NUMER 06/2022
NUMER 06/2022
Temat numeru:
Logistyka między Polską a Ukrainą
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Dlaczego warmińsko-mazurskie nie chce zapłacić za podwyżki w Polregio?

| Jakub Madrjas 16.05.2022 4,8k

Dlaczego warmińsko-mazurskie nie chce zapłacić za podwyżki w Polregio?
fot. Port Lotniczy Olsztyn-Mazury
Na sfinansowanie podwyżek w tym roku wyrazili zgodę marszałkowie wszystkich województw poza warmińsko-mazurskim. Zarząd województwa tłumaczy swoją decyzję konstrukcją umowy z przewoźnikiem. 
W piątek, 13 maja w późnych godzinach wieczornych podpisane zostało porozumienie w Polregio dotyczące wdrożenia podwyżek dla pracowników. Dzięki temu zaplanowany na dziś (16 maja) strajk został zawieszony. Porozumienie przewiduje jednak, że w sytuacji, gdy urzędy marszałkowskie nie zawrą ze spółką aneksów do obowiązujących umów PSC do 10 czerwca br., strona społeczna będzie mogła uznać postanowienia porozumienia za nieważne i zorganizować strajk w tych województwach, w których nie będą wdrożone podwyżki.

Co z warmińsko-mazurskim?

Jak poinformowało Polregio, na sfinansowanie podwyżek w tym roku wyrazili zgodę marszałkowie wszystkich województw poza warmińsko-mazurskim, a dwa województwa wyraziły częściową zgodę na pokrycie kosztu wzrostu wynagrodzeń pracowników. Jednym z tych dwóch województw jest prawdopodobnie pomorskie, bo zarząd województwa poinformował, że przewoźnik zgodził się tam na “dokonanie redukcji części kosztów funkcjonowania przewozów”

Dlaczego warmińsko-mazurskie nie chce opłacić podwyżek? Samorząd wydał oficjalny komunikat, w którym wskazuje, że nie może tego zrobić ze względu na konstrukcję umowy z przewoźnikiem. 

– Zarząd województwa warmińsko-mazurskiego w listopadzie 2020 roku podpisał z zarządem spółki Polregio S.A., po kilkumiesięcznych negocjacjach umowę regulującą współpracę w zakresie organizacji kolejowych przewozów pasażerskich na terenie naszego województwa. Umowa została zawarta na okres 6 lat, by zapewnić stabilność oferty przewozowej. Jej wartość to ponad 414 mln zł. Każda ze stron przyjęła na siebie zobowiązania i ryzyka finansowe – przypomina samorząd w komunikacie.

"Ryzyko po stronie spółki"


Województwo przypomina, że ze swojego budżetu w 2022 roku przeznaczy na realizację przewozów kolejowych 63 mln zł. Jest to wzrost w porównaniu do roku 2020 o 18,7 mln zł, przy utrzymaniu niezmienionej wielkości pracy eksploatacyjnej (za brak nastawienia na rozwój przewozów w województwie samorząd jest często krytykowany – przyp. JM). Ponadto zarząd województwa dodaje, że zgodnie z zapisami umowy samorząd zrekompensuje różnicę wynikającą ze wzrostu kosztów niezależnych od spółki w 5 kategoriach. – W obecnej sytuacji gospodarczo-ekonomicznej jest to ogromne wyzwanie finansowe dla budżetu województwa – podkreśla samorząd.

– Za koszty zależne, w tym wynagrodzenia, odpowiada spółka Polregio, która na etapie negocjacji warunków umowy dokonała ich rzetelnej kalkulacji, jednocześnie przyjmując na siebie ryzyko związane z ich wzrostem – podkreśla urząd marszałkowski.

Jak czytamy, w obliczu planowanego strajku generalnego zarząd województwa podjął dialog z zarządem spółki w obszarach zobowiązań wynikających z zawartej umowy, za których realizację otrzymuje ustalone wieloletnią umową wynagrodzenie od samorządu województwa. – Mając na uwadze dobro najwyższe, jakim jest pasażer i jego potrzeby, zarząd województwa dokonuje wszelkich starań, aby wywiązać się z zapisów zawartej umowy, jednocześnie oczekując tego samego ze strony zarządu spółki Polregio jako odpowiedzialnego partnera realizującego zadanie publiczne – kończy komunikat UMWW-M.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2022
NUMER 06/2022
Najnowszy numer Rynku Kolejowego poświęcony jest logistyce pomiędzy Polską a Ukrainą, a szczególnie palącemu problemowi przewozu zbóż. Czy kolej jest w stanie wywieźć zbiory ze „spichlerza Europy”? Oprócz tego piszemy m. in. o problemach kolei w sezonie wakacyjnym, układzie węzła kolejowego CPK i drugim torze WKD. W numerze prezentujemy też najnowszy raport ZDG TOR; nie brakuje również ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5