku kilku zmodernizowanych pojazdów". – Polregio użytkuje inny tabor, należący do urzędu marszałkowskiego, który wymaga bieżących napraw i serwisu, dlaczego więc priorytetem miałby być unieruchomiony Elf? – pyta w Gazecie Olsztyńskiej rzeczniczka.

Groźba strajku

Prezes Polregio Artur Martyniuk i szef Federacji Związków Zawodowych Kolejarzy Krzysztof Bączak wyjaśniali podczas briefingu prasowego, że zarówno na podwyżki, jak i na wyrównanie kosztów zakupu energii i paliw potrzeba większych kwot niż wskazane przez samorząd – urząd marszałkowski otrzymał je zresztą z rządowej tarczy energetycznej. Jak podała rzeczniczka Polregio Aleksandra Baldys, samorząd ma jeszcze 13 mln zł nadwyżki z tego wsparcia.

– Czasu jest bardzo mało. Mamy zaledwie kilka dni na naliczenie wypłat – przestrzega prezes Martyniuk. – W powietrzu wisi strajk – dodał szef związkowców.

– Musimy wrócić do rozmów. Rekompensaty są naliczone w sposób, który nie zabezpiecza podstawowych potrzeb, a wliczono w nie zupełnie niepotrzebne, z punktu widzenia utrzymania ciągłości przewozów, wydatki – podsumowuje w "Gazecie Olsztyńskiej" prezes Polregio Artur Martyniuk.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
W najnowszym numerze miesięcznika szczegółowo podsumowaliśmy udany dla kolei rok 2022. Oprócz tego na tapet wzięliśmy temat inflacji, kryzysu gospodarczego i podwyżek cen biletów. Jak zawsze polecamy ciekawe rozmowy, w tym z. A. Popko, T. Myrdą, M. Rodkiem, K. Skorikiem i W. Jurkiewiczem, R. Mordak, T. Lehnertem czy P. Czekałą i T. Prejsem.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5